Oslo siger stop: Skrotter 32 sporvogne fra Ansaldobreda

Oslo siger stop: Skrotter 32 sporvogne fra Ansaldobreda

Næsten alle Oslos Ansaldobreda-sporvogne ude af drift med fugt- og rustskader. Teknisk rapport anbefaler at skrotte vognene og blæse på den officielle restlevetid på 20 år.

Lad os komme af med det møg!

Sådan kan hovedkonklusionen i en omfattende teknisk gennemgang af Oslos 32 letbanevogne fra Ansaldobreda omskrives.

Sporvognene er mellem 9 og 12 år gamle, og selv om de officielt har mere end 20 års restlevetid, anbefaler ingeniørerne at sende hele baduljen på lossepladsen – hellere i dag end i morgen.

’Vedligeholdelsesomkostningerne ved SL95-vognene er sandsynligvis de højeste i hele Europa og ligger langt over selv meget ældre letbanemateriel. Hver eneste kørte vognkilometer koster Oslo 47 kr. i vedligeholdelsesomkostninger. Det er fire gange højere end gennemsnittet i Europa og vil fortsætte med at øges, hvis man vælger at holde fast i SL95-materiellet,’ påpeger rapporten.

Ud af den fulde serie på 32 Ansaldobreda-sporvogne har de 30 vogne i april og maj været ramt af kørselsforbud som følge af nye problemer med rustskader i vitale dele af karossen samt fugtskader i elektronikken. Der har været indsat busser som erstatning.

Ansaldobreda-sporvognene, som Oslo nu vil skrotte Foto: Trond Strandsberg, Wikimedia Commons

Rapporten, som er udarbejdet af Oslos kollektive trafikselskab, Ruter, anbefaler politikerne at bide i det sure æble og udskifte hele Oslos letbane-flåde frem for at bruge penge på en omfattende opgradering af det eksisterende materiel.

Alle norske partier i Stortinget og i Oslos bystyre – bortset fra Fremskridtspartiet – deler holdningen og vil i løbet af efteråret gå i gang med at udarbejde den nødvendige finansieringsplan. Selv om der er politisk enighed om at udskifte de mange dårligt fungerende letbanevogne, har politikerne altså endnu ikke fundet de anslået 2,3 mia. kroner, som skal bruges til en totaludskiftning af materiellet.

Ansaldobreda-sporvognene har siden den første vogns ankomst i 2000 været plaget af utallige problemer:

  • Revnedannelser og fugtindtrængning med efterfølgende rustproblemer og skader på elektronikken.

  • Ekstrem dårlig driftsstabilitet i vinterkulde. Sporvognene kan ikke bruges, når temperaturen falder til under ti minusgrader.

  • Svage elektromotorer og massive støjgener som følge af dårlig skinnegang.

  • Derudover viste sporvognene sig at være bredere end forventet, så to sporvogne ikke kan passere hinanden syv steder på Oslos sporvognsnet.

Der blev stillet spørgsmål ved sikkerheden, da en sporvogn begyndte at køre baglæns på vej op ad en bakke, og nødbremsesystemet ikke blev aktiveret.

Oslo har i alt 72 sporvogne. Ud over de nyeste 32 Ansaldobreda-vogne drejer det sig om 40 såkaldte SL79-stammer, der blev leveret mellem 1983 og 1989. Disse letbanevogne blev produceret henholdsvis i Tyskland og Norge. SL79-vognene er selv i dag langt mere driftsikre end Ansaldobreda-materiellet, men begynder ifølge rapporten også at være plaget af aldring og stigende vedligeholdelsesomkostninger.

Oslos gamle sporvogne SL79 blev produceret i Tyskland. Foto: Trond Strandsberg, Wikimedia Commons

Ruter-rapporten anbefaler derfor at udfase samtlige 72 stammer og indkøbe 98 nye letbaner af samme model og fra samme producent. De forventede udgifter ventes at ligge på 2,3 mia. kr.

Som et ekko af den danske IC4-skandale lyder den afsluttende og grundlæggende anbefaling: Køb en hyldevare.

Kommentarer (29)

Derudover viste sporvognene sig at være bredere end forventet, så to sporvogne ikke kan passere hinanden syv steder på Oslos sporvognsnet.

...!

Come on, Ansaldo-drenge. Så svært kan det ikke være!

  • 29
  • 0

  • sig sit ansvar vedr. IC4 - og foretager en tilsvarende beslutning.

IC4 vil med stor sikkerhed altid have meget høje vedligeholdelsesomkostningen i hele togets levetid. Som det er nu, så må et MG-sæt kun køre i 2 dage, før der SKAL på værksted og gennemgåes for fejl, det sætter sine begrænsninger på benyttelsen. I regionaltogsløbende mellem Aarhus og Esbjerg, er det snarere reglen end undtagelsen, at der foretages stammebytte i Fredericia pga. fejl på toget.

DSB bør 'kun' holde de IC4 togsæt kørende som passer til den trafik de pt. bestrider, og kun i så lang tid, der går inden der kan leveres nyt materiel, herefter skrotning. De overtallige togsæt som man endnu ikke har opgraderet, kan man kanibaliserer for reservedele og vognkassen kan evt. anvendes til kunstigt rev - til glæde for fiskebestanden.

Måske en studietur til Oslo var noget for DSB's ledelse, der kan de passende studerer handlekraft og vilje.

  • 19
  • 0