Opsendelse af flyovervågnings-satellitter udskudt
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig vore nyhedsbreve, accepterer du også vores brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-koncernen lejlighedsvis må kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud med videre via telefon, sms og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Opsendelse af flyovervågnings-satellitter udskudt

Satellitter skal fremover dække de områder, hvor de eksisterende ADS-B-modtagere ikke dækker. Det gælder 70 pct. af Jordens luftrum. Foto: Aerion

Nye satellitter skal overvåge fly præcist og ikke mindst forhindre, at de sporløst forsvinder. Indtil videre er opsendelsen dog udskudt på grund af vejret.

Danske Naviair er medejer af 10 satellitter, der skal opsendes med SpaceX-raketten. Satellitterne bliver en del af et netværk på i alt 70 satellitter, der skal forbedre overvågningen af fly over verdenshavene, hvor det nuværende udstyr ikke dækker. Udstyret skulle have været opsendt fra Vandeberg-luftbasen i Californien i dag, men er blevet udskudt på grund af vind og regn i området. Den næste chance for at opsende satellitterne bliver den 14. januar, oplyser SpaceX.

Læs også: Efter MH370-ulykken skal satellitter følge alle fly overalt

Når de 10 satellitter og deres 60 artsfæller kommer til at kredse om Jorden i 2018, skal de modtage samme signaler, som flyenes såkaldte ADS-B-systemer allerede udsender i dag. Signalerne indeholder data om flyets identitet og placering.

Derfor kan data blandt andet bruges til at skabe bedre plads i populære luftrum, fordi flyene kan flyve tættere, og til at spore fly, der er forsvundet. Navnlig sagen om det forsvundne MH370 understregede behovet for denne type sporing, da flyet angiveligt fløj langt og ændrede retning, fra de landbaserede ADS-B-modtagere mistede kontakt til flyet.

Det nye system benytter frekvenserne 1.087,7-1.092,3 MHz, der fra nytår næste år vil være frigivet til brug for flytracking – også mellem satellitter og fly og ikke blot mellem flyene og landbaserede stationer, som det er tilfældet i dag.

Læs også: Østasien forbedrer flytracking et år efter MH370-styrt

Når et fly i dag begiver sig ud over eksempelvis Atlanterhavet, beror flyveledernes oplysninger på, hvad piloterne selv fortæller, indtil flyet igen er tæt nok på land til at kunne transmittere til en ADS-B-modtager. Derudover kan fly modtage hinandens signaler, så de eksempelvis ikke risikerer at flyve for tæt.

Satellitsystemet er ejet af virksomheden Aireon, som blandt andet består af danske Naviair, der især er kendt for at stå for trafikkontrollen omkring de danske lufthavne.

Hos Naviair fremhæver kommunikationsdirektør Bo Pedersen over for DR, at der er flere fordele ved det nye system.

Læs også: Nyt styrt, gammel diskussion: Hvorfor kan vi ikke spore alle rutefly med GPS?

»Når først vi kan holde øje med flyene overalt, så kan vi faktisk halvere sikkerhedsafstanden mellem flyene. Dermed kan vi få mange flere fly op på de interkontinentale ruter og op i netop den flyvehøjde, hvor flyet har det optimalt lave brændstofforbrug, og hvor der er allermest medvind eller mindst modvind. Alle de ting vil være så gavnlige for flytrafikken,« siger Bo Pedersen til DR.

Derudover fremhæver han, at man ved et styrt vil kunne følge flyet, helt til det rammer vandoverfladen, i stedet for at skulle afsøge tusindvis af kvadratkilometer for at finde flyet.

SpaceX-raketten med satellitterne er den første raket, selskabet skal opsende, siden en raket eksploderede i september. Siden da har selskabet blandt andet ventet på, at undersøgelser af ulykken skulle godkendes af myndighederne.

Opsendelsen af raketten er nu planlagt til den 14. januar og skal fortsat ske fra Vandenberg Air Force Base i Californien.

Kommentarer (2)

Vores trafikminister ryddede ellers forsiden på DR for lidt siden med udtalelsen "Satelitter betyder billigere billetter".

Ifølge hidtidige oplysninger bliver brændstofbesparelsen i størrelsesorden 20 kr. pr. passager for en tur over Atlanten. Selv om hele besparelsen skulle tilfalde passagererne, vil det altså nok ikke rykke noget for alvor i en gennemsnitlig dansk husholdning. Det gælder jo også kun oversøiske flyvninger. For flyvning rundt i Europa fx, får satellitterne ingen betydning.

Men når det kommer, vil det betyde en mindre revolution for dem der håndterer og planlægger flyvningerne over Atlanten. Det vil give større fleksibilitet, og jeg gætter på at det vil være mere mærkbart for passagererne end billigere billetter: flere flyafgange på de tidspunkter, hvor folk har brug for at flyve.

  • 0
  • 0

De drikker sjatter fra julebordet ovre på DR, eller også er det LA der har smidt valgflæsk på weberen.

Det betyder, at man kan spare store mængder brændstof, da man lettere kan give piloterne optimale ruter med mere medvind og mindre modvind.

Og hvad angår Malaysian Airlines, så skal man huske at flytte sikringsholderen og afbryderen til ADS-B transponderen ud af styrehuset, så piloten ikke kan afbryde den.

PS: jeg vil have sådan en ADS-B transponder monteret på min cykel.

  • 0
  • 0