Opgør med kaotiske regler: Takstsystemet vest for Storebælt ændres
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Opgør med kaotiske regler: Takstsystemet vest for Storebælt ændres

Illustration: Das Büro

Et samarbejde mellem trafikselskaber og togoperatører skal fra 18. marts gøre det nemmere at være passager i den offentlige trafik vest for Storebælt, da der kommer en stor reform af takstsystemet.

Reformen hedder Takst Vest og er et samarbejde mellem trafikselskaber og togoperatører i Jylland og på Fyn.

Som systemet er nu, kan det være svært at finde hoved og hale i, hvor meget man skal betale for en rejse – og det kan være forskellig pris for samme rejse, afhængigt af den vej du vælger at tage.

»Vi kommer fra et system, hvor det kan koste én pris at køre fire zoner i én retning og en helt anden pris at køre fire zoner i en anden retning. Og nogle gange er rejsekort det billigste valg, andre gange er det en enkeltbillet. Det er svært at gennemskue for vores kunder, og derfor er vi glade for, at vi har lavet en fælles løsning, der er mere enkel og gennemskuelig,« siger Carsten Hyldborg, direktør i FynBus og talsmand for alle parterne i Takst Vest, i en pressemeddelelse.

Skal gøre systemet simplere

Reformen betyder, at det i fremtiden altid bør være billigst at betale med rejsekortet – dog med undtagelse af pendlere, der stadig vil få det billigst, hvis de køber pendlerkort.

»Når reformen er indført, vil rejsekort som udgangspunkt være den billigste billet, medmindre man er daglig pendler. Det er et stort fremskridt i forhold til nu, hvor man skal forholde sig til både takstområdegrænser, forskellige zonesystemer og et hav af rabatter for at gennemskue, om man har den billigste billet,« siger Carsten Hyldborg.

Læs også: Historisk stor trafik-ændring kløver Danmark tværs over

Formålet med reformen er at gøre systemet simplere - ikke billigere - for passagererne. Det betyder, at det vil være forskelligt, om rejser efter 18. marts bliver billigere eller dyrere, men det bliver i gennemsnit ikke dyrere at være passager.

Er du nysgerrig på, hvad Takst Vest kommer til at ændre, kan du læse mere på Rejseplanen.

Der er noget der får det til at løbe koldt ned af ryggen når man i det offentlige bruger ord som reform og simpel i samme sætning. Egentlig tror jeg at brugere af offentlig trafik heller vil have at de får styr på tog og bus passer bedre sammen end at de første de tager fat på er takster.

  • 3
  • 0

Reform betyder blot det bliver den dyre pris der kommer til at gælde begge veje. Både ud og hjem - det er her det simple kommer ind i sætningen. Simpelt er det at prisen stiger. Sådan har det jo altid været når noget bliver lavet om i offentlig transport.

  • 2
  • 0

Jeg håber, man også i Vestdanmark får genindført princippet om at 10-turs kort gælder til både tog og bus.
Mellem Århus og Langå kan man ikke købe klippekort i DSB-app, fordi det er kørsel indenfor et takstområde. Og med Midttrafikappen kan man kun købe 10-turs kort til bus, den gælder ikke toget.
Så vil man have rabatten med et 10-turs kort, må man tage bussen.
Så får man til gengæld noget for pengene. Turen tager 1t 20 min, hvor toget tager 30 minuter.

  • 0
  • 0

Jeg håber, man også i Vestdanmark får genindført princippet om at 10-turs kort gælder til både tog og bus.
Mellem Århus og Langå kan man ikke købe klippekort i DSB-app, fordi det er kørsel indenfor et takstområde. Og med Midttrafikappen kan man kun købe 10-turs kort til bus, den gælder ikke toget.

DSB's klippekortene forsvinder helt, med mindre du skal krydse Storebælt, så dit ønske ser ikke ud til at blive opfyldt.

Yderligere vil en DSB billet ikke længere gælde til bussen i 'begge' ender af rejsen. Hvis man skal videre med bussen skal der købes en ny billet eller rejsekortet skal benyttes.

Jeg har svært ved at se fordelene for kunderne med den nye takstreform vest. Den eneste 'fordel' er at rejsen altid vil blive takseret til den dyreste pris, så man slipper for at 'shoppe' imellem rejsekort/DSB billet/etc. - men det kan vel næppe betegnes som den fordel.

Men en ting kan vi være sikre på, det er at selskaberne, som enhver anden profit-orienteret virksomhed' med stor sandsynlig vil benytte reformen til at snige en prisstigning (undskyld regulering) ind, selv om påstås at reformen er neutral - men de beregninger er jo ikke bedre end de forudsætninger man stiller op

  • 0
  • 0

Fra en af undersiderne i artiklens link:

"En logisk sammenhæng mellem pris og produkt
Der bliver mere logik i sammenhængen mellem priser og produkter ved at adskille tog- og buspriserne fra hinanden, så togrejser koster mere end busrejser. Du betaler togpris for at rejse med regional- og fjerntog, mens bus, lokaltog og letbane altid koster buspris. Kombinerer du tog og bus, betaler du togprisen. Dog vil rejser internt i Region Nordjylland altid være til rene buspriser."

Er det ikke en eufemisme?

Jeg kan ikke på nogen måde se nogen logik i, at jeg nu skal regne med to forskellige priser på samme rute, alt efter hvilket transportmiddel jeg tager.

De kalder det endda en forenkling.

(Og nu vil nogen sikkert belære mig om, at jeg jo heller ikke kan få en busrejse og en flyrejse til samme pris. Men det er jeg egentlig ligeglad med. Man har i de sidste 20 år forsøgt at sammensmelte priser og billetsystemer for kollektiv trafik i Danmark. Det her er et klart tilbageskridt i den proces.)

  • 1
  • 0

Jeg kan stadig håbe på, at man hos Midtrafik - eller en afløser - kan købe klip, der gælder både bus og tog. På samme måde som jeg kan købe klip hos DOT i hovedstadsområdet.


Du bliver meget skuffet - det er kun periodekort, som kan bruges på tværs. Klippekort på app kan kan ikke bruges i DSB's og Arriva's tog. Der er togpriser og buspriser - så prisen på rejsekort og alm. enkeltbillet er forskellig.

Problemet, som de har "løst" på denne måde, er at prisniveauet imellem de lokale trafikselskaber og togoperatørne (DSB og Arriva) er meget forskellige, hvor togoperatørerne har de højeste priser.

Jeg har fulgt det sjællandske takstsystem... det har problemer.... Men i sammenligning med det jysk-fynske takstsystem - så får man i Takst Vest problemer med at forklare det, når folk bliver forvitret over forskellige priser efter pristrin, rejsevej og tidspunkt - selv den lige forskel, som off-peak rabat giver, forvirre folk.

Ellers er en oversigt på Midttrafiks hjemmeside:
https://www.midttrafik.dk/billetter-og-pri...

  • 0
  • 0

Jeg kan ikke på nogen måde se nogen logik i, at jeg nu skal regne med to forskellige priser på samme rute, alt efter hvilket transportmiddel jeg tager.


DSB (og Arriva) har et højere prisniveau end de lokaltrafikselskaber - det har givet et bøvl at enten skal DSB nedsætte prisen (nogen skal giv dem en pose penge for det for det vil kunne lade sig gøre) eller trafikselskaberne skal øge prisen til DSB' niveau. Det problem har "løst" på denne måde....

  • 1
  • 0

Reform betyder blot det bliver den dyre pris der kommer til at gælde begge veje. Både ud og hjem - det er her det simple kommer ind i sætningen. Simpelt er det at prisen stiger. Sådan har det jo altid været når noget bliver lavet om i offentlig transport.

For mit vedkommende fik jeg lavere billet-/rejsekortspriser til de fleste destinationer med takstreformen på Sjælland sidste år - på visse rejser op imod en halvering af prisen. Så det er tilsyneladende ikke en regel uden undtagelser, at det "altid" bliver dyrere.

  • 1
  • 0

DSB (og Arriva) har et højere prisniveau end de lokaltrafikselskaber - det har givet et bøvl at enten skal DSB nedsætte prisen (nogen skal giv dem en pose penge for det for det vil kunne lade sig gøre) eller trafikselskaberne skal øge prisen til DSB' niveau. Det problem har "løst" på denne måde....


Jeg er fint klar over, at dette er årsagen, selv om de ikke siger det.

Det, der pisser mig af, er at de ikke er ærlige omkring det, men i stedet forsøger at bruge udtrykket "en logisk sammenhæng" til at dække over deres sammenbrudte forsøg på at køre med samme pris for alle transportører.

  • 1
  • 0

Lunderskov-Glostrup på første klasse efter de gamle takster:
Enkeltbillet: 510 kr.
Rejsekort u. rabat: 510 kr.

Lunderskov-Glostrup på første klasse efter de nye takster:
Enkeltbillet: 510 kr.
Rejsekort u. rabat: 540 kr.

Så man ønsker ikke længere, at passagererne bruger rejsekort på den strækning?

Men jeg går ud fra, at jeg kan checke ind på 2. klasse med rejsekort, hvilket vil koste 360 kroner, og derefter kan jeg hos togføreren købe en opgraderingsbillet på papir, hvilket vil koste mig 150 kroner. Så har jeg sparet 30 kroner i forhold til bare at checke rejsekortet ind på 1. klasse. Eftersom det er billigere, må det jo være den adfærd, de ønsker. Så det må jeg hellere gøre fremover. Jeg bliver helt sikkert populær.

(Undskyld, hvis jeg lyder lidt passivt-aggressiv. Men hvordan kan noget så simpelt gøres så svært?)

  • 1
  • 0

For mit vedkommende fik jeg lavere billet-/rejsekortspriser til de fleste destinationer med takstreformen på Sjælland sidste år - på visse rejser op imod en halvering af prisen. Så det er tilsyneladende ikke en regel uden undtagelser, at det "altid" bliver dyrere.

Jeg har siddet og sammenlignet priser på de 5 strækninger, jeg normalt kører på her i Jylland. Prisen på en enkeltbillet med DSB er steget 4-15%. Dvs. alle 5 strækninger er blevet dyrere.

Priserne med rejsekort uden rabat er ændret mellem -6% og +38%. Så det er hovedsageligt blevet dyrere.

Og det bliver værre endnu med rejsekortet, for de har også udhulet værdien af mængderabatten - dog ikke på de to rejser, der i forvejen var steget mest. Så med rabat bliver alle rejserne mellem 12% og 24% dyrere.

Nåja, der er også en lille perle på strækningen Vamdrup-Lunderskov-Esbjerg. Den er efter de nye takster billigst, hvis man kører hele vejen, og dyrere, hvis man kun kører noget af vejen:
Vamdrup-Lunderskov-Esbjerg med rejsekort uden rabat: 77 kroner.
Lunderskov-Esbjerg med rejsekort uden rabat: 86 kroner.

  • 1
  • 0