Opsendelsen af Europas Columbus-laboratorium er udsat

Nasa udsatte kl. 16.00 dagens opsendelsesforsøg af rumfærgen Atlantis med det europæiske forskningslaboratorium Columbus. To af fire følere i bunden af brændstoftanken svigtede under brændstofpåfyldningen, da tanken var omkring 80 procent fuld.

Følerne benyttes til at slukke rumfærgens hovedmotorer ni minutter efter opsendelsen, når tanken er tom.

Hver tank (ilt og brint) er udstyret med 12 følere. 8 af de 12 benyttes til at måle mængden af brændstof i tanken inden opsendelsen. De fire øvrige, kaldet ECO-følere (Engine Cut-Off), benyttes til at sikre, at motorerne ikke løber tør, inden de er slukket. Det var den type, som svigtede, mens de var ned i brintet.

Nasa ønsker generelt, at alle fire følere i hver tank virker ved opsendelsen, men en regel siger, at en føler må svigte, hvis man samtidig viser, at det ikke skyldes den elektronikboks, som styrer den og en anden sensor.

Et forsøg på løse problemet med de to følere i brinttanken mislykkedes, så man kunne ikke nå opsendelsesforsøget i dag.

Hvis motorerne slukkes for tidligt på grund af fejlagtig information fra følerne, kan man risikere, at rumfærgen ikke kommer i kredsløb. Hvis der lukkes ned for sent, når tanken er tom, kan motorerne løbe tør, bryde i brand og eksplodere.

Ingen af disse følere har svigtet under en flyvning siden den 6. rumfærgeopsendelse i 1983.

Nasa har udsat opsendelsen til tidligst fredag kl. 22.09 dansk tid. I mellemtiden vil man så forsøge at lokalisere problemet præcist. Lykkes det ikke, kan Nasa i værste fald blive tvunget til at køre rumfærgen tilbage i VAB-samlehallen for at udskifte sensorerne inde i hovedtanken. Det vil udsætte opsendelsen til tidligst en gang i januar.

Emner : Rumfartøjer