Orange briller til at filtrere blåt skærmlys gør dig søvnig om aftenen

Unge mennesker bliver mindre årvågne og mere søvnige om aftenen, hvis de bruger såkaldte søvnbriller, der blokerer det blå lys fra skærmdioder. Det viser et lille forsøg med 13 deltagere.

Mængden af lys, der rammer øjnene, har betydning for vores biologiske ur. Specielt det kunstige lys fra moderne tv-apparater, computerskærme og mobiltelefoner kan påvirke vores døgnrytme.

Her kommer lyset nemlig ofte fra lysdioder, som udsender relativt meget lys ved de korte bølgelængder - blåligt lys. Særligt det blå lys hæmmer produktionen af det naturlige søvnhormon melatonin, som ellers gør os søvnige om aftenen.

Søvnbriller som disse blokerer for lys med bølgelængder op til 530 nm, så produktionen af søvnhormonet melatonin øges. (Foto: MelaMedic)

Læs også: Harvard-professor: Teknologien ødelægger din søvn

En løsning på problemet med søvnproblemer forårsaget af det blålige lys fra skærmene kunne være at benytte særlige briller, som blokerer for det blå lys. Briller med orange linser kan sørge for, at lyset med de korteste bølgelængder ikke rammer øjnene.

Nu har schweiziske forskere prøvet at undersøge, om brugen af sådan nogle briller kan gøre det lettere for unge mennesker at komme tidligere i seng og få mere søvn. Særligt teenagere har nemlig en tendens til at være længe oppe om aftenen, så de får for lidt søvn.

I et par uger blev 13 unge mænd med en alder fra 15 til 17 år sat til enten at bære søvnbriller eller briller med klare linser fra kl. 18 om aftenen i et par uger, så forskerne kunne finde ud af, hvordan fraværet af blåt lys påvirkede melatoninniveauet og søvnmønstret hos dem.

Søvnbriller giver mere melatonin

Mængden af melatonin i kroppen kan måles i spytprøver, og det lille forsøg viste, at søvnbrillebrugerne producerede klart mere melatonin om aftenen. De rapporterede da også, at de var betydeligt mere søvnige og mindre årvågne end kontrolgruppen, og deres reaktionstider var længere.

Forskningsresultatet, der er publiceret i tidsskriftet Journal of Adolescent Health, er kun et af mange lignende resultater, hvor sammenhængen mellem blåt lys og melatonin er undersøgt. De peger alle i samme retning, men det er endnu ikke helt klart, i hvilket omfang det blålige lys fra skærme går ud over vores nattesøvn - omend nogle undersøgelser viser, at lyset fra skærmene gør det svært at falde til ro.

Læs også: LED-skærmen gør dig effektiv - men ødelægger din søvn

I forsøget med gymnasieeleverne betød de orange briller dog ikke, at forsøgsdeltagerne gik tidligere i seng eller fik mere eller bedre søvn, selv om de altså følte sig mere søvnige om aftenen.

Det kan dog godt have at gøre med, at forsøget var så kortvarigt, som det var tilfældet. De unge mennesker fik simpelthen ikke tid nok til at omstille sig til en ny døgnrytme. Forskerne vil derfor gerne gentage forsøget over længere tid og med flere forsøgsdeltagere.

Kommentarer (12)

findes allerede software der kan ændre skærmen endda efter hvilken tid på døgnet det er, så akn få lys der opfrisker når man står op og sløver når man skal iseng

  • 3
  • 1

Det er super, hvis man kan bruge software til at eliminere det blå lys på skærmen. Man skal så bare huske at få det lagt ind i både smartphone, PC-skærm og f.eks. IPad. Et andet og ligeså stort problem er den almindelige belysning i hjemmet. Alt kunstig belysning om aftenen hæmmer produktionen af melatonin i hjernen og da især unge mennesker er yderst modtagelige for det blå lys og typisk benytter multimedie lige til sengetid, så kan de have svært ved at falde i søvn, når de skal sove. De kan godt ligge vågen længe, før de sover. Til disse unge mennesker kan søvnbrillerne være en hjælp. Man tager brillerne på 1-2 timer, før man gerne vil sove og tager dem af, når natbordslampen er slukket. En ekstra gevinst man kan få ved at undgå blåt lys 1-2 timer før sengetid, er et stærkere immunforsvar, da melatonin ikke bare er et søvnhormon men også en yderst kraftig antioxidant.

  • 3
  • 1

Alt kunstig belysning om aftenen hæmmer produktionen af melatonin i hjernen og da især unge mennesker er yderst modtagelige for det blå lys og typisk benytter multimedie lige til sengetid, så kan de have svært ved at falde i søvn, når de skal sove.


Nu har det i glødelampens skær altid været lys med lav farvetemperatur og derfor ringe mængde blå. Det er selvfølgeligt ændret nu, hvor sparepærer og ikke mindst led fortrænger de gamle lyskilder.
Man skal huske at vælge lyskilder med passende lav farvetemperatur.
For de ældre af os kan vel stadig huske, hvordan resultatet blev for en dagslysfilm brugt i kunstlys og omvendt en kunstlysfilm brugt i dagslys. Nu klarer de digitale kameraer selv at justere hvidbalancen. (man kan også gøre det manuelt for bedste resultat)
Men hvis man ikke vil justere sine lyskilder (inkl. tv, tablets og smartphones), så må man jo tage konsekvensen.

  • 1
  • 0