Opladning med 400 kW giver 280 km på ti minutter
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Opladning med 400 kW giver 280 km på ti minutter

PLUS.
Illustration: Porsche

Over de næste tre år skal en række amerikanske virksomheder og forskningsinstitutioner udvikle en ny type oplader til elbiler. Den skal kunne levere 400 kW direkte fra højspændingsnettet med bedre virkningsgrad end i dag. Både E.ON og Clever ser positivt på den nye teknologi.

Den tid, det tager at oplade batterierne, er afgørende for, hvor hurtigt vi dropper traditionelle benzinbiler og går over til miljøvenlig elbiler. Det har talrige brugerundersøgelser slået fast. Løsningen er derfor at øge den effekt der oplades med, for på den måde at kunne hælde mere energi ind i batterierne. Alle,

Ønsker du at læse hele artiklen?

Det kan du med et PLUS-abonnement. Det giver dig digital adgang til alle PLUS-artikler og Ingeniørens digitale avis.

Som IDA-medlem kan du få adgang til alt PLUS-indhold. Klik her for at læse hvordan.

som i dag lader hjemme i garagen, må ofte nøjes med effekter fra 3,7 til 11 kW. På offentlig ladestationer er 22 til 50 kW mere eller mindre normalt, mens Tesla topper med 120 kW på deres superchargere. Et nyt projekt med den amerikanske virksomhed Delta Americas i spidsen skal udvikle en ny type oplader, som er koblet direkte til højspændingsnettet, nærmere bestemt spænding...