Opfinderpar fjerner piloter fra droner: Manuel flyvning betyder fejl
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Opfinderpar fjerner piloter fra droner: Manuel flyvning betyder fejl

De fleste droner med kommercielle formål styres lige nu af en pilot på jorden. Men det er menneskeligt at fejle, og det duer ikke, at en graverende fejl på en vindmøllevinge overses, fordi piloten ikke er grundig nok eller slingrer i modvinden.

Derfor har to schweiziske opfindere lavet en alt i en-boks, der kan styre dronerne, mens de inspicerer emner. Teknologien kan ifølge opfinderne sammenlignes med automatiske industrimaskiner, der hver dag udfører det samme job tusindvis af gange - uden at lave fejl.

»Vi tror ikke på manuel inspektion, for piloter laver fejl,« lyder det kontant fra ejeren af Sulzer & Schmid Laboratories,Thomas Sulzer.

»Lige nu inspiceres vindmøller hvert tredje år. Hvis man skruer op for hyppigheden af inspektioner, kan man se langt mere præcist, hvor møllerne slides eller tager skade,« fortsætter han.

Og interessen for makkerparrets kontrolboks er stor.

Man må derfor nu kæmpe om opfindernes opmærksomhed efter en succesfuld demonstration til Nordic Drone Games i Odense, hvor kontrolboksen guidede en drone rundt om en imaginær vindmølle.

Demonstrationen er den første nogensinde. De to schweizere har slæbt den sorte kontrolboks til dronekonferencen fra deres laboratorium i en schweizisk kælder.

»Indtil nu har vi levet i skyggen. Det er først nu, vi tør vise resultatet af vores arbejde frem,« siger Thomas Sulzer, der af frygt for, at andre stjæler deres idé, har undgået al omtale de seneste tre år.

Boksen er ikke parret med en unik drone. Så ifølge opfinderne er deres medbragte drone ikke noget særligt i sig selv. Man kan bruge den drone, der bedst opfylder ens behov.

I den 31 kilo tunge boks har opfinderne puttet en computer, en skærm, en opladestation til dronerne og en radiosender, der skal opretholde kontakten med dronen.

Delvis autonom

Men selv hvis kontakten til dronen skulle forsvinde, vil dronen kunne fortsætte inspektionen af vindmøllen. Dens rute vil være indkodet hos dronen selv, og dronens indbyggede GPS vil guide dronen rundt på inspektionsruten.

»Dronen er udstyret med en lang række sensorer. Og den ved, hvordan opgavens vindmølle skal se ud. Vores software tillader dronen at tilpasse sig, hvis noget uventet sker,« siger Thomas Sulzer.

Ifølge opfinderen vil dronen derfor også kunne improvisere og fortsætte inspektionen, hvis noget uventet sker. Dronen har ikke en sensor, der kan opdage fugle, men Thomas Sulzer påpeger, at der ikke har været et eneste problem med fugle på de mange testflyvninger, de har lavet indtil nu.

Svært at programmere

Selve boksen er ikke noget særligt og består af standardudstyr. Humlen er den avancerede software, der sørger for, at dronen kommer i luften, fuldfører inspektionen og lander trygt igen. Uden en pilot på landjorden til at gribe ind.

Softwaren består af tre dele:

  • En del, der skal generere 3D-terrænet i området. Det er vigtigt, for at de ikke flyver ind i højspændingsledninger, træer eller andet i området. Det er også afgørende, om en vindmølle står højt eller lavt i forhold til de andre.

  • En del, der styrer dronens motorer og som styrer, hvor hurtigt dronen flyver på bestemte steder langs ruten. Denne del komplementeres af en GPS i dronen. En af udfordringerne har været at få GPS’en til at fungere trods de ‘skygger’ i GPS-signalet, vindmøllevingerne kan skabe.

  • En del, der varetager kommunikationen med dronen og som sørger for at opdatere dronen, når kontakten genetableres, efter at forbindelsen går.

Skal starte pilotprojekter

Laboratoriet har allerede en aftale med et større vindmølleproducent om at oprette et pilotprojekt, der skal finpudse teknologien og hjælpe vindmølleproducenten med at vurdere, om teknologien er værd at implementere.

De to opfindere ønsker ikke at fortælle, hvilken vindmølleproducent der er tale om, men fortæller, at de endnu ikke har været i kontakt med Vestas.

Selvom opfindernes fokus lige nu er på inspektion af vindmøller, nævner de en række andre anvendelsesmuligheder: fra inspektion af hegn til bygninger, fly og store landområder.

Emner : Droner
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så er der ikke langt til at jeg kan realisere min ide med droner som taxier. Bestil via en app og lad den forprogrammerede drone hente dig og flyve dig til dit bestemmelsessted. Nemt og hurtigt.

Jeg mangler bare lige nogle få hundrede millioner for at sætte det hele i vært :D

  • 0
  • 0

Når vi kan erstatte arbejdskraft med automatiserede funktioner og at dronen selv kan udføre arbejdet, så ser forretningsmodellen helt anderledes ud. Så kan der spares arbejdsløn og der er mindre risiko for belastning af medarbejderne.

Lige nu tester vi et GPS baseret system, hvor dronen kan sprøjte en mark.
Dronen holder styr på hvor langt den er nået og når tanken (med 10 kg sprøjtemiddel) er tom, så returnerer dronen til opfyldning.
Efter optankning returnerer dronen automatisk til det sted, hvor den stoppede sprøjtningen og herefter fortsætter den med sin opgave.

Så vi kommer til at se meget mere af dette i fremtiden.

  • 2
  • 0

Det er forhåbentlig ikke med pesticider ? EU arbejder frem mod et generelt forbud mod sprøjtning med pesticider fra luften, allerede i 2009 blev dette indført i EU direktiv 2009/128 at medlemsstaterne skal forbyde sprøjtning fra luften som udgangspunkt (og så kræver det nogle ret stærke argumenter for hvorfor man kan undtages fra dette)

  • 0
  • 0

Smart med Taxi drone app., så kan man få dronen til at hapse og få fløjet uønskede personer langt væk. Det må der være penge i.

  • 0
  • 0

Sprøjtning fra luften forbydes vel fordi kendt teknologi med fly eller helikopter udføres så giften spredes vidt omkring. Hvor lavt kan et fly opererer sikkert ?
En drone kan vel flyve ekstremt lavt, endog fra blomst til blomst.
Men derfor kan EU sagtens have overset denne mulighed.
Så putter vi loven i kassen for krumme agurker, og .......

  • 2
  • 0

at "det må da være noget svineri".

Da forbudet var indført fandt den ansvarlige myndighed ud af, at profesionelle landbrugs piloter havde færre klager pr. hektar end bønderne med deres udbringning fra traktor.

Og nu skal X-hunrede landbrugs-drone-operatører lige vise hvad man kan med sådan en dims?

  • 0
  • 0

Hvis den får en arm, så den kan åbne en postkasse, så kunne postbude erstattes med droner. Det kan nogle steder være svært at finde postkasserne, så første tur skulle være med en navigatør.

...der bliver mindre og mindre brug for ufaglærte på arbejdsmarkedet.

  • 1
  • 0

Men den netop opdaterede lovgivning opererer stadig med en pilot, og der skal hele tiden være visuel kontakt med dronen (så han må ikke flyve rundt om en vindmølle og miste øjenkontakt med dronen :-). Og hvis han flyver med FPV gear, så skal der være en copilot der kan overtage styringen.

Lovgivningen åbner ikke op for autonom flyvning, selvom der kommer mere og mere af det. der åbnes ikke ret meget op for Beyond Visual Line of Flight (BVLoS) pånær til få forsøg.

Der er ikke rigtigt video der kan bruges lovligt mere end få hundrede meter væk. Der er ingen lovlige frekvenser til video til BVLoS.

Men, der er mange, også kommercielle operatører der skider på 25mW video sendestyrke, og bruger 200mW, 600mW eller endnu mere. Der er grupper af mennesker der flyver FPV med droner på dertil indrettede baner, uden at det er lovligt (der er ikke en copilot til hver eneste pilot der kan overtage kontrollen).

  • 0
  • 0