Øresundsbroen får et ekstra tjek efter jordskælv
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Øresundsbroen får et ekstra tjek efter jordskælv

Jordskælvet tirsdag morgen med epicenter i det sydlige Sverige og målt til 4,7 på Richterskalen i Danmark har ikke påvirket Øresundsbroen.

Broen er da også bygget til at kunne modstå skælv på 5,7 på Richterskalen, og det er aldrig registreret i Danmark.

»Broen bevæger sig sandsynligvis mere, når et godstog kører over broen, end den gjorde i morges,« siger driftsdirektør Bengt Hergart i en pressemeddelelse.

Foto: Øresundsbroen er bygget til at modstå forskellige slags rystelser; den udvider sig i varmen og trækker sig sammen i kulde. Mellem hvert tunnelelement er der afdæmpende fuger. Konstruktionen skal også kunne modstå en påsejling af et fartøj, som får bropillerne til at bevæge sig 40 centimeter i toppen. Foto: Søren Madsen/bridgephoto.dk Illustration: Søren Madsen/bridgephoto.dk

Som en ekstra sikkerhedsforanstaltning aflæser selskabet dog forskellige målepunkter på tunnelsegmenterne.

»Det gør vi under alle omstændigheder med jævne mellemrum, og det kan være interessant at se, om vi kan aflæse nogen forskel efter jordskælvet sammenlignet med sidste måleraflæsning,« siger Bengt Hergart.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten