Oppositionen: Hvorfor vil tyskerne ikke betale?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Oppositionen: Hvorfor vil tyskerne ikke betale?

Tyskernes manglende evne til at åbne for pengekassen er et stort minus i den aftale om en forbindelse over Femern, som Tyskland og Danmark har indgået. Det mener en stor del af oppositionen.

»Det er supergodt, at vi med beslutningen får opgraderet skinnerne på Sjælland. Men det er usundt, at tyskerne slet ikke er økonomisk engagerede i Femern-forbindelsen, fordi det betyder, at de ikke baserer deres trafik på den,« siger energiordfører for de radikale, Martin Lidegaard.

Den samme holdning har SF's Poul Henrik Hedeboe, der ikke tror på, at Femern-projektet ikke vil forhindre andre trafikprojekter, herunder en sønderjysk baneudbygning.

Enh: Tro nu ikke en aftale er sikker endnu

Hos Enhedslisten er trafiksekretær Arne Lund langt fra glad for udsigten til en Femern-forbindelse, som han kalder »perspektivløs« og båret af prestige og »personlige ambitioner«.

»Tyskerne har dårligt nok ressourcer til at gøre noget ved den ringe fremkommelighed på baner og veje i store dele af landet. Alligevel lod de sig til sidst overtale af det "generøse" danske tilbud om - bortset fra de tyske landanlæg - at betale hele gildet.«.

Men slaget er ikke tabt endnu, hævder Arne Lund. Aftalen skal nemlig første bekræftes i de to landes parlamenter, og her er der endnu en mulighed for, at aftalen bliver skudt ned.

»I Folketinget er der stigende uro blandt de jyske medlemmer. Nogle forlanger kompensationsaftaler for at stemme ja, mens andre i stedet vil bruge pengene på en fast forbindelse over Kattegat. Enkelte folketingsmedlemmer har tilkendegivet, at de vil stemme imod deres parti«, siger Arne Lund.

DF: Femern giver en skævvridning af Danmark

»Dansk Folkeparti prioriterer indenlandske trafikale infrastrukturelle tiltag højere end Femern Bælt-forbindelsen,« siger trafikordfører Walter Christophersen.

Han forstår ikke, hvorfor et land med 4,5 millioner indbyggere påtager sig at stille den totale garanti for en bilateral aftale om et trafikprojekt til 40-50 milliarder kroner, når modparten, Tyskland, har 85 mio. indbyggere.

»Femern-forbindelsen skal ikke være en stopklods for indenlandske trafikanlæg, og jeg er bekymret for tilbagebetalingstiden,« siger Christophersen.

Han er også er betænkelig ved, at brugerne af Storebælts-forbindelsen stadig skal betale for at køre over Storebælt, selv når den forbindelse er betalt - alene af hensyn til Femern-broen.

Hvis Storebæltsbroen bliver gratis, vil bilisterne vælge dette alternativ, mener han.

»Femern Bælt -forbindelsen vil formodentlig medføre en infrastrukturel skævvridning af Danmark. Der påhviler derfor regeringen et meget stort ansvar for at dele sol og vind lige mellem landsdelene, når Infrastrukturkommissionen barsler medio oktober,« siger Walter Christophersen.

Dansk Folkeparti er også meget bekymret for miljøet, især for den grønne kile syd-sydvest for hovedstaden.

»Her vil tusindvis af lastvognstog fra Norge, Sverige og Finland døgnet rundt benytte trafikkorridoren, som løber tæt op ad kilen,« påpeger Walter Christophersen.

S: Vi håber at komme i mål med broen

Socialdemokraterne hilser derimod den dansk-tyske aftale glædeligt velkommen.

»Vi ser nu frem til forhandlingerne om en politisk aftale i Danmark. Vi er principielt tilhænger af en forbindelse, men det er klart, at der endnu er et stykke arbejde, der mangler herhjemme,« siger Socialdemokraternes trafikordfører Magnus Heunicke.

»Det har en været en lang proces, hvor jeg har arbejdet sammen med transportministeren om en løsning, der sikrer, at der ikke bruges danske skattepenge til broen, men at den betales 100 procent af brugerne som på Storebælt og Øresund. Nu håber jeg, at jeg vi kommer i mål med det sidste stykke arbejde,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når man tænker på hvor lokalt og snævertsynet det meste trafikpolitik er forankret i Danmark kan det vel ikke undre stort at Tyskerne generelt set er imod Fermern forbindelsen. De fleste indbyggere i f.eks. Munchen vil vel mene at pengene vil gøre mere gavni deres område?
Trafikalt set må Fermern broen vel virke lidt som motorvejen til Hanstholm - en meget stor vej lidt i udkanten af "riget"?
Mvh Morten

  • 0
  • 0

Lige for en god ordens skyld:
Der eksisterer der ikke en motorvej til Hanstholm - og der er heller ikke planer for det :-)
Der er derimod en plan om generel vedligehold og udbygning af landevej til Hanstholm. (rute 26)
Og at Hanstholm er i udkanten af riget er vel bare et udtryk for en snæver holdning ;-)
På den anden side er København vel den største jyske by i provinsen ;-)

Og så'n kan vi alle blive ved.

God sommer

mvh

Jens

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten