Opfinder vil fylde København med trehjulede løbehjul

Opfindere myldrer til hovedstaden for at få del i det store marked for cyklende københavnere, som hver dag lader bilen stå og snupper den tohjulede.

Blandt alternativerne er der nu dukket et trehjulet løbehjul op, som både skal give de lettere dovne lidt mere motion og samtidig være nemmere at have at gøre med end en cykel, fordi det kan klappes sammen og fylde meget lidt.

Svenske Jonas Eliasson, som er bosiddende i København, har udviklet Me-Moveren, som han kalder den, fordi han selv blev træt af at fedte rundt på våde brosten på sine rulleskøjter eller cykel, så i stedet gik han efter at kreere noget lidt mere stabilt, som var nemt at tage med i metroen i Stockholm tilbage for flere år siden.

Og nu har stepmaskine-løbehjulet været i test hos en række brugere, men pengene er små, så Jonas Eliasson har nu satset på crowdfunding-sitet Kickstarter som vejen til at få penge nok ind til den første rigtige produktion til markedet. Og foreløbig ser det fornuftigt ud med at samle de 100.000 dollars ind.

Læs også: Opfinderartikel: Step i storbyen

Fidusen ved Me-Mover skulle som nævnt være, at den er nem at klappe sammen og tage med sig, foruden at man får noget motion.

Transportmidlet er nemlig forsynet med to pedaler, nøjagtigt som på stepmaskinen i fitnesscentret, og jo mere man holder pedalerne oppe, jo stærkere kan man køre. Jonas Eliasson har ifølge egne oplysninger selv været helt oppe på 60 km/h.

Der er skivebremser både for og bag, og den vejer 21 kg, så om man lige snupper den med under armen, kan diskuteres, men den kan formentlig trækkes på det ene hjul, når den er klappet sammen.

Jonas Eliasson satser på at have første hold af Me-Moveren på gaden til august, og alt efter hvor mange penge han får skrabet sammen, vil der derefter blive fokus på ekstraudstyr som skræddersyede håndtag, bagagebærer og integration med smartphones.

Se en demonstration af stepcyklen her:

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...at, man skal bruge mere energi per kørt km end på en cykel, mens den til gengæld er langt mere besværlig at klappe sammen og tage med under armen end et løbehjul.

Jeg er tror at den vil revolutionere transport på samme måde som Segway, da den rammer et lige så stort uopfyldt behov som Segway gjorde!

  • 9
  • 0

Jeg er lidt forbavset over at få en -1 for mit startindlæg. Det er absolut ikke ment som et negativt indlæg men som et oprigtigt (bekymret) indlæg. Ved en opbremsning ligger stort set al kropsvægten over hjulene. Der skal vel ikke meget fantasi til at forestille sig hvad kroppen vil, hvis hjulene (med effektive skivebremser) stopper ved 60 km/t.

  • 3
  • 2

Jamen man slår sig vel? Og hvis man rammer ind i en betonvæg og ikke har hjelm på, så dør man. Ligesom hvis man gjorde det samme på cykel eller rulleskøjter.

  • 4
  • 0

60 km/t virker helt sindssygt på den tingest, og en brat nedbremsning vil givet ende i en ulykke. Antageligt er den hastighed næppe noget man prøver i et miljø hvor pludselige opbremsninger er nødvendige. Desuden så bremser man nok heller ikke fra 60 til nul på et sekund uanset hvilket transportmiddel man har.

  • 2
  • 0

Nu er det nok også en sjældenhed at komme op på 60, selv på en cykel.

  • 3
  • 0

Det er et rimeligt trist gæt hvis det er rigtigt at opfinderen har været oppe på 60km/t på den. Hvis det var på lige vej (og det kan jeg ikke vide), så bliver energien udnyttet ganske overbevisende, især når man tænker på den manglende aerodynamik.

Det er nemlig rigtigt. Jeg bemærkede også det med de 60 km/t. og jeg vil sige at jeg ikke rigtigt tror på det. Hvis på flad vej, så i givet fald kun i få sekunder, af en ekstremt veltrænet person i en stærkt ubehagelig sammenkrummet kropsposition! Ved en overfladisk betragtning af kropsmekanikken, så kan jeg ikke se andet, end at den udnytter kroppens muskler ringere end en god gammeldags cykel gør. Samtidige med at man står i en stilling med næsten maksimalt ringe aerodynamik.

  • 1
  • 0

Samtidige med at man står i en stilling med næsten maksimalt ringe aerodynamik.

Mon ikke de 60kmt er opnået momentant, målt som rotationshastigheden på baghjulene i en prøvestand, dvs ingen rullemodstand på forhjulet, og ingen luftmodstand, ellers havde der jo nok stået noget om at det var på vandret vej uden huller, eller det var filmet supplerende til instruktions videoen, så man virkelig kunne se hvilken fantastisk opfindelse det var.

Han skulle sælge ideen til bon bon land, en manøvrebane og nogle maskiner af den slags kunne måske være sjove at se på.

  • 1
  • 0

MeMover og Gangeren er i familie med hinanden. DSB S-tog har vist stor interesse for Gangeren. Hvis pendlere bruger den i S-toget vil der blive plads til 5 gange så mange cykler (Gangeren er en cykel) pr S-tog. Parkering ved S-togs stationer vil også blive langt mere velorganiseret og effektiv. Den kan ligge i en bils bagagerum og da prototypen vejer ca. 12 kg er det nemt at få den ud og ind. Når Gangeren ikke er kommet længere, skyldes det at jeg har været igennem en længere flytning af værksteder (til 8-tallet) og har kørt et projekt (ASPEKTRUM), som har fået finansiering fra Miljøstyrelsens pulje for grønne ildsjæle. Desuden er jeg ved at gå på pension :-) Se også www.gangeren.dk

  • 4
  • 0

Jeg var så heldig at møde MeMover folkene ude på gaden for et års tid siden og jeg fik mulighed for at prøvekøre en af deres prototyper(?).

Det var simpelthen noget af det sjoveste jeg har prøvet længe. Efter et par minutter var jeg rimelig fortrolig med pedaler/styring og følte mig ret sikker mens jeg kørte lidt frem og tilbage i folkemylderet på Strøget.

Jeg tvivler på at jeg nogensinde ville komme i nærheden af 60 km/t men det synes jeg egentlig også er irrelevant. Jeg ville bruge en MeMover til småture i byen og det geniale er jo at jeg kan tage den med i bus/Metro/S-tog/regionaltog uden at skulle købe en cykelbillet. (Køre fra mit hjem til stationen, tage den med i S-toget til Hovedbanegården og så køre på den til min arbejdsplads som ligger 2,5 km væk.... som kan tage små 20 minutter i bus når der er morgenkaos i trafikken)

Håber de får succes med det og der kommer gang i en masseproduktion så priserne kan komme ned.

  • 1
  • 0

Så håber jeg også på man ville skabe plads på cykelstierne, for de med ladcykler og dem på rulleskøjter, viser bestemt ikke nogen hensyn og har det med at blokerer en hel cykelsti. De er bare en pain in the ...

  • 1
  • 0

En cykel uden sæde og bagagebærer, som støjer og koster 10.000 kr.

Der er sikkert hipstere nok i verden, til at den bliver produceret, men næppe i et omfang så det blive nødvendigt at lave cykelstierne om..

  • 3
  • 0

At der er en som opfinder en slags hybrid imellem monorail og en bil. Måske kan man kalde den flexible urban transporter - FUT...

  • 1
  • 1

De 60 Km/h var nedad bakke- og er noget hentet fra en gammel diskussion. Man kan komme op i ca 40 km/h på plan vej. Og det er en svedig workout pga aerodynamik.

Normale cykelhastigheder er ingen problemer, og man følger fint med cykel trafikken. I byen blkiver jeg normalt kun overhalet af racercykler :) //j

  • 1
  • 0

Me-Mover støjer ikke mere end en almindelig cykel.

prisen bliver 7500, og der kommer bagage bager til som tilkøb.

i tilgift, bedre sikkerhed, ergonomi, og køreglæde end en cykel :)

kh Jonas

  • 0
  • 1

Me-Mover har en del fællestræk med gangeren men er en helt andet køretøj, og en helt anden køreoplevelse, og køredynamik.

  • 2
  • 1

Hvis du ser en dygtig racercyklist på en nedkørsel læner de sig bagud bagved saddelen for at bevare balance selv om de bremser heftigt på forbremsen- på me-moveren arbejder man intuitivt med hele kroppen ved en bremsesituiation for at beholde balance og ikke falde forover. lidt lige som man bruger kroppen da man står på ski.

  • 0
  • 1

Nu skal den bare pimpes lidt op... så den ikke er så rollator agtig. Kig lidt på hvad bullit teamet har gjort ved den gamle longjohn.

Farver og fancy navne... og kan man ikke få nogle andre dæk der er lidt mere sporty? (farver igen)

  • 0
  • 0

Det er næsten dobbelt så meget som min 7-gears cykel i stål (11 kilo), havde den været i alu ville forskellen være endnu større. Og så er der oven i købet bagagebærer og man kan sidde ned, når det går ned ad bakke, foruden den er billigere. Jeg ser ikke den store fordel ved denne, men det ville da være sjovt at prøve den og selvfølgelig virker den.

  • 2
  • 0

se venligst mere informativ video her: http://kck.st/1pzHVmp

Me-mover kommer i Rød, Hvid, Blå og Sort

Vægten er en udfordring pt, men betyder ikke så meget som på en cykel da den nemt kan klappes sammen til en trolley og rulels med hvor du end går.

Fordelen er at du kan klare ALLE transport behov i alle hastigheder, på en sjov, sikker måde. Især da man kører i miljøer med mange mennesker og trafik, da er den overlegen cyklen.

Men vi er da klar over at Me-mover ikke er for alle :)

/jonas

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten