Som Øresundskomiteen har vi også regnet på en HH forbindelsen med magnetbane.
Vi kan også se meget positiv økonomi ved at etablere en Magnettog´s HH-forbindelse med eller uden en motorvej. Vi foretrækker en kombineret løsning da vi dermed kan dele en del byggeomkostninger således både motorvejs og magnetbane økonomien bliver yderligere attraktiv.
Sidste år fremlagde vi vores nordiske vision (inkl. HH forbindelsen med magnettog ) for Folketinget´s transportudvalg. Vores helhed indeholder også magnetbane over Kattegat til Århus, hvorved man skaber et sammenhængende system i Danmark, som vil kunne give meget meget attraktive rejse tider generationer frem. (store pendler/job og erhvervsfordel vil kunne opnås )
Vi har gentagende gange forgæves spurgt den nuværende minister, om støtte, således vi kan lave rapporter som matcher det der bruges ved sådanne store samfundsudviklings projekter. Vores nuværende offentlige materiale findes tilgængeligt på ft.dk ( søg "magnettog" )
Det magnettog´s system, som vi finder mest attraktivt for DK, er det som på 10 år har kørt i Shanghai i Kina. Systemet i Shanghai er 8. generation vi vil anvende 9. generation som er gennemtestet og klar. Vi forventer ca 5 km acc/d.acc strækninger og ellers en driftsfart på ca 450km/t - enkelte steder dog kun 300km/t.
Langs vores magnetbane linjer vil vi kunne nedtage eksisterende højspændingsledninger, da der er plads til mange kabler inde i magnettog´s banens betonkonstruktioner. Vores tilbagebetalings tid er mellem 25-30 år, betonen har 80 år´s garanti og banen har en levetid på mindst 120 år.
Vi håber man vil inddrage magnettogs emnet i den danske transportpolitik, da det vil kunne give vores børn og børnebørn store fordele fremover.
Mvh Den Skandinaviske Magnettogs gruppe.