Opgør med kaotiske regler: Takstsystemet vest for Storebælt ændres
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Opgør med kaotiske regler: Takstsystemet vest for Storebælt ændres

Illustration: Das Büro

Et samarbejde mellem trafikselskaber og togoperatører skal fra 18. marts gøre det nemmere at være passager i den offentlige trafik vest for Storebælt, da der kommer en stor reform af takstsystemet.

Reformen hedder Takst Vest og er et samarbejde mellem trafikselskaber og togoperatører i Jylland og på Fyn.

Som systemet er nu, kan det være svært at finde hoved og hale i, hvor meget man skal betale for en rejse – og det kan være forskellig pris for samme rejse, afhængigt af den vej du vælger at tage.

»Vi kommer fra et system, hvor det kan koste én pris at køre fire zoner i én retning og en helt anden pris at køre fire zoner i en anden retning. Og nogle gange er rejsekort det billigste valg, andre gange er det en enkeltbillet. Det er svært at gennemskue for vores kunder, og derfor er vi glade for, at vi har lavet en fælles løsning, der er mere enkel og gennemskuelig,« siger Carsten Hyldborg, direktør i FynBus og talsmand for alle parterne i Takst Vest, i en pressemeddelelse.

Skal gøre systemet simplere

Reformen betyder, at det i fremtiden altid bør være billigst at betale med rejsekortet – dog med undtagelse af pendlere, der stadig vil få det billigst, hvis de køber pendlerkort.

»Når reformen er indført, vil rejsekort som udgangspunkt være den billigste billet, medmindre man er daglig pendler. Det er et stort fremskridt i forhold til nu, hvor man skal forholde sig til både takstområdegrænser, forskellige zonesystemer og et hav af rabatter for at gennemskue, om man har den billigste billet,« siger Carsten Hyldborg.

Læs også: Historisk stor trafik-ændring kløver Danmark tværs over

Formålet med reformen er at gøre systemet simplere - ikke billigere - for passagererne. Det betyder, at det vil være forskelligt, om rejser efter 18. marts bliver billigere eller dyrere, men det bliver i gennemsnit ikke dyrere at være passager.

Er du nysgerrig på, hvad Takst Vest kommer til at ændre, kan du læse mere på Rejseplanen.

Der er noget der får det til at løbe koldt ned af ryggen når man i det offentlige bruger ord som reform og simpel i samme sætning. Egentlig tror jeg at brugere af offentlig trafik heller vil have at de får styr på tog og bus passer bedre sammen end at de første de tager fat på er takster.

  • 3
  • 0

Reform betyder blot det bliver den dyre pris der kommer til at gælde begge veje. Både ud og hjem - det er her det simple kommer ind i sætningen. Simpelt er det at prisen stiger. Sådan har det jo altid været når noget bliver lavet om i offentlig transport.

  • 2
  • 0