Oslo vil forbyde dieselbiler – men kun på kommunens veje

Oslo vil forbyde dieselbiler – men kun på kommunens veje

På dage med særlig høj luftforurening er Oslo klar til at forbyde dieselbiler på kommunens veje. Forbuddet kan dog ikke gennemføres på de veje, som hører under statens ejendom.

Oslo Kommune er træt af nitrogendioxid. Faktisk så meget, at bystyret er langt i planerne med at indføre et totalforbud mod dieselbiler på alle kommunens veje på dage med stillestående vejr og høj partikelniveau. Det skriver NRK.

»Luftforureningen i Oslo kan til tider blive meget høj. Det er sundhedsskadelig for dem, som bor i byen; specielt dem med luftvejs-problemer og hjerte-kar-sygdomme,« lyder det fra ordfører for miljø- og trafik Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet De Grønne.

Planen er, at det midlertidige køreforbud for dieselbiler træder i kraft, når NO2-niveuaet overskrider 200 mikrogram pr. kubikkmeter over mindst to dage i et større geografiske område.

Statens veje går fri

Helt uden udfordringer bliver det dog ikke. Et muligt forbud kompliceres nemlig af, at det kun kan indføres på de veje, der hører under kommunens ejendom.

»Vi har ikke lovhjemmel til at implementere dieselforbud på statslige veje. Derfor vil vi i første omgang indføre det på kommunale veje,« siger Lan Marie Nguyen Berg.

På sigt håber byrådet dog på at få staten med på ideen, så også de regionale indfaldsveje i Oslo kan omfattes. Det gælder blandt andet to ringveje og de mange E-veje, der leder trafikken ind og ud af Oslo.

I første omgang kan forbuddet på de kommunale veje i princippet gennemføres efter en høring.

Et tidligere forsøg på at indføre et lignende forbud i 2012 blev aldrig gennemført, fordi staten satte foden i. Denne gang ser det dog ud til, at kommunen satser på at gennemføre forbuddet uden staten. Det kræver blot et lovforslag, som nu er sendt i høring. Går forslaget igennem, kan forbuddet indføres fra næste vinter. Men altså kun på kommunens veje.

»Hvis vi skal indføre et så drastisk tiltag, skal vi vide, om det har en effekt. Vi ved, at det har effekt ikke at slippe dieselbiler ind i zonen med stillestående luft på kolde vinterdage,« siger Ola Elvestuen fra Venstre, der dengang sad i Oslos byråd som trafikordfører.

I dag sidder han i Stortinget, hvor han tidligere forslog, at de norske kommuner selv skal kunne bestemme, hvor dieselforbud kan håndhæves – også på det statslige vejnet.

Politiet er skeptiske over for lovens håndhævelse

Første gang dieselforbuddet blev forsøgt vedtaget, mente politiet, at det blev en umulig opgave at håndhæve. Politiet har endnu ikke kommenteret på Oslo Kommunes genovervejelse af dieselforbuddet, men ifølge NRK er der ikke meget, der tyder på, at de har ændret mening siden da.

I Oslos byråd er Lan Marie Nguyen Berg dog optimist.

»Vi skal nok finde gode måder at få dette igennem på og håber på opbakning fra politiet til at få det håndhævet,« siger hun.

Høringsfristen for dieselforbuddet er den 25. februar.

Kommentarer (2)

Gælder det mon også lastbiler? I så tilfælde vil det være svært at få leveret frisk mælk etc. på de dage forbuddet er i kraft.
Omvendt, så har lastbiler bedre filtre end personbiler, så de burde vel ikke være nødvendigt.

  • 1
  • 2

Gælder det mon også lastbiler? I så tilfælde vil det være svært at få leveret frisk mælk etc. på de dage forbuddet er i kraft.


Nu er det nok ikke det største problem at man ikke kan få frisk mælk i butikkerne nogle få dage... Det samme gælder andre friske vare... Og slet ikke når der er tale om en situation man kan være forberedt på da der forudsættes et højt partikelniveau og stillestående vejr i over 2 døgn...

Er det et generelt problem, så må leverandørerne få ombygget nogle dieselbiler til eldrift, så de kan leverer mindre mængder vare ind til Oslo i de få perioder der bliver tale om...

  • 1
  • 1