Med et varsel på 24 timer vil bystyret i Oslo snart kunne dekretere et totalt kørselsforbud for dieseldrevne personbiler samt et forbud mod gennemkørende trafik af dieseldrevne lastbiler.
Mere end 90.000 dieselbiler i og omkring Oslo vil blive påvirket på dage, hvor der er adgang forbudt for dieselpersonbiler i hovedstaden.
Med det drastiske tiltag vil bystyret forsøge at sikre, at der ikke længere er adskillige dage i løbet af året, hvor forureningsniveauet overskrider de grænseværdier, som blev fastsat i 2004, men som storbyens luftkvalitet fortsat ikke fuldt ud kan leve op til.
Forslaget blev vedtaget i byrådet i juni 2012, men det vides endnu ikke, hvornår man første gang vil uddele kørselsforbud. Oslo-myndighederne kan ikke trykke på forbuds-knappen, før Statens Vegvesen melder sig klar til at håndhæve forbuddet på den del af hovedstadens vejnet, der tilhører staten. Statens vejmyndigheder vil tidligst have afsluttet sine analyser i løbet af foråret.
Selv om forbuddet altså ikke har været i anvendelse endnu, har beslutningen allerede har haft store konsekvenser på bilmarkedet. I december 2012 lå dieselbilernes andel af de nyregistrerede personbiler således 16 procentpoint lavere end i december 2011.
Det er først og fremmest forureningen med kvælstofoxid- NOx - som volder nordmændene problemer. NOx er en kemisk forbindelse af oxygen og nitrogen, der dannes ved at disse reagerer med hinanden under forbrænding ved høje temperaturer.
Ifølge seniorforsker ved DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet - og ekspert i luftforurening Steen Solvang Jensen, vil det være teknisk muligt at indføre et tilsvarende tiltag i København, da luftkvaliteten måles kontinuerligt samtidig med, at der laves tre-døgnsprognoser for luftkvaliteten i hovedstaden.
