Opfinder hiver energi ud af bilens støddæmpere
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Opfinder hiver energi ud af bilens støddæmpere

En lille løftestang med tilhørende kompressor placeret under karrosseriet er ifølge en fransk opfinder nøglen til at hive kinetisk energi ud af et køretøjs støddæmpere og dermed enten spare brændstof eller - hvis det drejer sig om en elbil - forlænge bilens rækkevidde.

Bevægelsesenergi dannes, når en bil eller en lastbil kører hen over en hullet vej, og opfinder Christophe Verna vil udnytte den i bilens aircondition system eller selve kølingen af motoren.

I alt sin enkelthed består Climaverna, som opfinderen kalder sit affjedringssystem, af en form for løftestang, hvis ene ende er fastmonteret til bilens karosseri. Den anden ende er fastgjort til bilens affjedringssystem.

Når bilen kører hen over et hul i vejen, og fjedrene bevæger sig op og ned, kommer løftestangen ligeledes i bevægelse og fungerer dermed som en donkraft, der pumper en lille specialdesignet affjedringskompressor i gang.

Denne kompressor kan tage over fra bilens normale, elektriske kompressor og dermed spare brændstof.

Fordelen størst i elbiler

»Et affjedringssystem er i vedvarende bevægelse, og denne affjedringskompressor er billigere end en traditionel kompressor. Der bliver faktisk generet mere komprimeret gas end nødvendigt, så jeg kan se for mig en fremtid, hvor en sådan kompressor kunne generer energi til både afkøling og opvarmning af bilen,« siger Christophe Verna til The Engineer Online og tilføjer:

»Fordelen vil være størst for elektriske køretøjer, da denne aflastning af batteriet kan give dem en længere rækkevidde.«

I en elbil ville Christophe Vernas system ydermere være interessant til distribuering af varm luft, da der i en elbil natur ikke er noget overskudsvarme fra motoren.

Der er dog også grænser for potentialet. Da systemet naturligvis kun fungerer, når køretøjet er i bevægelse, kræves der et batteri eller en almindelig generator for at sparke gang i systemet, når bilen holder stille.

Det var ikke umiddelbart muligt at finde oplysninger om, hvor dybe hullerne i vejen skal være, for at systemet virker optimalt.

Fransk video, der viser princippet i støddæmper-energien

Climatisation et chauffage écologique de tous véhicules.

Uploaded by Verna_Bordeaux. - NASCAR, F1, tuning and drift videos.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg vil foreslå, at vi på alle veje gader og stræder her i landet laver bump med 200 meters mellemrum (huller behøver vi ikke lave: de kommer af sig selv pga manglende vedligeholdelse). Ved bumpene kommer støddæmperne a la "Compresseur Type 3" til at bidrage med en kolossal masse endnu ikke udnyttet energi. Fantastisk energi-potentiale ved bump. Ikk?

  • 0
  • 0

Der er vel sagtens ikke meget energi at hente i denne proces. Omvendt er den næsten ingen grund til IKKE at udnytte den.

  • 0
  • 0

Det var da en ingeniørfaglig nyhed, der ville noget.

Og så her i sommervarmen.

Så skal vi bare have en masse biler til at køre på et rullefelt, med indbyggede bump, så er energikrisen overstået.

Er der nogen der kan forklare, hvor den gratis energi kommer fra?

Måske det var lidt mere seriøst at udnytte den kinetiske energi, når køretøjet skal bremses.

  • 0
  • 0
Kunne man ikke lave indbygningen i støddæmperen istedet for at skulle tænke på konstruktions ændringer?

Det var vist også det de ville /:)

  • 0
  • 0

[citat]... dermed enten spare brændstof eller – hvis det drejer sig om en elbil – forlænge bilens rækkevidde.[/citat]
Hvis der spares brændstof, forlænges rækkevidden da også for en benzin/diesel-bil.

  • 0
  • 0

Man skule tro at det var let nok at forstå for dette forums læsere hvor energien kommer fra...

I en vej med bump og almindelige støddæmpere falder hjulene ned i hulerne og ramler ind i kanterne på hullet. Vandret bevægelsesenergi omdannes til varme i dæmperne og hjulene.

Denne projekt, samt ligende modeller der virker med induktion og tidligere er beskrevet her, prøver at høste den ellers tabte energi.

Kør på veje med mange huller og mere af den vandrette bevægesesenergi tabes nu og kan til dels høstes med denne nye model... det handler ikke om at skabe energi, men om at ikke smide helt så meget væk som hidtil.

  • 0
  • 0

en vej med bump og almindelige støddæmpere falder hjulene ned i hulerne og ramler ind i kanterne på hullet. Vandret bevægelsesenergi omdannes til varme i dæmperne og hjulene.

(Lodret bevægelsesenergi?)

Og: Dette betyder slitage i sædvanlige støddæmpere, som koster. En magnetisk støddæmper, derimod, vil sende »slitagen« til et batteri eller et varmelegeme, dvs. slitagen undgår man, og man opnår en energi.

»Gratis energi« vil der dog kun være tale om, hvis rystelserne er tilstrækkelig store(?), hvor den grænse så end går. Det optimale for en bil, uanset hvilke støddæmpere, må altid være en geometrisk plan flade.

  • 0
  • 0

Din første bemærkning, er vi helt enige om, Thomas Green...

Det vil jo så omvendt også sige at det ville have en øjeblikkelig positiv effekt på køretøjernes energiforbrug, hvis de danske veje blev holdt vedlige....

Det jeg ikke kan lide ved opfindelsen, er at den baserer sig på en utilsigtet egenskab, ved vejene.

  • 0
  • 0

Mange kritiske og kloge ord er sagt (også sidst, da det samme blev diskuteret), men generelt er der fornuft i det, hvis de gængse støddæmpere (= svingningsdæmpere!) erstattes af prisbillige magnetiske (induktive) dæmpere, og hvor den inducerede el-energi ensrettes og tilføres bilens (elbilens!) batterier. SÅ vil det nemlig være energi, der ellers ville gå tabt. Altså dæmpning + energibesparelse = to fluer med eet smæk.
En tillægsfidus vil så være, at dæmpningen meget simpelt kan gøres variabel (hård eller blød) som allerede findes i dyre biler.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten