Opgør på vej med elektronik, der er designet til at bryde sammen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Opgør på vej med elektronik, der er designet til at bryde sammen

Illustration: Christian Østergaard

Når printeren står efter to år og en uge, eller telefonens batteri pludselig kun holder et par timer, er det ikke nødvendigvis en tilfældighed. Der kan være tale om såkaldt ‘programmeret forældelse’, hvor producenter ikke har interesse i, at elektronik holder længere end højst nødvendigt.

Det vil Europaparlamentet til livs ved at fremme produkter, der er mere holdbare og som kan repareres. I dag er meget ny elektronik ikke nødvendigvis bygget til at blive reparareret. I nogle tilfælde er enkeltdele i elektronik indkapslet i lim, se de er umulige at skille ad.

Den tendens vil parlamentet til livs, blandt andet for at nedsætte de ca. 17 kg elektronikskrot, som hver europæer producerer om året. Det skriver Europaparlamentet i en pressemddelelse.

Læs også: Sjældne jordarter går tabt, fordi der ikke er penge i dem

»Vi skal gøre det muligt at reparere alle produkter på markedet. Vi må sikre, at batterier ikke længere limes ind i et produkt, men skrues ind, så vi ikke behøver smide en telefon ud, når batteriet dør. Vi skal sørge for at forbrugerne er opmærksomme på, hvor længe produkterne holder, og hvordan de kan repareres,« siger de grønnes parlamentsmedlem Pascal Durand fra Frankrig, som udtaler sig på vegne af parlamentet.

Frivillig mærkningsordning

Selv om parlamentsmedlemmerne langer ud efter elektronikproducenterne i den betænkning, parlamentet netop har vedtaget om emnet, er der ikke vedtaget bindende lovgivning i EU-systemet endnu.

Betænkningen opfordrer EU-Kommissionen til at stable en frivillig mærkningsordning på benene. Den skal gøre forbrugerne opmærksomme på ‘produktets holdbarhed, miljømæssige designfunktioner, mulighed for at blive opgraderet i takt med den teknologiske udvikling samt produktets reparationsegenskaber’.

Der kan således være udsigt til endnu et mærke på elektronikprodukterne i forretningerne.

Læs også: Robotter med kunstig intelligens skal fjerne batterier fra elektronikaffald

Reparation skal være muligt

En del af baggrunden for reaktionen fra EU-systemet er, at borgerne ønsker sig større muligheder for at reparere elektronikken.

Ifølge en undersøgelse gennemført af det europæiske Eurobarometer i 2014 ønsker hele 77 pct. af de europæiske forbrugere sig at kunne reparere deres produkter i stedet for at skulle udskifte dem.

Parlamentet anbefaler derfor blandt andet tiltag, der kan understøtte lettere reparation. Anbefalingerne fra parlamentet lyder:

Læs også: Privatdetektiver afslører elektronikklunsere for Miljøstyrelsen

  • Robuste kvalitetsprodukter, der nemt kan repareres: Der skal etableres 'minimum-modstandskriterier' fra designstadiet for alle produktkategorier
  • Hvis en reparation tager længere tid end en måned, bør garantien forlænges, så den matcher reparationstiden
  • Medlemslandene bør skabe incitamenter, der fremmer produktionen af holdbare produkter, som kan repareres, og som styrker reparationer og salg af genbrugsprodukter. Det kan hjælpe med at skabe arbejdspladser og reducere mængden af affald
  • Forbrugere bør have mulighed for at henvende sig til en uafhængig reparatør: tekniske, sikkerhedsmæssige eller software-løsninger, der kun kan repareres af bestemte virksomheder eller aktører, bør modvirkes
  • Vigtige komponenter, såsom batterier og LED-komponenter, bør ikke fastgøres i produkterne, medmindre det skyldes sikkerhedsmæssige hensyn
  • Reservedele, som er uundværlige for produkternes funktionsevne og sikkerhed, bør stilles til rådighed 'til en pris, der svarer til produktets art og levetid'
  • En definition på EU-niveau af 'planlagt forældelse' og et system, der kan teste og opspore 'indbygget forældelse', bør indføres sammen med 'passende afskrækkende foranstaltninger for producenter'
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad hjælper det at telefonen kan holde i 10 år, hvis der ikke længere laves ny og sikker software til telefonen og dens styresystem ikke længere serviceres?

Windows servicerer ikke længere Windows XP, som derfor hurtigt får virus. Computere fra den tid tillader derimod heller ikke nyere versioner end XP. Skrotpladsen er derfor eneste mulighed, uanset computeren er i perfekt stand.

Nye Apps kan ikke installeres på iPhone 4. Så selv med en perfekt fungerende iPhone 4 og et perfekt batteri, er den ikke noget værd alligevel.

Hvorfor skulle Apple lave en telefon som kan holde i 10 år, hvis de holder op med at servicere den efter 4 år, hvilket er et klassisk Apple-trick.

At tvinge Apple til at servicere gamle telefoner ville være dyrt for forbrugerne, og hul i hovedet, med mindre man også vil tvinge tusindvis af App-udbydere til også at opdatere deres Apps til gamle telefoner.


Minder meget om EUs "Gratis Rooming i EU til alle". Hvilket bare betyder folk som ikke bruger deres telefoner i andre lande, alligevel skal betale for rooming i andre lande, da servicen ikke kan fravælges.

Det lyder godt, men tænker man det bare det mindste igennem, kan man godt se hvor regningen ender.

  • 12
  • 27

Bent, jeg er delvist enig med dig, nu har jeg arbejdet lidt med apps førhen, og grunden til nogle apps kun supportere nyere iOS eller Android versioner kan være mange, såsom, skærmopløsning, processor hastighed osv... og især Apple kræver at appen skal skrives forskelligt til iOS 3 i forhold til iOS 4 osv.. og så kræver det desuden en kæmpe ekstra indsats på udviklings-, test- og dokumentationssiden for udvikleren af en app hvis Apple skal kunne godkende den til alle tidligere frigivede software, det bliver en ekspotentiel matrix... det samme gælder naturligvis også for Windows versioner, Andriod versioner.. så jeg vil mene det giver mening for producenterne at rykke fremad teknologisk og give det fulde udbytte på nye devices, i stedet for at supportere fx Windows XP på en helt ny PC...

Til gengæld, og jeg tror det er det der er det store problem, oplever vi som forbrugere jo ofte at det koster 4-5x prisen at skifte toner i en laserprinter, end det gør at købe en helt ny model (selv hvis man tager det i mente at tonerne i ny printere kun er fyldt 20-50% op). Tørretumblere, vaskemaskiner, og opvaskemaskiner, har man hørt flere gange at en pumpe eller lignende er designet til at "dø" om det så sker via software eller hardware at den faktisk brænder af efter 2år og et par uger er sagen ligegyldigt efter min mening, for fact er at det ofte koster lige så meget for en ny pumpe, motor eller hvad det måtte være, i forhold til hvad en ny komplet maskine koster, det er DET vi skal ud over!!!

  • 29
  • 0

Der er stor forskel på Planlagt forældelse og Teknologisk forældelse.
EU vil kun planlagt forældelse til livs, hvilket vil være fantastisk for din ovn, dit køleskab, din printer, din støvsuger og din varmepumpe, men ting som smartphones, computere og TV vil stadig blive erstattet løbende, da den teknologiske udvikling går så stærkt at de ikke kan følge med, hvis de skal opdateres og holdes sikre.
Hvis der ikke ses op den teknologiske forældelse (mulighed for modulbaseret opgradering), batter forslaget ikke meget. Men det er da en start på et stort problem. Vi lever som om at kloden har ubegrænsede ressourcer og EU hjælper med at sætte fokus på det med dette forslag.

  • 36
  • 0

Jeg har sat flere bærbare og stationære computere i bedre stand igennem ca 5år, ved f.eks blot at udskifte indtørret kølepasta, skifte HDD til SSD og windows med Linux mint.
Jeg har stadig en T60'er, som godt nok er lidt sløv nu, men den er også stadig tvunget til windows 7 på en HDD, da jeg har noget målesoftware der ikke snurre på Linux. Men T60'eren kostede jo også en god slat penge, da den kom frem. Det er jo kun fordi jeg kunne købe den brugt til 2300kr for 7 år siden at jeg købte Thinkpad - ellers ville det være for dyrt til mig. Den har stadig rigtig godt tastatur, mus og hængslerne/ledene til skærmen er solide og faste. Men kvalitet koster - problemet for mig at bruge en masse tid på at gennemskue hvad der er fornuftig kvalitet og undgå for dyrt gejl og for billig/dårlig kvalitet.
Fik en Sony Z5 compact på mit gamle arbejde - åbenbart den eneste smartphone i moderne historie, som ikke er kæmpe stor. Den har 32GB lager og 1.8GB hukommelse. Og alligevel kan den nogle gange hugge og hakke i det, samt brokke sig over lav hukommelse. Jeg har en snigende mistanke om at android bare læsser mere software på, så jeg langsomt men sikkert - uden reel fornuftig grund bliver presset til en nyere mobil. Hvorfor skal der kører 44apps på min mobil? Jeg har selv installeret 4-5apps - men ellers er mobilen standard. Grunden til at jeg fortrækker linux. Er at hvis f.eks skrivebordet er for tungt for GPU'en - så kan jeg skifte til en lettere version på få minutter. Og jeg har også installeret linux mint på flere pensionisters computer. Og efter en kop kaffe og lidt snak frem og tilbage, så klikker de lystigt videre uden at skænke windows en tanke. Og jo - jeg har doneret til Linux mint - ved udemærket godt at det ikke kommer af ingenting og selvfølgelig skal dem der arbejder, have mad på bordet. Men med linux kan du udvikle dig og finde en skræddersyet løsning til snart alt, som ikke kræver enorm hardware - især til normalt forbrug, som surfing, netbank, skolearbejde og til at gemme feriebillederne.
Jeg vil hellere bruge 2-3 timer på en aften, med at sidde og få noget til at virke, som andre smider ud, frem for at se tv. Og jeg ved der er mange flere, som mig - heldigvis.
Desværre bliver nyere produkter tit limet sammen og det gør det langt sværere at skille ad og reparere - men hvor der er vilje er det vej. Og mange gange oplever jeg at lidt rengøring og søgen i menuen på f.eks en printer, kan afhjælpe problemt, ved f.eks at lade den forsøge at rense sig selv. Andre gange er mange producenter faktisk flinke til have let adgang til firmware. Så nogle gange er man faktisk heldig at man kan redde en del, ved at udnytte det, som er ret nemt tilgængeligt - hvis man har interessen, lysten og tiden.

  • 18
  • 0

En årrække er optimistisk. For nogle år siden var der for fladskærms-TV kun reservedeleproduktion og salg i 10 måneder efter produktionen var ophørt. Idag er det endnu værre. Så må man ty til eBay for at finde komponenter, men det er efterhånden så besværligt, at det er lettere at smide apparatet ud, og købe et nyt til billigere penge.

Her vil jeg så i stedet ønske at man simpelthen mindsker materialeforbruget, søger at bygge TV skærme adskilt fra elektronik og modtagerbokse, og så bygge dem af glasplader, valset ud og sammenlimet. Det er alligevel ikke noget, der overhovedet kan skilles ad. Når skærmen går i stykker, køber man en ny, den gamle smeltes om, og elektronikken beholder man.

  • 3
  • 1

Enig Svend. Men heldigvis er det ikke de komponenter der dør først. Jeg har lige skiftet en kondensator i et Panasonic plasma. Det fjernede en del af den summen der kommer fra PSU'en, når der især bliver vist meget hvidt eller lyse billeder på skærmen. Rimelig enkel at skifte og fin plads, så det ikke gjorde noget at den fyldte en anelse mere end den originale.
Har også sparket liv i et motherboard, PSU og et grafikkort - hvor det slet og ret var et par kondensatore der var tørret ud - men lige de 3 dele er efterhånden meget billige og derfor skal det ikke tage lang tid før det ikke kan betale sig. Med mindre det er en direkte dårlig konstruktion, som f.eks en Thule forstærker jeg har forsøgt at få liv i - puha noget rod - så kan man faktisk holde liv i ret meget, uden de store vilde problemer.
Heldigvis er der produceret glimrende kvalitet igennem tiden.
Jeg sidder f.eks og kigger på en Viewsonic VP191b 19" skærm, som jeg købte i - jeg mener det var 2005 til 3600kr. Det var den første skærm, som benyttede overshoot, til at få panelet til at lave mindre ghosting, så man fik både et ret godt billede og hastighed nok til de fleste spil. Den bliver brugt næsten hver dag og virker stadig fejlfrit. Min nevø's 800kr skærm er godt nok widescreen og 22", men døde efter 8-9måneder.

  • 4
  • 1

Hvad hjælper det at telefonen kan holde i 10 år, hvis der ikke længere laves ny og sikker software til telefonen og dens styresystem ikke længere serviceres?

Windows servicerer ikke længere Windows XP, som derfor hurtigt får virus. Computere fra den tid tillader derimod heller ikke nyere versioner end XP. Skrotpladsen er derfor eneste mulighed, uanset computeren er i perfekt stand.


I dag holder hardwaren meget længere tid end softwaren. Dette skyldes ikke mindst programmeret forældelse. I stedet for, at kalde det forældelse, hedder det at computeren ikke mere er sikker. Det er naturligvis rent sludder.

Jeg bruger fortrinsvis ældre computere - MSDOS, XP, og Windows 7. Jeg har ikke set virusser som følge af manglende opdateringer. Derimod, har jeg set mange opdateringer, der sætter computeren ud af kraft. Så det er en god idé, at slå opdateringer fra, når computeren når den tid, hvor den ikke mere supporteres. Det er oftest de seneste opdateringer, som ødelægger computeren. F.eks. ødelægger de senere udgaver af NET til XP opdateringerne næsten alle ældre XP'er.

Virusser har jeg aldrig haft på mine gamle computere. Virusser supporterer ikke computere ældre end XP.

  • 4
  • 9

Problematikken synes jeg mere ligger i den timepris der skal betales for reparation.

Ofte er det jo billigere at købe en sprit ny bærbar, end at få én til at gen-installere OS'et på den eksisterende fordi det er crashet, f.eks. pga. virus/malware.

Det samme gælder f.eks. (op)vaskemaskiner osv. Jeg har lige selv købt ny opvaskemaskine, fordi kurvene i den gamle begyndte at smuldre. Ny kurv kostede det halve af én ny maskine....
Det betyder også, at hvis f.eks. pumpen ryger en tur, så vil arbejdsløn + reservedele hurtigt overstige prisen på en ny maskine.

Man bør gøre som i Sverige. Sætte momsen ned for reparationer....

  • 7
  • 2

Jeg har lige sendt nedestående til min lokale kontorforsyning. Flere websteder omtaler fejlen som planned obsolescence. Afhængig af svaret, bør man statuere et eksempel over for de multinationale e-skrot generatorer ved at skifte printerleverandør og kontorforsyning? Bare for princippets og signalværdiens skyld? Eller bare købe en ny printer? De er jo vildt billige, fordi profitten ligger på blækpatronerne...

Vi har for nogle år siden købt en Canon Pixma inkjet printer hos jer.
Vi arbejder digitalt og printer/scanner mindst muligt, men har altid været glade for printeren, når vi endeligt brugte den.

Uden varsel melder printeren fejl U052 på printhovedet som er aldeles originalt: "The type of print head is incorrect install the correct print head".

Fejlen er kendt og har resulteret i en "consumer class action lawsuits against Canon USA", se http://www.federmanlaw.com/canon-usa-inc-c...

Ligesom der i USA er indgået et forlig, forventer jeg tilsvarende i Danmark og imødeser jeres løsning af problemet.

  • 10
  • 0

Nu findes der også teknologi uden software, men som har samme negative ur styring.

Et godt eksempel er mine tonere til laserprinteren, som de sidste 2½år har sagt de er løbet tør og printe kvaliteten kan være forringet.
Men virker fortsat...

Et andet vigtig aspekt er lønninger til at lave et produkt i forhold til at købe et nyt produkt..

Et ældre produkt kan også betragtes som en lysekrone, hvor det ene lys er brændt ud (fejl på en komponent). Hvornår brænder en af de andre lys ud??

  • 0
  • 0

Ofte er det jo billigere at købe en sprit ny bærbar, end at få én til at gen-installere OS'et på den eksisterende fordi det er crashet, f.eks. pga. virus/malware.


Tjaa - måske. Har engang reddet en bærbar med windows 10. Der var det en moden dame, som sikkert blot havde fået en virus via email- gætter på at hun ikke surfede grimme ting - men man ved aldrig i dag. Faktum er at hun betalte 7-800kr i elgiganten for at de installerede antivirus i windows - uden at det hjalp. Jeg genstartede windows i fejlsikret tilstand og skannede den med en gratis udgave af malwarebytes og så kørte maskinen igen - hvilket tog lidt tid for computeren, men ikke for mig. Den stod jo bare og snurrede mens jeg lavede noget andet.

Og så er der lige det faktum at mange gange, så fejler selve hardwaren ikke noget. Den er måske lidt langsommere, men er det er en årsag for en pensionist til at køre i bilka og bruge 3-4000kr på en anden bærbar? Mange gange er det blot en lille banalitet og så snurre maskinen igen.

Det tager måske en 1-1½ at smide linux på ved siden af windows - der er typisk 2-300GB ledig på selv en billig bærbar. Så fortæller man dem lige at de skal ignorere boot menuen og blot vente på at linux er startet. Så hiver man al data fra windows partitionen over i linux - altsammen direkte fra linux - copy paste. Og så skal de lige vende sig til nogle andre ikoner, mens ellers surfer de videre og skrive lige så fint en fødselsdagssang til barnebarnet i Libreoffice, som alt muligt andet. Desuden virker printere, webcams osv, med det samme i linux mint - for det meste. Så ingen grund til at kæmpe med drivere på 2-300MB i windows.

  • 7
  • 2

Et ældre produkt kan også betragtes som en lysekrone, hvor det ene lys er brændt ud (fejl på en komponent). Hvornår brænder en af de andre lys ud??


Arh - nu snakker vi jo ikke om industriprodukter der står og kører under høje temperature, vibrationer og i døgndrift. En bærbar er et ret gennemtestet og veldesignet produkt, set i forhold til hvor mange millioner eksemplare der er produceret i verden. Den typiske fejl - er meget ofte en fejl-40. Og statistisk er der langt større sansynlighed for at du taber den, eller hælder kaffe i tastaturet, end at hardwaren pludselig bare dør. Og ser man bort fra brugerelaterede fejl, som direkte har forvoldt fysisk skade på bærbaren, så er det klart software fejl der dominere. Måske har man oplevet en ram-fejl eller en PSU der er futtet af. Men ellers har jeg set talrige bærbare der er 10 år gamle, som snurre fint endnu, uden problemer. Og efter 10 år er de også ved at være gamle nok til at det er fair nok med en nyere model.

  • 0
  • 0

Momsen er ikke nok. Ud af 1000 Kr. på regningen, udgør den i dag 200Kr. Sættes den til det halve spares der 100Kr. altså 10%. Det er ikke nok til at ændre om det bliver lavet eller ej. Vi har for store omkostninger herhjemme, så arbejdstiden og reservedelsprisen er for høj. Jeg har selv firma, hvor noget af det jeg laver netop er hvidevarer, men i flere tilfælde kan det ikke engang hænge sammen, alene fordi reservedelene er alt for dyre eller nyprisen er for billig. Bedre bliver det ikke at f.eks. mange vaskemaskiner har limet kardelene sammen, så der ikke kan skiftes lejer. Derved skal kar og tromle skiftes komplet, til halvdelen af hvad maskinen har kostet excl. arbejdstid.

  • 4
  • 0

Nu til dags er virus ikke det eneste. Phishing og meget andet kan også være et problem. Hvis det er en PC der ikke er på noget netværk og bare bruges til noget stand-alone styring er det selvfølgelig lige meget.

  • 0
  • 0

De gamle plasma skærme bruger bare vildt meget strøm. NOgle af de tidligere store, brugte 680W, hvilket er det dobbelte af et farvefjernsyn først i 70erne.

Jo jo. Men jeg fandt et brugt 50" Panasonic plasma for 1500kr, som har et max forbrug på 400W. Mit gæt er at jeg kan se meget fjernsyn, før elregningen kommer i nærheden af de ofte flere tusinde kroner, som du skal give mere, for en skærm der giver et bedre billede end min. Desuden er jeg ligeglad med tunere, da jeg streamer via en PC, med HDMI og Linux mint.
4K og mere - er jeg også ligeglad med. Den billedkvalitet der kan opnås med 4K og højere er i praksis fuldstændig overdrevet til normalt brug. Det kræver blot en masse data og dyrere hardware. Desuden skal man altid huske at det opgivne effektforbrug på et plasma er det maksimale forbrug, hvor det på LCD er det konstante. Så hvis man justere plasmaen lidt ned i lysstyrke og i samme hug, generelt holder op med at se tv midt på dagen, hvor der er mere lys. Så barbere man snildt 100-150W af. Og jeg har endnu ikke set tv til under 10-12.000kr der har bedre farvegengivelse end mit gamle plasma. De er så småt ved at komme tættere på.
Lad os sige at mit tv bruger 200W(0,2kW) mere end dit. 2,25kr pr kWh og ca 5 timers tv hver dag i et år. Det giver 0,252,25*365= 821,25kr om året. Så jeg skal se tv i 10år med mit plasma, før vi rammer grænsen for et nyt fornuftigt tv. Og husk også at manden jeg købte tv'et af - gav 28.000kr fra ny. Kvalitet koster - men det kan jeg jo nyde - fordi jeg kan lodde en kondensator til 40kr.

  • 3
  • 0

Jeg synes at det er helt rimeligt, at der sættes ind mod planlagt forældelse. Forbrugeren skal have lov til at vælge at køre videre med udstyr, som producenten betragter som forældet. Det kan godt være, at det i virkeligheden er en dårlig ide, men det bør være forbrugerens valg.

Jeg håber dog at der kommer lidt intelligens ind i forslaget. En køleskabskompressor er for eksempel på det nærmeste en evighedsmaskine, men hvis man kan forbedre effektiviteten ved at give den en maksimal levetid på f.eks. 10 år, er der kun fordele ved det. Jeg tror at vi vil kunne anvende det samme argument på indbyggede batterier en gang i fremtiden: I stedet for at satse på en udskiftning af batteriet, er det mere hensigtsmæssigt at udskifte hele telefonen. Det er bare ikke tilfældet i dag, fordi batterierne ikke holder længe nok.

  • 2
  • 0

Ofte er det jo billigere at købe en sprit ny bærbar, end at få én til at gen-installere OS'et på den eksisterende fordi det er crashet, f.eks. pga. virus/malware.

Jeg vil nu mene at det ofte er billigere at geninstallere sagerne selv end enten at få én til at gøre det for sig eller købe ny hardware.

Min pointe er at vi som forbrugere kan gøre meget selv. Jeg mener; hvis valget eksempelvis er mellem en udskrivning på 4000 kroner til ny laptop/telefon/whatever eller to timers arbejde med at reinstallere - så kan jeg altså tillade mig at anse de to arbejdstimer (forudsat at projektet lykkes) at være til 2000 kroner i timen - efter skat. Selv med en 50% eller mindre chance for succes, er dette et væsentlig bedre 'bet' end nogen lottokupon jeg har hørt om. Hvorfor folk vælger at give op på forhånd og trasker hen til den lokale gadget-pusher og lægger pengene er mig en gåde. Det er gratis at prøve!!!
Hvad jeg derimod ofte ser er at folk skræmmes af det ukendte de konfronteres med og strax vælger at indta' "Det ka jeg ikke"-positionen. "Jeg ka' ikke lodde", "Jeg har ikke den rigtige skruetrækker" og mere af samme skuffe og aller oftest "Jeg ved ikke hvordan" er hvad jeg får at vide når noget bliver lagt på mit bord til reparation. Her ville det være rart at se at indehaveren af det strandede grej i det mindste havde prøvet selv først. Men nej. Ka' ik'... Hjælp mig. Dette gælder ikke bare for IT, men også for auto, træarbejde, el og allemulige andre emner. Som jeg ser det, lever alt for mange folk efter HomerSimpson-reglen "If something's hard to do, it's not worth doing". Man giver op på forhånd. Og så er det 'nemmere' enten at overlade rep til andre eller simpelthen købe nyt.
De 4000 kroner efter skat som er prisen for den 'lette' købemetode i førnævnte eksempel, repræsenterer for de fleste af os adskillige dages arbejde - måske op til en hel måneds overskud i familieøkonomien. Jeg vil påstå at købemetoden blot er svær på en anden måde :)
Vi kunne genbruge og levetidsforlænge alverdens ting hvis vi bare holdt op med at sidde på r*ven og vælge byt-til-nyt-løsningen. Ja, man skal lære. Ja, det tager tid. Ja, man risikerer at fejle. Og ja, man kan også ende i den situation at man pludselig har løst opgaven HELT SELV.

  • 2
  • 1

Forbrugeren er 50 % af problemet. Om det så er fordi de er uoplyste, dovne eller naive skal jeg ikke kunne sige, men her har vi en gennemsnitlig forbruger "in the wild":

Ofte er det jo billigere at købe en sprit ny bærbar, end at få én til at gen-installere OS'et på den eksisterende fordi det er crashet, f.eks. pga. virus/malware.

Ahh, klap nu lige hesten, ik? Det tager ingen så lang tid at smide et image på en bærbar at de kan kræve mere end én times løn. Hvis man går til en IT pusher som kræver flere tusinde i timen for at få Windows på ens bærbar så har jeg en bro jeg gerne vil sælge.

Som sagt, forbrugeren er 50 %.

  • 2
  • 1

Der er mange der næsten bliver glade når deres dimser går i stykker, for så har de en undskyldning for at gå ud og shoppe noget nyt der måske kan en smule mere (eller bare har et smartere udseende). Hvis man så nævner at det kan repareres så ser de nogle gange helt slukørede ud selv om de godt kan se fornuften i det.

Jeg synes at det virker fornuftigt hvis man kan lave nogle regler om at en producent af et stykke hardware skal sørge for at reservedele er tilgængelige i en vis periode og ikke bare nogle 'pro-forma' dele som man kun kan købe alt for dyrt gennem en distributør der ikke sælger til private.. Pga. de lave priser man kan opnå med masseproduktion så kan det ofte ikke betale sig at betale timepris på et værksted for at få repareret de ødelagte ting, men jeg vil gerne selv have muligheden for at kunne købe delene og gøre det selv.

Mht. strømforbrug på plasma, ja så bruger de mere strøm end LCD, men det er ikke er fornuftigt argument for at skifte det ud da det tager rigtigt lang tid før det ekstra strømforbrug har indhentet prisen på et nyt TV i samme kvalitet. LCD har svært ved at hamle op på billedkvalitet, så man skal over i noget OLED, og så slipper man ikke med 5kkr.. Mit 50" plasma bliver ikke brugt i et solfyldt lokale så kontrasten er skruet ned og efter kalibrering så ligger strømbruget mellem 100-130W. Det synes jeg ikke er specielt alarmerende selv om et nyt LCD eller OLED ligger lavere.

Ahh, klap nu lige hesten, ik? Det tager ingen så lang tid at smide et image på en bærbar at de kan kræve mere end én times løn. Hvis man går til en IT pusher som kræver flere tusinde i timen for at få Windows på ens bærbar så har jeg en bro jeg gerne vil sælge.

En mærkevare PC har altid en indbygget recovery-funktion, så medmindre man skal bruge tid på at redde gamle data, så tager det ingen tid at køre en PC tilbage til originalkonfiguration. Netto tager det næppe meget mere end 15 minutters arbejdstid plus den tid maskinen skal stå og tygge på opgaven.

  • 1
  • 0

En mærkevare PC har altid en indbygget recovery-funktion, så medmindre man skal bruge tid på at redde gamle data, så tager det ingen tid at køre en PC tilbage til originalkonfiguration. Netto tager det næppe meget mere end 15 minutters arbejdstid plus den tid maskinen skal stå og tygge på opgaven.

Du har ret. Men som nævnt tidligere er flertallet ude af stand til at gøre dette selv. Eller vælger ikke at kunne.
Richard Bach skrev engang "Argue for your limitations, and sure enough, they're yours".
Så vi må nok hellere købe en ny dims.

Ja; forbrugeren er 50%. Vel sagt.

  • 2
  • 0

Og så er der lige det faktum at mange gange, så fejler selve hardwaren ikke noget. Den er måske lidt langsommere, men er det er en årsag for en pensionist til at køre i bilka og bruge 3-4000kr på en anden bærbar? Mange gange er det blot en lille banalitet og så snurre maskinen igen.


Næ, næ. Hardwaren er ikke langsommere. Den har samme hastighed. Det er softwaren der bliver langsommere og langsommere. Opdaterer jeg til den nyeste flash, så er det computerdøden for mine PC'er. De bliver så langsomme, at stort set intet fungerer. Undlader jeg at opgraderer, kører computeren som en drøm. Den eneste computervirus jeg kender, er at opgradere. Det sjove er, at den gamle flash fungerer fint, og nemt klarer opgaven.

  • 0
  • 0

Hardwaren er ikke langsommere. Den har samme hastighed. Det er softwaren der bliver langsommere og langsommere.


Mnjaeh... Hardwaren forbliver den samme. Men at sige softwaren bliver langsommere er måske ikke helt den rigtige formulering. Jeg vil mene den bliver mere omfattende, hvilket gør den langsommere på en given hardware.
Den åbenlyse løsning må derfor være at vi kunder holder op med at forlange flere features i en flottere visning. Og at alle de grumme black-hats derude holder op med at skrive ting&sager som fordrer at vores dejlige programmer også skal kunne håndtere fejl-input på en fornuftig måde.

Det tror jeg ikke på vil ske. Hverken det ene eller det andet. Ergo er virkeligheden at software udvikler sig i en mere omfattende retning. Hvilket igen nødvendiggør lejlighedsvise hardwareopgraderinger/udskiftninger. Det må vi leve med. Imidlertid ser jeg meget velfungerende grej blive byttet med nyt fordi ejeren ikke forstår/evner/gider at vedligeholde det - selv de simple ting er efterhånden blevet en udfordring for familien Normal. Alternativt fordi man vil ha' den nye model med den fede skærm eller hvad det nu er, fabrikanten har fundet på at lave.
Begge dele relaterer sig til beslutninger i brugerens hovede, ikke til fysisk adfærd for hardwaren.

Sagt på en anden måde; vi kan sikkert godt indføre llove, regler og påbud i lange baner, som fabrikanterne af vores varer så skal forholde sig til. Men effekten vil i min optik være meget beskeden i forhold til at påvirke forbrugernes holdninger og motivation for at drifte deres computere, smartphones, havefræsere, biler, køkkengrej og hvadharvi, så det holder længere.

Man ku' forsøge at "Gøre det smart at gøre det selv". Man kunne brandskatte, så folk fik en interesse i at undgå nyindkøb. Og der er sikkert flere metoder. Men jeg tror sgutte det virker at skubbe opgaven over på fabrikanterne.
Hvis folk var interesserede i selv at holde f.eks. deres inkjetprintere kørende, ville fabrikanter som gjorde selv-vedligehold svært blive fravalgt og markedet ville være selvregulerende. Men hvor mange mennesker kender du, som har gjort et bevidst valg af printerfabrikat grundet i muligheden for selv at kunne fylde blækpatroner op hjemme på køkkenbordet? (Hint: Brother. Pris for en komplet patron i valgfri farve 5 kroner - bare man ved hvordan)

Jeg tror vejen frem er holdningsbearbejdning.

  • 4
  • 0

Producenterne kunne jo blive tvunget til at stramme op, og det kan forbrugerne sørge for. Det er lidt sjovt at der indenfor radioamatørudstyr, ikke er disse problemer. Hvis et produkt er dårligt, dør før tid, har softwarefejl, eller noget helt andet, så spredes budskabet ekstremt hurtigt til alle der har brug for denne information. Der har været et par uheldige episoder, og det resulterede i et stop i salget, efter kun få dage, fordi det rygtedes at et givent produkt var noget bras.

Dette kunne sagtens gælde for alle andre produkter. Hvis det rygtes at en given printer, eller elkedel, TV, etc. ikke virker. Det kunne måske få producenterne til at stramme op. Jeg har flere mærker jeg bevidst går udenom , da jeg har skiftet komponenter i dem, og stadig kan konstatere, at det er noget bras. Bliv lidt mere kritisk, undersøg, og spørg evt. andre, hvad de har erfaring med virker, og ikke virker.

  • 4
  • 0

hvilket gør den langsommere på en given hardware.


At noget bliver mere omfattende, gør det ikke langsommere. Der er tendens til, at store programmer bliver sløve - det skyldes dårlig cache styring i operativsystemet. Eller, at koden ikke er skrevet til, at anvende computerens hukommelse, som operativsystemet er designet til. Bedre opløsning, gør måske computeren langsommere - men, bruges samme opløsning påvirkes ikke hastigheden. Med mindre, at man fjerner algoritmen der genererer den lave opløsning. En gang var der en der forsøgte at begrunde at større kompleksitet i form af if sætninger mv. kunne gøre computeren sløvere. I dag bruges næsten altid objekter, og så er det ikke mere relevant. Derudover er computerens hardware næsten altid i stand til at gennemskue retningen for branches, og det betyder, at de ikke tager væsentlig tid. Normalt god programmering er dog, at ikke proppe unødige instruktioner, herunder branches, ind i de kritiske løkker, men i stedet udskifte hele blokken af kode, så der en effektiv driver, til opgaven. Er hardwaren forskellig, så udskiftes objektet der styrer hardwaren, i stedet for at forsøge at "lappe" på noget software der er lavet til anden hardware, ved at proppe if/then, switch mv ind i koden. Man skifter driveren ud, og lapper ikke på kode med if/then og switch instruktioner. Der er et objekt til den pågældende hardware, og objektet udskiftes (eller overlejres, hvilket heller ikke gør koden langsommere, da der laves jump direkte til den korrekte kode).

  • 0
  • 2

Vi skiftede sidste år vores servere ud. Besparelse 6.000 Kr./md til 1.000 Kr./md i strøm.
Ting skal også skiftes ud nogle gange.

Min telefon er vandtæt, jeg ved ikke hvordan man lige skulle kunne reparere den. Til gengæld holder den måske længere af samme grund.

Min far har lige skiftet et næsten nyt fjernsyn, fordi det gamle ikke havde DVB-T2.

Jeg har skiftet skærmen på en 7 år gammel computer, fordi den var rigtig kraftig da jeg fik den, jeg fik skærmen rimeligt billigt, og kunne gøre det selv.

Der kan være gode grunde til både at skifte og at reparere.
Umiddelbart ville jeg anbefale politikerne at blande sig udenom. De vil kun få fat i hjørne af hvad der giver mening.

  • 0
  • 0

Windows servicerer ikke længere Windows XP, som derfor hurtigt får virus. Computere fra den tid tillader derimod heller ikke nyere versioner end XP. Skrotpladsen er derfor eneste mulighed, uanset computeren er i perfekt stand.

Det er vist ret firekantet sat op.
Jeg har i mange år haft XP på min computer, og det har den stadig i skrivende stund!
Jeg mindes faktisk ikke at have haft virus på den. Jeg havde det på en ældre PC engang tilbage i Windows 95/98 tiden. Her stak mine ikoner af fra musens cursor. Træls men også lidt sjovt :-)

  • 1
  • 0

Dette kunne sagtens gælde for alle andre produkter. Hvis det rygtes at en given printer, eller elkedel, TV, etc. ikke virker. Det kunne måske få producenterne til at stramme op. Jeg har flere mærker jeg bevidst går udenom , da jeg har skiftet komponenter i dem, og stadig kan konstatere, at det er noget bras. Bliv lidt mere kritisk, undersøg, og spørg evt. andre, hvad de har erfaring med virker, og ikke virker.


Det er derfor at jeg støtter op om TÆNK. Du har fuldstændig ret i at det virker meget bedre i mindre grupper, som er nørder og elsker at bruge tid og energi på at finde fejl og mangler, samt gå målrettet efter produkter der giver dem den bedste ydelse for deres hårdt tjente penge. Det er blot muligt at købe noget frygteligt bras i dag, som umiddelbart ser fint ud, men ikke holder i længden. Og problemet er at de fleste netop ikke får sat sig ind i hvad der er godt eller skidt. Og da jeg købte køleskab for et års tid siden, viste forhandleren heller ikke meget om det - gummiophæng til kompressoren, kvalitet af gummilister, støj niveau osv. - Hvad betaler jeg for? Erfaringsmæssigt, ved jeg i hvert fald nu, at jeg har et køleskab der larmer mere end det gamle - hvilket jeg efterhånden har læst mig frem til, er fordi de er gået væk fra freon - men jeg ved det stadig ikke 100%.
Det irritere mig også at blive ringet op af f.eks Gallup og bliver spurgt om jeg går op i design. Jeg spurgte dem direkte - hvilken slags design? - flot visuelt design eller godt gennemtænkt og funktionelt design? Sjovt nok kunne de ikke svare mig - og ville blot have mig til at svare på spørgsmålet. Jeg var meget tæt på at nægte og gjorde det udtrykkeligt klart for dem, at jeg i al fremtid ikke ville deltage i undersøgelser, som ikke var bedre gennemtænkt - især omkring et så vigtigt spørgsmål ,der hurtigt kan sætte mig i bås, som enten overfladisk forbruger, eller kritisk politisk forbruger, der har brugt tusinde af timer, på at finde de bedste, mest fornuftige og brugervenlige, kvalitetsorienterede og veldesignede produkter - før købet.

  • 0
  • 0

Det er derfor at jeg støtter op om TÆNK.

Det irritere mig også at blive ringet op af f.eks Gallup og bliver spurgt om jeg går op i design. Jeg spurgte dem direkte - hvilken slags design? - flot visuelt design eller godt gennemtænkt og funktionelt design?


TÆNK er et fremragende fænomen. Desværre er oplaget alt for lille - muligvis fordi kundegrundlaget er alt for lille. Hvilket er et fint indicie for min tidligere fremførte påstand; at der er behov for holdningsbearbejdning hos forbrugeren fremfor flere regler og bureaukrati, udarbejdet af politikere/DJØF'er som lige skal ha' pudset glorien eller sætte deres mærke i historiebøgerne.

Gallup: Griner! Dén fik du spillet godt tilbage på Gallups banehalvdel. Tilbage til tegnebordet...

  • 2
  • 0

Jeg har i mange år haft XP på min computer, og det har den stadig i skrivende stund!
Jeg mindes faktisk ikke at have haft virus på den.


1: Medmindre du anvender XP med et fast sæt applikationer i et lukket miljø uden kontakt til internettet vil jeg nu nok mene der er ide i at bytte XP'en ud. XP er jo ikke blevet ringere med tiden - det er bare omgivelserne som er blevet mere 'onde'.
At din XP ikke har været snasket ind i etellerandet ubehageligt endnu, kunne godt indikere at den lever et isoleret liv. Alternativt at du er den lykkelige - og uvidende - ejer af f.eks. en botnet-klient :)

"The box said 'Requires Windows XP or better'. So I installed Debian"

  • 0
  • 0

At noget bliver mere omfattende, gør det ikke langsommere.


Der findes rigtig mange udviklere som skriver kode rettet mod positiv-scenarier. Altså scenarier hvor man forudsætter at funktionaliteten betjenes korrekt.
Det er den slags kode som kommer i nyhederne, for de har kun løst halvdelen af opgaven, og det er 'den anden halvdel' - altså negativ-scenariet - som udnyttes af de onde kræfter. Buffer-overrun er et lettilgængeligt eksempel. For at beskytte mod negativ-scenarier i alle afkroge af koden er man altså nødt til at tilføje else, default:, try-catch eller en anden funktionalitet til håndtering. Snak om objekter er irrelevant her, der skal tilføjes funktionalitet. Det fylder, tager beskedne mængder procestid og skal i øvrigt udføres så det arbejder sammen med designet. Er designet forkert kan tilføjelse af errorhandling udløse alverdens spændende workarounds og løjer som ikke just er til gavn for brugeroplevelsen.
Men emnet her er reduktion af e-skrot. Artiklen fortæller en historie om regler for producenter. Jeg foreslår stadig at vi først (måske samtidig?) holdningsbearbejder. Det vil tilmed ha' en positiv effekt på alt andet. Eksempelvis vil kritiske forbrugere som stemmer med fødderne udøve et pres ikke kun på elektronik-producenter men også på producenter af havefræsere, køleskabe, biler og så videre.

  • 0
  • 0

TÆNK er et fremragende fænomen. Desværre er oplaget alt for lille - muligvis fordi kundegrundlaget er alt for lille. Hvilket er et fint indicie for min tidligere fremførte påstand; at der er behov for holdningsbearbejdning hos forbrugeren fremfor flere regler og bureaukrati, udarbejdet af politikere/DJØF'er som lige skal ha' pudset glorien eller sætte deres mærke i historiebøgerne.


Enig! Men det kræver jo at samfunder er villig til at støtte om det.
Da jeg så programmet med Chris Macdonald - hvor han får 10 personer til næsten at droppe al deres medicin, for alt fra depression til angst og smerter - ved blot at ændre deres kost og aktivitets niveau. Så er det den samme problematik. Han påpeget netop i sidste afsnit - lige før kamerater slukker - at han ikke helt tror på at disse 10 personer vil forblive sunde og raske om nogle få år - af den simple årsag at samfundet ikke støtter op omkring det. Jeg håber han tager fejl - men jeg forstår også godt hvorfor han siger det. Netop fordi vi i vores forkælelse i dette lille skønne land, måske har glemt det faktum at - "there is no free lunch" !!
Mennesket har jo overtaget noget af den naturlige selektion - hvilket jo er et ret stort ansvar - for at sige det mildt. Samfundet er vokset, vækstet og udviklet på bekostning af et forbrug, som de fleste mennesker slet ikke magter at forstå eller ønsker at sætte sig ind i. Fordi det ville have store konsekvenser for deres daglige komfort at skulle tage stilling til alt det affald, som der produceres, for at leve et "godt" liv. Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte. Men forsøger at give mine mange investerede timer i at undersøge, næsten alting, videre til familie og venner. Så nu er det nærmest blevet fast kutyme at ringe og spørge mig, når elektronik, mekanik eller teknik, i alt fra biler, tv, computere, hårde hvidvare eller andet udstyr ikke virker eller der skal købes nyt/brugt - en slags personlig mini udgave af det, som TÆNK gør. Jeg har så også et netværk af fantastiske venner, med viden, hvor jeg må give fortabt, som de har knoklet sig til - og så er det ellers bare bytte bytte.
Det har lært mig at skulle sige fra og huske på at kommunikation mennesker imellem kan tage tid og handler meget om følelser, stolthed, ære og respekt.
Hvilket kan være ret relevant, når man sidder med en god ven, der måske har mistet flere tusinde billeder af barnet eller andet personligt, fordi computeren drillede eller blev tabt på gulvet. Bestemt ikke nemt, da ingen er perfekt og det udelukkende er på hobby niveau.
Men jeg forsøger at bidrage med mit, for at gøre dette samfund mere åbent, reelt og ærligt. Og jeg er enig i at vi ikke skal have for meget bureaukrati, samt at vi bør have frihed under ansvar - men det kræver blot at vi fortæller borgere i dette land at de har et ganske stort ansvar - og hvis de ikke tager det alvorligt - så vil andre og større kræfter træde i karakter, hvis der er den mindste mistanke om mulig kaos og store økonomiske tab. Det handler jo om penge i mange tilfælde - hvilket nærmest kan oversættes til overlevelse. Mange tænker jo netop at det er nærmest umenneskeligt ikke at have smartphones, tv, internet osv i dag - så de vil gå meget langt for at få fingrene i selv samme - og det ved producenterne - hvilket jo er fair nok, da de jo lever af det. Men vi skal blot huske på at vi trods alt stadig har et næsten frit valg til at købe, eller lade være.
Jeg håber på en fremtid hvor virksomheder er i et bedre samarbejde med kunden. Så der er mindre behov for alt for meget salgsgas og misinformation, samt at der er mere plads til en god ærlig handel - hvor producenten kan holde gang i fabrikken og kunden kan føle en god balance i den modtagne kvalitet i forhold til det betalte beløb.

  • 1
  • 0

Jeg håber på en fremtid hvor virksomheder er i et bedre samarbejde med kunden.


Du lyder som en rigtig flink mand. Det er dejligt at møde sådanne mennesker.
Men verden er et ondt sted. Virksomhederne er der for at tjene penge, og du - samt mig og alle de andre tillidsfulde dumme dänen - er for dem blot byttedyr.
Så jeg tror ikke på samarbejde lige dér. Symbiose måske; jeg køber dit produkt hvis du laver det ordentligt. Gør du ikke og/eller er du fuld af marketing-BS, får du r*ven på komedie når jeg skal omtale dit produkt for mine forbruger-venner.
Magtbalance.

  • 1
  • 0

Hardwaren kan godt blive langsommere.
Der kan f.eks. komme fejl på en harddisk eller RAM kredse.
Der kan være en blæser der støjer.
Der kan være køleribber der er tilstoppet, så der skrues ned for hastigheden.
Der kan være varmeledende pasta der er indtørret, så der kommer større termisk modstand mellem CPU og GPU til køleprofil.
Batteri kan blive nedslidt, og er i dag indbygget i mange bærbare PC.
Fatningen til strømtilslutningen er også et typisk problem, som dog med fordel kunne monteres på sit eget lille print og ikke på hele bundkortet, men pladsen forhindrer det i de tynde bærbare.

  • 0
  • 0

Ja, jeg turde ikke bruge en PC med XP til en masse på internettet incl. netbank og alt muligt andet man bruger den til nu til dags.
Der kan også være phishing og meget andet, man ikke umiddelbart opdager, før det måske er for sent.

  • 0
  • 0

Du lyder som en rigtig flink mand. Det er dejligt at møde sådanne mennesker.
Men verden er et ondt sted. Virksomhederne er der for at tjene penge, og du - samt mig og alle de andre tillidsfulde dumme dänen - er for dem blot byttedyr.


Mange tak :o) Jeg forsøger mit bedste, netop på trods af dem der vil snyde. Jeg mener man bør sætte sig ud over typisk had, brok og kævl - som jo blot går ud over de nærmeste. Og så i stedet gøre noget aktivt. F.eks prøver jeg altid at få en god dialog med de firmaer jeg handler med - hvis muligt. Så jeg har f.eks aldrig haft store problemer med at købe stumper til bilen, computeren eller andet - fordi jeg mener der ligger et lige så stort ansvar hos mig, som kunde. Jeg er ikke direkte kritisk, men spørge pænt ind til kvalitet og produktet som helhed, så der kort, hurtigt og præcist, kan opstå en enighed om hvad jeg, som kunde reelt har brug for. Og i de fleste tilfælde får jeg en rigtig venlig service og et produkt, som jeg er tilfreds med, til en pris der giver mening. Men det kræver at jeg sætter mig lidt ind i produktet på forhånd, for at være en god kunde - hvilket jo også tager tid. Men jeg tror på at vi alle må gøre lidt ekstra og prøve noget nyt, hvis vi forventer en forandring.

@Martin Jensen. Det giver jeg dig ret i. Men vi skal jo starte et sted og hvis ingen støttet op om projektet, så dør det også bare ud. Jeg har f.eks meldt mig ud af folkekirken, da jeg ikke mener jeg har brug for en historisk fortælling, til at opfører mig ordenligt. Jeg anerkender at religion har støttet mennesket i en stor periode af vores historie, men alt har en ende og mennesket udvikler sig hele tiden. I dag vil jeg hellere bruge mine penge på andre mennesker, der kan hjælpe mig med at løse relevante problemer for det 2100 århundrede.

  • 1
  • 0

LEAN er dejligt ikke sandt?

År 1:
Fabrikant producerer 1 million [Indsæt Ting] og laver kun lige akkurat reservedelslageret stort nok til at dække garantiperioden, [Ting] bliver meget billig i butikken.
År 2:
Fabrikant ændrer en smule i stumperne så de ikke er kompatible med ÅR1's model og producerer 1 million [Ting] og laver kun lige akkurat reservedelslageret stort nok til at dække garantiperioden

Gentag.......

År 4, jeg skal bruge reservedel til År 1 dimsen, men reservedele kan ikke længere opdrives.
Men selv om man kunne skaffe en reservedel, så er dimsen lavet så den er komplet umulig at adskille, uden at ødelægge den helt.

  • 1
  • 1

Der modsiger du så dig selv, hvorfor skulle fabrikken så have reservedele til garantiperioden.
Fakta er at der ikke er reservedele, du får bare en ny hvis den går i stykker indenfor garantiperioden.


Det er rigtigt, på dimser der slet ikke kan adskilles, giver det ikke mening at fabrikken selv har reservedele.

Også alligevel....kan det godt være de har....
Fbrikken VED hvordan ting er samlet og dermed også hvordan de kan adskilles uden de går i stykker.
Denne viden er ikke tilgængelig for almenheden hvorfor dimsen ødelægges helt i forsøget.

Helt korrekt er det med mindre/billige stumper, også selv om meget kunne repareres, der får man bare en ny i garantiperioden. Hvorfor der slet ikke er reservedele til rådighed når garantien er udløbet.

EU kunne indføre krav om at ting nemt skal kunne adskilles, eller krav om offentligt tilgængelig "værkstedshåndbog"

Hvis dimsen ikke kan fixes af en god pilfinger f.eks USB nøgler, så er kravet naturligvis ikke relevant.
Pilfingre er ikke nørder med avanceret måleudstyr og fancy loddekolber

  • 0
  • 0

@Martin Jensen. Det giver jeg dig ret i. Men vi skal jo starte et sted og hvis ingen støttet op om projektet, så dør det også bare ud. Jeg har f.eks meldt mig ud af folkekirken, da jeg ikke mener jeg har brug for en historisk fortælling, til at opfører mig ordenligt. Jeg anerkender at religion har støttet mennesket i en stor periode af vores historie, men alt har en ende og mennesket udvikler sig hele tiden. I dag vil jeg hellere bruge mine penge på andre mennesker, der kan hjælpe mig med at løse relevante problemer for det 2100 århundrede.

Ja, enig.
Men hvad hjælper det efterhånden at købe en Miele vaskemaskine, der er planlagt til at holde 10000 drifttimer, testet ved en uafbrudt test og ikke en reel test her i landet med kalkholdigt vand o.s.v, eller elektronikken står af, og et nyt print koster 3000Kr. på en 5 år gammel maskine. Så køber folk jo en billig til 2000Kr. næste gang og sparker den ud når den går i stykker.
Jeg reparerer selv sådanne maskiner, og hører jo folk mening, og når det ikke en gang kan betale sig for mig selv, kan jeg jo ikke gøre noget.

  • 0
  • 0

Artiklen handler om "Opgør på vej med elektronik, der er designet til at bryde sammen" og alligevel er der en lang række indlæg, som handler om teknologisk forældelse og andet uden forbindelse til "designet til at bryde sammen". Der er ingen grund til at kritisere skribenterne, disse indlæg falder i øjnene som udtryk for et misforstået emne. I denne forbindelse tænker jeg ikke på OT, som er helt normalt i enhver debat med mere end 10 indlæg.

"designet til at bryde sammen" vil sige, at producenten har brugt fysiske komponenter med stærkt begrænset holdbarhed, dvs. fra lidt over to år, hhv. til datoen for en længere garanti + et par uger eller måneder, eller har installeret software, som får produktet til at gå i udu umiddelbart efter udløbet af garantiperioden.

Blandt mine erfaringer er en HP foto-printer, som efter et par år nægtede at acceptere spritnye, åbenbart internt datomærkede, farvepatroner med besked om, at de var for gamle.

Heldigvis var jeg i en position, hvor jeg kunne sige 'tak for sidst' med en instruks til hele virksomheden om, at HPs produkter ikke længere måtte anskaffes pga. manglende pålidelighed.

Privat har jeg været ude for bl.a. en telefon, som nægtede at genoplade nye batterier med samme specs som de gamle, tydeligvis datomærkede.

  • 1
  • 0

Fbrikken VED hvordan ting er samlet og dermed også hvordan de kan adskilles uden de går i stykker.
Denne viden er ikke tilgængelig for almenheden hvorfor dimsen ødelægges helt i forsøget.


De fleste ting kan nu ellers findes på Youtube

eller krav om offentligt tilgængelig "værkstedshåndbog"


Det ville give mening. Faktisk ville jeg dog ønske mere end det.

og et nyt print koster 3000Kr.


Nej det koster sikkert kun et par hundrede kroner, hvis man kan finde det rigtige. Ofte bruger man de samme komponenter i flere producenters produkter. Og hver gang får de nye produktnumre, så man ikke kan købe reservedele hos fabrikken, men skal gå via det fordyrende forhandlernet.

Et krav om åbenhed på produktnumre ville hjælpe mange hjemmereparatører.

  • 0
  • 0

At din XP ikke har været snasket ind i etellerandet ubehageligt endnu, kunne godt indikere at den lever et isoleret liv. Alternativt at du er den lykkelige - og uvidende - ejer af f.eks. en botnet-klient :)

Hvis du læser dette er der stærke indicier for at jeg er tilsluttet internettet :-)
Hvorvidt jeg lever et isoleret liv kan nok kun opfattes subjektivt. Mit sociale liv er i samme fine form som altid :-)
Min AVG kan enten uskadeliggøre disse "båtnakker" eller også overser den dem. Min seneste scanning fangede ingen.

Jeg erkender at der ikke er support på XP, og at det er en kalkuleret risiko. Jeg har dog en ekstern back-up HD med det mest værdifulde, og den tid der går godt kommer . . . . . . .
Til gengæld er jeg ikke den eneste:
http://nordic.businessinsider.com/how-many...

  • 0
  • 0

Nogle ting holder kort tid, fordi de er proppet med teknologi, som er komplekst og derved måske nemt går i stykker. ANdre gange er producenterne tvunget til at vælge billige komponenter for at holde prisen nede, da markedet er presset hårdt.
Jeg har også set avancerede batteripakker af Lithium typen, med en masse elektronik i, som afbryder pakken efter f.eks. 2000 op og afladninger, selv om cellerne faktisk stadig virkede. DEt hjalp ikke engang at montere nye celler af samme type. Noget software i en mikrocontroller blokerede det. Men måske skyldes det også sikkerhedsmæssige årsager. Man kan jo se hvad der skete med Samsungs Galaxy Note problem.
Jagten på energieffektivitet går også mange gange ud over holdbarheden.
Køleskabskompressorer bliver fyldt med elektronik, da de bliver 3-fasede. Samtidig bliver fordamperplader meget tynde, for at få øget effektivitet, så de bliver utætte efter få år.
Vaskemaskinemotorer får elektronik indbygget, da en simpel universalmotor med kul er for ueffektiv til at kunne bruges på nye A+++ mærkede produkter. I stedet kommer der avanceret elektronik til styringen, som der kun gives almindelig garanti på, hvorimod motoren får 10 års garanti. Desværre holder tromlelejerne ikke 10 år.
Når vi ser på bærbare computere bygges batterierne ind i apparaterne for at spare plads. Vi vil jo have dem tyndere og tyndere, og så er der ikke plads til et batteri i sin egen pakke, da den skal pakkes forsvarligt ind til at kunne tages ud og ind.
I varmepumperne står lejerne i indendørsmotoren ofte af, eller de begynder at støje. En ny motor koster ca. 1500Kr, og der skal bruges et par timer på at skifte den. Man kan dog godt skifte lejer i den, som ofte er at typen 608zz, og kan købes i THansen til 30Kr, da de bruges i deres rulleskøjter. Men man skal bikse meget med at få motoren ud, da fordamperen skal løftes op og bindes fast i et eller andet, men det kan lade sig gøre uden at man skal have skilt kølekredsløbet ad.
Så er der induktionskomfurer:
De er proppet med elektronik, som langt lettere går i stykker, end på et glaskeramisk komfur. SKal man have noget der holder og er billigt og nemt at reparere, skal man altså vælge glaskeramik og ikke induktion. De glaskeramiske består af en varmeplade og en effektregulator. Meget simpelt og billigt at udskifte og reparere. Induktionen er lidt mere energieffektiv ved kortere tilberedningstider, så ved glaskeramik er det en god idé at koge vand på elkedlen i stedet. Ved længere tilberedningstider er der ikke noget at hente på energiforbruget på induktion, da der brændes effekt af på især switch-transistorerne. Nå det var et langt sidespring fra emnet, og dog ikke helt alligevel.

  • 2
  • 0

Hvis den med 3000Kr. var til mig, så nej.
Producenten jeg tænker på, laver selv deres elekronik, og prisen er derfor så høj. Måske er det også for at holde på deres egne teknikere, så de kan sælge deres print til samme pris til kunden, som vi andre skal give for dem i indkøbspris. Men i begge tilfælde går mange folk ud og køber en ny billigere maskine til samme pris, og så er vi alligevel i køb og smid væk rillen.
Men jeg ser folk som ikke vil have lavet deres 3 år gamle maskine, som har kostet 5000Kr. til 1000Kr, selv om det kun svarer til at den efter reparation blot skal holde i sølle 7,2 måneder, før hver dag derudover vil gøre den billigere pr. dag. Altså har den kostet 1000Kr. på 7,2 måneder, hvilket er ca. 5 KRONER pr. dag. Og så køber man nyt, for at spare 10 øre på et vaskeprogram.

  • 0
  • 0

Findes der så billige reprationer?

Hvis det er i lokalområdet, hvor der ikke skal køres langt, kan mange reparationer klares på under 1 time. Dertil kommer et lille udkald dækkende bl.a. køretid og evt. en mindre reservedel. Så ender vi der omkring.
Det tager f.eks. ikke lang tid at skifte et varmeelement, hvis det er en maskine hvor det er let at skille ad, og maskinen er nem at komme til. Typisk 45 minutter.

  • 0
  • 0