Der er nu meldinger om flere omkomne i det forulykkede tog!
Opdateret 3. januar kl. 10:17: En togulykke på Storebæltsbroens lavbro er skyld i, at otte personer er omkommet. Det oplyser Fyns Politi i en pressemeddelelse.
De nuværende meldinger lyder på, at der var 131 passagerer og tre ansatte med i toget, da det gik galt. De tre ansatte er uskadte, oplyser DSB. Ulykken skete, da et lyntog bremsede hårdt op, efter at det kolliderede med dele af godsvogne omkring klokken 07.30.
Detaljerne omkring ulykken står endnu uklart for DSB og Fyns Politi, som Ingeniøren har været i kontakt med, men ifølge TV2 beretter flere passagerer om, at det var en presenning på godsvognens tag, der ramte lyntoget. Billeder taget af godsvognene viser, at der er tale om flere vogne fyldt med ølkasser, hvor siderne af presenning med store Carlsberg og Tuborg-logoer er revet i stykker eller helt væk. Nogle vogne ser også ud til at være delvist ødelagte.
Det kan DSB og Fyns Politi dog hverken be- eller afkræfte, men omtaler det blot som »et objekt«, og oplyser, at de melder nye detaljer ud på Twitter. Fyns Politi opfordrer samtidig til, at man ikke tager billeder af det forulykkede tog. TV2 har dog billeder af toget her.
Tv-stationen har talt med Li Peng, der sad i toget, der var kørt fra Nyborg og var på vej mod Sjælland.
»Lyden fortsætter og bliver højere og pludselig smadrer tre vinduer. Jeg ved ikke, hvad der forårsagede det, men toget fortsatte med at køre. Det er svært for mig at vurdere i hvor lang tid, måske to minutter. Jeg var i chok, og jeg kravlede under mit sæde,« siger Li Peng til TV 2 .
Politiet har oprettet et evakueringscenter i Nyborg for passagererne fra toget. Der vil være et psyko-socialt beredskab til stede til at modtage og hjælpe passagerne.
Stormvejret, der har fået navnet Alfrida, blæser stadig kraftigt fra næsten stik nord.
Der er nu meldinger om flere omkomne i det forulykkede tog!
Ja, desværre. Har opdateret artiklen. Tak. Der er pressemøde kl 10.30. Skriv endelig her i debatten med nye oplysninger eller kommentarer. mvh Thomas Djursing, journalist
Foerst og fremmest stor medfoelelse til de ramte og deres efterladte. Dette er en meget tragisk ulykke.
Og saa et spoergamaal: Var broen lukket for koersel med lette koeretoejer?
Billederne viser at der ikke er tale om godsvogne men derimod et tog med lastbil trailere. Hvis de ikke kan passere som lastbiler, skal de vel heller ikke sendes over som banegods.
Hvis det viser sig at de lette presenningtage er revet i stykker af den kraftige vind, er der klart basis for at aendre reglerne for hvornaar tog kan passere broen.
Lige præcis samme tanke vi har herinde. Det ser ud til man har anbragt lastbilstrailere på godsvogne.
Det ser ud til man har anbragt lastbilstrailere på godsvogne.
Ja - Det er en helt normal maade at kombinere vej- og banetrafik. Jeg vidste ikke at Carlsberg goer det, men er glad for at se at det ogsaa fungerer i DK.
Men det aendrer ikke paa at disse presenning trailere boer holde stille i stormvejr.
Denne tragiske ulykke, viser at en forbndelse over kattegat, skal være en tunnel. Tunnelen, skal starte lidt nord for Asnæs værket og ud i kalundborgfjord og videre ud, mod Samsø.
Ja, vejbroen var helt lukket da jeg kørte over med toget ca 7:15 på vej til Odense. Kørestrømmen og dermed lyset forsvandt kort efter at vi havde passeret Langeskov, det passer meget godt med tidspunktet for ulykken. Vi kørte videre, trukket af IC3 togsættene. Mvh Torkil Bladt, Slagelse
Der mangler faktisk en lastbilstrailer på den første godsvogn. På billeder fra TV 2 ser det ud som om den sidder i siden på den første vogn i lyntoget. Man kan se to lastbilhjul strittende ud.
[Billede fjernet af redaktionen, da brugeren og Ingeniøren ikke ejer billedet.]
@Peter Kyllesbeck, godstogene kører tit med et par tomme godsvogne, hilsen pendleren
hvis middelvind er over 25 ms skal togdriften over storebælt indstilles og mellem 21 og 24 ms må godstog maks køre 80 km/t
Hvor tragisk ulykken end er, så har jeg altså meget svært ved at se relevansen for et teknisk site.
Har ingeniøren tænkt sig at gå boulevardpressen i bedene?
Og ja det omhandler tog og trafik, men ville det ikke være mere sobert, hvis der skulle være en ingeniørmæssig vinkling på sagen, at vente til ulykken er afklaret, i stedet for at beflitte sig med sensationsjournalistik?
Det er ganske rigtigt det er togvogne, der er belæsset med lastbils-sættevogne.
Hvordan kan vi være belemret med så ringe journalister, der på div. medier ikke straks bemærker dette og skriver om det.
I stedet gætter Politiet og andet, om det måske er en lastbils- sættevogn der er kørt ud på en lukket bro, hvor taget er blæst af! jøsses
Vi jagter alle de ingeniørmæssige vinkler vi kan, men det er altid svært her i starten. Men når folk omkommer i en togulykke, er der ingen tvivl om, at Ingneniøren vil følge sagen fra dag 1. Og en væsentlig årsag er, at det er vejen til at afdække eventuelle sikkerhedsmæssige problemer. Allerede nu begynder teknisk interessante vinkler jo at dukke frem, hjulpet på vej af netop teknisk stærke læserer i debatten, og gennem henvendelser på mails.
Men det aendrer ikke paa at disse presenning trailere boer holde stille i stormvejr.
Eller i det mindste bedre sikret.
I stedet gætter Politiet og andet, om det måske er en lastbils- sættevogn der er kørt ud på en lukket bro, hvor taget er blæst af! jøsses
Hvis det er den standard politiet kan håndterer, så var det vist bedre ikke at sige noget - det lød på den kære politiinspektør, at man ikke kunne udelade at traileren måske var fløjet til stedet. Helt ærligt, Fyns Politi, der holder et smadret godstog i Nyborg og lyntoget flyder med ølkasser, så burde den sidste del af ligningen nok ikke være så svær, at ikke Fyns Politi kan er istand til at løse den..
"Hele natten har der været lukket for vindfølsomme køretøjer på broen, men vurderingen for biler og tog er ikke ens, forklarer Kim Agersø Nielsen, Teknisk Chef hos Sund og Bælt, til Ekstra Bladet.
Han skelner mellem østbroen - det er højbroen, hvor der kun kører biler - og vestbroen, hvor togdriften er. Østbroen er mere tilbøjelig til at blive lukket end vestbroen.
Der mangler faktisk en lastbilstrailer på den første godsvogn. På billeder fra TV 2 ser det ud som om den sidder i siden på den første vogn i lyntoget. Man kan se to lastbilhjul strittende ud.
Netop den teori (det er ren fritænkning) have jeg også, specielt efter at have set dette billede fra TV2: https://tv2i.dk/users/editorial/images/981...
Lastbil trailere taber ikke bare et hjul.
Når det er sagt så er det jo en chokerende ulykke med et meget tragisk udfald.
@Peter Kyllesbeck, godstogene kører tit med et par tomme godsvogne, hilsen pendleren
Senest viser helikopterbilleder fra TV 2, at der sidder en lastbilstrailer (på hovedet) i siden på forreste vogn. (Mon ikke den kommer fra den tomme godsvogn?)
Hvis det er korrekt, at den forreste løstrailer er blæst af godstoget, og efterfølgende har ramt de efterfølgende godsvogne og til sidst frontalt blevet påkørt af IC4 toget, rejser det en række tekniske spørgsmål, hvor Ingeniøren måske kunne skrive lidt om regler og standarderne - uden at give sig til spekulation eller tabloid journalistik:
1: Hvordan transporteres en semitrailer på en jernbanevogn (hvordan løftes den på plads, hvordan sikres den osv)
2: Hvordan virker (hvis det da gør det)Storebæltsforbindelsens Profilkontrolanlæg for tog?
3: Hvordan er IC4 konstrueret ift kollisioner? IC3 togene har deformations zoner ved dørene, så kabinen holdes intakt - her ser det på telefotos af IC4 toget ud til, at vognkasserne er ret intakte, men døre og vinduer er "trykket ud", ligesom interiør fotos viser kabelrender og loftsplader i et virvar (ikke at toget ikke er sikkert, men hvad var kravene til IC3 hhv IC4 og hvilke krav stiller DSB til deres kommende tog)
.
Aerodynamisk er det en interessant konfiguration:
Vinden er stik nord og kraftig og med vindstød.
Godstoget og trailerne har firkantet profil og kører i vindsiden.
Den forreste trailer skal "trække" meget af chokbølgen, pga. "hullet" frem til lokomotivet.
IC4 har aerodynamisk snude og lidt rund profil og kører i læsiden.
Hvis den forreste trailer har stået og lænet sig ud af vinden vil et "slag" fra chokbølgen fra IC4 i læsiden presse den opad.
Er der nogen der ved om trailerne er surret ned, eller står de bare parkeret ?
En bekendt, der er togfører, kommenterede på sagen at lastbilanhængere ikke må køre over som biler ikke må pga vindforholdene. Så det virker tilsyneladende til at der er sket en fejl et sted siden et godstog med lastbilanhængere har befundet sig på broen på det tidspunkt.
Er der nogen der ved om trailerne er surret ned, eller står de bare parkeret ?
Billeder af en tilsvarende vogn med info. https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?i...
Højbroen var lukket, lavbroen principielt ikke, men da det ikke giver mening at holde på Sprogø uden at kunne komme videre var der lukket for biler, men åbent for tog.
Her er en video der viser hvordan en sættevogn bliver sat på togvogn.. https://www.youtube.com/watch?v=RD_Cc59y1eY
Ind til videre er det vel uklart hvad der er den lægelige fysiske årsag til død og tilskadekomst. Er de pågældende blivet ramt direkte af traileren eller andre objekter, eller er passagererne væltet rundt mellem hinanden som følge af den kraftige nedbremsning - eller evt. begge dele. Kan en katastrofenedbremsning være så kraftig, at det i praksis måske havde været bedre at undlade den? Men det har lokomotivføreren jo ikke mange sekunder til at afgøre.
Er der nogen der ved om trailerne er surret ned, eller står de bare parkeret ?
P-HK - i foreste ende bruges trailerens skammel, med helt identisk bolt og låseanordninger. https://pic.truckscout24.net/images-big/86...
Bagtil er bagerste aksel og hele traileren spændt fast med en kæde. Luften er lukket ud af ludtpude dæmperne, så traileren ikke står og vugger. Systemet hedder Huckepack trailere
Billedet blev fjernet af moderator - var åbenbart ikke tilføjet korrekt. Mon dette så er - andre har billeder fra TV 2?
Flere faktorer som hjælper sættevognen mod at vælte mod syd
med de andre faktorer nævnt kan trykbølgen måske godt være den udløsende faktor. Omvendt bliver lyntoget ramt næsten forfra, så noget kunne tyde på at hængeren allerede havde begyndt afstigningen inden trykbølgen ?!?!
Ifølge vidner kom der først et brag og derefter nedbremsning - så lokomotivføreren har ikke set hængeren komme men reageret på braget og den efterfølgende opskrældning.
Efter at have set billederne i https://ekstrabladet.dk/112/uhyggelig-ulyk..., hvor akslerne fra den afhoppede hænger stort set stikker ud af forruden på lyntoget - og også læst beretninger om en nødnedbremsning, hvor gnisterne slikkede op af vinduerne, må hængeren været faldet ned inden sammenstødet og lokoføreren har set det og startet nødnedbremsning...
Når en trailer transporteres på jernbanevogne, hviler trailerens 3 aksler ned i en hjulbrønd, og traileren er koblet på en skammel forrest med en 2" kongetap. denne kongetap er låst og sikret med en pal og det er tydelig at se om den er i indgreb, dette gøres på siden af skammelen, hvor et håndtag som bruges til at udløse kongetappen er gledet i indgreb på tværs af skammelen. Det kunne jo tyde på at traileren er blevet løftet af et evt vacum da de tog krydser hinanden samtidig med at der er kraftig sidevind, og den derved er drejet om sin ejen akse(omkring kongetappen)ud i det modkørende passagerertog, eftersom den er smadret ind i siden på det modkørende tog, det er kun chassiet der er kilet fast på det modkørende, resten selve kapellet(presseningen) er knust da dette kun er en profiluktion beregnet til at holde presseningen på plads.
Afsporing? Selvom hændelsen er dybt tragisk med 6 døde kan jeg ikke lade være med at tænke på om det ikke kunne være gået meget værre. Hvis toget nu var blevet afsporet også, kunne man så ikke forestille sig at hele togsættet var rutchet ud over kanten og ned i vandet. Jeg ved godt at toget kørte i højre spor tæt på vejbanen, men hvad skulle forhindre det?
Her er en artikel med detaljerede ingeniør-udregninger:
Fra konklusionen med min fremhævelse:
Affected by crosswinds, the nose tip of the head train is not a pressure stagnation point any longer. The maximum pressure tends to the windward side of the head train, so that the head train is the most unsafe. Therefore, materials of this part should have higher pressure resistance than other parts.
Simulationen kan naturligvis tilrettes, så der også tages hensyn til aerodynamikken omkring brofagene, der er adskillige meter over havoverfladen.
Selvom hændelsen er dybt tragisk med 6 døde kan jeg ikke lade være med at tænke på om det ikke kunne være gået meget værre. Hvis toget nu var blevet afsporet også, kunne man så ikke forestille sig at hele togsættet var rutchet ud over kanten og ned i vandet. Jeg ved godt at toget kørte i højre spor tæt på vejbanen, men hvad skulle forhindre det?
Der er vist noget der hedder fangskinner imellem køreskinnerne, som forhindrer at et sfsporet tog kører for meget til siden..
Så vidt jeg har kunnet se fra togvinduerne findes sådanne på alle broer.
Dødstallet er nu desværre opjusteret til 8
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard