Ordførere: Pendlere på Sjælland får bedre kollektiv trafik

Måske er der nu en håndsrækning på vej til de sjællandske pendlere, der i dag nærmest må sidde på skødet af hinanden i overfyldte tog og busser. Flere trafikordførere fra partierne bag trafikaftalen er nemlig klar til at bruge en pæn del af pengene fra trafikaftalen på sjællandske tog og busser, skriver Berlingske.

Trafikaftalen, som blev indgået mellem regeringspartierne, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, henter en milliard kroner på øget beskatning af leasing af biler. Penge skal ifølge aftalen gå til bedre og billigere kollektiv trafik.

»Det første hug bliver at sikre, at folk, der bor på Sjælland, kan komme ind til København med kollektiv trafik,« siger transport-ordfører for SF Anne Baastrup og referer til de pladsproblemer i togene, der har været på flere pendlerstrækninger på Sjælland.

Enhedslisten bakker også op, ligesom de Radikale.

»Der er ingen tvivl om, at regionaltrafikken på Sjælland, der bringer pendlere ind til København og ud igen, er nødlidende. Pladsmanglen er det største problem, så der skal investeres i noget materiel,« siger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested.
»Vi skal have løst de akutte problemer på Sjælland - Roskilde, Næstved, Nordsjælland - og S-togsnettet er for dårligt. Jeg tror, at vi kommer til at se på Sjælland, når de første 600 millioner skal fordeles allerede i år,« siger Andreas Steenberg, der er transportordfører for de Radikale.

Forligspartneren Dansk Folkeparti er imidlertid knap så forhippet på at komme de sjællandske pendlere til undsætning.

»Vores hovedfokus vil være, at det er hele landet, som er med til at betale gennem de nye leasingregler, og derfor er det også hele landet, som skal drage nytte af pengene,« siger Kristiann Thulesen Dahl, der er finandsordfører for Dansk Folkeparti.

Læs historien på b.dk

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja, lad os sikre færgefarten til småøerne med 20-50 indbyggere, så folk kan komme til og fra skole og arbejde i dagtimerne.

Det vil også give øget beskæftigelse, så skidt med at mange af overfarterne vil foregå uden passagerer, så der kun vil være kaptajn, styrmand, matros og maskinist om bord.

Samt en HKer til at sælge billetter i hver færgehavn.

Giver det problemer i København kan man jo bare flytte eksempelvis Danske Banks hovedsæde til Avernakø, LOs hovedsæde til Sprogø og Nationalbanken til Christiansø.

København er jo i forvejen alt for stor til vort lille land, og folk der foretrækker storbyen kan jo bare flytte til Berlin eller Paris.

  • 0
  • 0

Nu er det nok ikke lige det som Kristiann Thulesen tænker på.

Der findes byer på Fyn og i Jylland med over 1.000 indbyggere, som nærmest kun har skolebuskørsel, og hvor der er umuligt at komme hjem med offentlig transport efter 17:00 Tag et kig på Fynbus' køreplaner og du vil se hvad jeg mener.

Selvfølgelig er der større trængsel på Sjælland, men der er dæleme også mange buspassagerer andre steder i landet som må stå op hver morgen i busser, som må undlade at samle folk op på stoppestederne fordi de er fyldte.

Prøv også at tage en tur med Regionaltoget fra Odense til Fredericia om morgenen. Det er præcis ligesom at se København - Roskilde i myldretiden. Forskellen er bare at på Fyn har folk kun 2 vogne at deles om...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten