Oslo vil være Europas førende med elbusser

Ingen dieselmotor: Der, hvor man før fandt en larmende og forurenende dieselmotor, finder man nu to af de tre store batterier. Illustration: ORV

På trods af store ambitioner og flotte Powerpoints så det længe ud, som om Oslo ville sakke bagud på elbus-området, efterhånden som andre byer lancerede deres ambitiøse planer. Men sådan ser er det ikke længere.
Ruter - det lokale trafikselskab i Oslo - vil anskaffe 70 elektriske busser før næste sommer og gøre den norske hovedstad til Europas førende på elbus-området.

Fuld politisk enighed

Med til sammen 76 elbusser, inklusive de seks, som har kørt testkørsel siden sluningen af sidste år, vil Oslo få flere elbusser end nogen anden europæisk hovedstad i forhold til sin størrelse. Noget der skal spille sammen med byens status som europæisk miljøhovedstad i år.

»Det her handler ikke kun om klima, men om selve bymiljøet. Vi mindsker udledningen af skadelige gasser, og vi reducerer støj i gaderne. Og også inde i busserne vil passagererne få en bedre oplevelse med mindre støj og færre vibrationer,« siger Lan Marie Berg.

Fordeles på tre

Af de 70 nye busser er 50 ledbusser på 18 meter og 20 såkaldte solobusser på 12 meter. Tre operatører har fået kontrakterne, og elbusserne skal først og fremmest bruges i myldretiden, hvilket betyder en driftstid på fem til seks timer i døgnet.

Koster lidt

Den samlede regning for at købe de 70 elbusser og bygge den nødvendige infrastruktur samt drive ruterne i 10 år vil løbe op i 850 millioner norske kroner.

En tommelfingerregel er, at selve busserne er omtrent dobbelt så dyre som at købe en konventionel dieselbus. Og så skal der etableres en masse infrastruktur til opladning. Alene Unibuss’ terminal på Alnabru skal tilføres en effekt på 6 MW for at kunne forsyne alle de pantografbaserede ladestationer, der skal bygges der.

Over en længere periode vil billig strøm kompensere for dyrt fossilt brændstof, og prisgabet mellem batteridrevne busser og dieseldrift vil blive reduceret.

»Det er op til de enkelte selskaber, som køber transporttjenester, at afgøre, hvor meget der i sidste ende skal gøres elektrisk. I alt vil 14 pct. af Oslos bustrafik fra sommeren næste år blive afviklet af batterielektriske busser,« siger adm. dir. i Unibuss Øystein Svendsen.

Artiklen er fra tu.no

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Førende med 70 batteri busser til så stor en by som Oslo, til sammenligning har Roskilde bestilt 20 batteri bussser som skal dække 100% af behovet for bybusser.

Oslo kan nå at blive den førende hovedstad.

  • 3
  • 0

ud over de 6+70 elbusser, skal man jo huske på at Oslo stadig har nogle elektriske sporvogne, godt nok "gammeldags" med køre ledning..

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten