Orbicon-direktør om rådgiveropkøb: »Det har været rigtigt giftigt«

Det var overraskende hårdt for Orbicon at opkøbe den kriseramte rådgiver Leif Hansen i maj sidste år.

Cirka hver femte i Leif Hansen - de fleste ingeniører - måtte fyres. Desuden dukkede en række omkostninger op, som Orbicon ikke havde taget højde for, da de opkøbte Leif Hansen. Der var kontrakter, hvor omkostningerne oversteg det lave bud, der var givet af Leif Hansen i sin tid.

Desuden dukkede ydelsesforpligtelser, som Orbicon ikke havde opdaget i gennemgangen af Leif Hansen, op i nogle af de overtagede kontrakter.

Det er ifølge direktøren i Orbicon, Jesper Nybo Andersen, helt naturligt, fordi kontrakter kan udvides undervejs og dermed bliver dyrere. Men det betyder ikke, at det ikke har været udfordrende.

»Det har været rigtigt giftigt, men det er risikoen, når man køber en virksomhed, at der ligger nogle ting begravet, man ikke var forberedt på. Mit forsigtige gæt er, at det har kostet 20 millioner mere,« siger Jesper Nybo Andersen, der alligevel ikke fortryder købet.

Og i fredags præsenterede Orbicon et overskud på 7 millioner kroner ud af en omsætning på 379 millioner kroner.

Han regner derfor med, at Orbicon Leif Hansen nu er en levedygtig virksomhed, fordi de kan arbejde tværfagligt med opgaver inden for miljø, der er Orbicons speciale, og byggeri, der var Leif Hansens speciale.

»Den direkte effekt af opkøbet har været, at bundlinjen har været dårligere. Det er kun fordi, vi er ejet af en rig mor, at vi har haft kapital til at lave det her. Så nu står vi i virkeligheden med en virksomhed, der er stærk og levedygtig, for fusionen bliver kilden til langtidsoverlevelse for de to virksomheder,« siger direktør Jesper Nybo Andersen.

De to virksomheder kender også hinanden, fordi de havde en samarbejdsaftale inden Leif Hansen måtte lade sig opsluge.

Det er selvfølgelig ikke svært i bagklogskabens lys, men kigger man på Leif Hansens gamle vækstrater, er det svært at forestille sig, at den tidligere fremadstormende rådgiver måtte lade sig opkøbe.

Fra 2004 til 2007 steg omsætningen i Leif Hansen fra knap 42 millioner kroner til næsten 190 millioner kroner, og antallet af medarbejdere fulgte med. Virksomheden vandt store prestigefyldte projekter i for eksempel Parken og udvidede med kontorer på Fyn, i Jylland og New York.

Men i efteråret 2008 bremsede markedet op. 14 samarbejdspartnere gik konkurs. Dermed mistede Leif Hansen mange planlagte projekter, bl.a. hoteller og et storcenter. Projekter, som der allerede var ansat folk til.

Det endte med, at Orbicon opkøbte Leif Hansen i slutningen af maj sidste år, og resultatet er nu Orbicon Leif Hansen.