Oslofærgen: Sprinklere slukkede brand i personbil

Morgenens brand på Oslofærgen er formentlig startet i en personbil og færgens sprinklere har selv slukket branden, lyder det nu fra Søfartsstyrelsen.

»Vores oplysninger er kun foreløbige, men branden er formentlig startet i en personbil, hvilket har startet sprinklerne på vogndækket, og de har slukket branden. Efterfølgende er der blevet sendt røgdykkere ind,« fortæller Lars Nielsen, der er synschef ved Søfartsstyrelsen, til Ing.dk.

Han understreger, at der ikke er nogen tilskadekomne.

Det er denne færge - Pearl of Scandinavia - der har været i brand denne morgen. Foto: DFDS Illustration: DFDS

Efter branden var slukket oplevede besætningen problemer med skibets styring, men det er nu blevet ordnet, og skibet er på vej til København.

Når skibet kommer til København, står der et hold fra blandt andet Søfartsstyrelsen klar til at gå om bord og se på, hvad der er sket.

Intet farligt gods om bord

Tidligere meldinger lød ellers på, at branden var startet i en lastbil, men det lader nu altså ikke til at være tilfældet. Lars Nielsen understreger desuden, at der ikke var farligt gods om bord på færgen, og at den blandt andet på grund af det lukkede vogndæk kun må have det mindst farlige gods om bord.

I oktober udbrød der brand på en anden af DFDS' færger - det kombinerede passager- og fragtskib, Lisco Gloria, mens det var på vej fra Kiel til Klaipeda. Her forlød det også, at branden var startet i en lastbil.

Men det er tyske myndigheder, der står for undersøgelsen af den sag, så de danske myndigheder afventer endnu oplysninger om sagen og har endnu ikke fået bekræftet, at branden startede i en lastbil.

Lars Nielsen understreger, at der desuden er et omfattende regelsæt omkring transport af gods på færger.

650 om bord

Dagens brand startede omkring klokken seks på et bildæk på DFDS's oslofærge Pearl of Scandinavia fra 1989, da den var på vej til København og var ud for Kullen i Sverige.

Færgen har plads til 2.168 passagerer og 365 biler, men der var kun omkring 650 passagerer om bord på denne tur. Efter planen skulle færgen være ankommet til København klokken 9.30 her til morgen.

Under branden har færgen ligget stille ud for Kullen i Sverige, og passagererne er samlet i færgens cafeteria. Ingen er blevet evakueret, selvom der er har været redningsbåde og -helikoptere omkring færgen.

Emner : Skibe
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kunne være rart at høre lidt om bil modellen og hvordan branden udbrød i den.

  • 0
  • 0

Det kunne være rart at høre lidt om bil modellen og hvordan branden udbrød i den.

Jeg gætter på at det er en af de modeller med 4 hjul

  • 0
  • 0

Det kunne være rart at høre lidt om bil modellen og hvordan branden udbrød i den.

Ifgl. DR txt-TV side 168 og 178 er der tale om en elbil.

  • 1
  • 0

[quote][quote]Det kunne være rart at høre lidt om bil modellen og hvordan branden udbrød i den.

Ifgl. DR txt-TV side 168 og 178 er der tale om en elbil.[/quote]

http://www.bt.dk/danmark/se-de-udbraendte-...

Den mest udbrændte bil ligner ikke en el-bil[/quote]Udfra hvordan "motor rummet" ser ud, saa ligner det da vist en elbil. Ellers ville man nok kunne se motor. Istedet ligner det nogle bokse med noget elektronik ;)

TV2 skriver at det var en el-bil paa danske pröveplader og at det vist var en Nissan.

Efter 5min sögen paa nettet, fandt jeg frem til en Nissan Qashqai i en elektrisk udgave. Ved at sammenligne det brändte karosseri og billeder af en "El Qashqai" saa ligner den brändte vist rimelig godt.

Link til den elektriske Nissan Qashqai: http://www.afutureev.com/the-cars.aspx

  • 0
  • 0

Der er tusindvis af almindelige ICE biler som går spontant i brand hver dag men vi hører yderst sjældent om det. F.eks. brænder i USA ca. 250.000 biler hvert år uden at der løftes øjnebrun. Hvad elbilerne angår, så er det tit elinstallationer som er galt med, ikke battericellerne. De er "bare" god brændsel. Branden som regel opstår pga løse forbindelser, dårlig laderstyring (ved opladning), ufuldkommen switching circuitry, dårlig valg af kontaktorer eller general mangelfuld design af elinstallationer. Desuden er der mange amatører - wannabe bilproducenter som tit er pengemænd/entreprenører eller bilmekanikere som pludselig vil bygge elbiler, som ingen forstand på teknologien har og heller ikke forstår alvor af det de laver.

  • 0
  • 0

Det er en påstand, som modsiges af realiteterne:

1) Alt gods med densitet > 1000 kg/m^3 bidrager til at båden synker. 2) Alt gods, som ikke er fastsat kan bidrage til instabilitet, kæntring. 3) Alt gods, som kan brænde, er brandfarligt.

Netop på disse færger har besætning og rederi vist stærkt begrænset viden om, hvad de har stående løst på vogndæk.

Alt gods er farligt til det modsatte er bevist, hilser Tyge

  • 0
  • 0

Nissan producerer vel endnu ikke selv el-biler, så spørgsmålet må være hvem der har ombygget bilen til el-drift, og om der kan være flere biler i omløb med samme fejl, og måske lidt om bilens historie, var den ny eller var den genopladet hundredvis af gange gennem det sidste år, og om producenten påtager sig det fulde ansvar.

  • 0
  • 0

Alt gods er ganske rigtigt farligt. Men i transportbranchen handler "farligt gods" typisk om noget, som er omfattet af Europæisk konvention om international transport af farligt gods ad vej. Så jeg vil mene, at artiklens forfatter er i sin gode ret til at anvende udtrykket "farligt gods" i denne forbindelse.

  • 0
  • 0

Nissan producerer vel endnu ikke selv el-biler

Der var jeg lidt for hurtigt ude, de producerer Nissan Leaf, men ifølge E.B. var det så en hjemmeombygget bil fra Holland, som skulle have været afsat i Norge, der var på vej retur.

Hvis man som privatmand ombygger til el-drift, må det da være for af bruge bilen selv, hvorfor så forsøge at afsætte den i Norge?

Og burde føreren ikke vide tilstrækkeligt om strømstyrker og opladning til ikke at tilslutte stik der ikke passer sammen, føreren som selv har udviklet et elombygningsfirma burde have ekspertisen?

  • 0
  • 0

Husker jeg forkert eller var der faktisk en artikel om disse Quashqai elbiler på ing.dk da de blev bygget?

Den brændte bil var bygget af en privatperson i Holland, men det var Søren Ekelund der førte bilen og havde den med på færgen.

Link til artiklen fra sidste år: http://ing.dk/artikel/103755-utaalmodig-da...

  • 0
  • 0
  • Jeg påtager mig personligt ansvaret for det, der er sket. Der blev brugt et uautoriseret stik til at lade bilen fra færgens strømforsyning og derfor skete der sandsynligvis en kortslutning, men det må teknikerne afgøre, siger Søren Ekelund.

(kopieret fra EB)

Det lyder som om at hans forsikring har gode argumenter for ikke at dække..

  • 0
  • 0

Det lyder som om at hans forsikring har gode argumenter for ikke at dække..

Når han tilslutter et uautoriseret kabel kan han blot blot henvise til at han ikke vidste bedre, forsikringen dækker nemlig grov uagtsomhed, det er forsikringsselskabet der skal bevise at han tilsluttede kablet med det formål at brænde bilen og færgen af, altså at han forårsagede ulykken med vilje.

Det kan påvirke præmien for ansvarsforsikrede el-biler i fremtiden, der skal nok ikke ret mange mega-regninger til før det bliver umuligt at tegne den lovpligtige ansvarsforsikring.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten