Opdateret VW-dieselmotor godkendt i uvildig test
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Opdateret VW-dieselmotor godkendt i uvildig test

På testcentre i Tyskland, Østrig og Schweiz har paraplyorganisationen for europæiske bilklubber, FIA – som danske FDM er en del af – netop undersøgt og godkendt VW's opdatering af koncernens 2,0 TDI-motor.

Testen kommer, efter at den tyske typegodkendelsesmyndighed Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) i marts gav grønt lys til VW's første opdatering af TDI-motor med snydesoftware. En godkendelse, der med måneders forsinkelse først for nylig er nået Færdselsstyrelsen, som nu har givet de danske importører lov til at gå i gang med at opgradere de omfattede bilmodeller.

Læs også: VW-skandalen: Danske dieselbiler må vente på udbedring

»Det har været vigtigt for FDM som bilejernes forbrugerorganisation at få lavet en uvildig og uafhængig test af VW's softwareopdatering, som bliver tvungen i Danmark,« siger leder af FDM's tekniske rådgivning Lone Otto.

Bedre moment og flere heste

FIA har bedt ADAC i Tyskland, ÖAMTC i Østrig og SCS i Schweiz undersøge, om motoren holder, hvad VW lover, og som Kraftfahrt-Bundesamt har godkendt i henhold til Euro 5-klassifikationen. Og det gør den.

Samtidig konkluderer testen, at den nye software ikke har negativ indflydelse på hverken motorens brændstofforbrug, ydeevne, forurening eller kørselsmønster.

»Umiddelbart viser undersøgelsen ingen negativt effekt. Nogle af bilerne har faktisk fået et bedre moment og lidt flere heste,« siger Lone Otto.

Testet efter nyeste standard

I alt er fire biler med VW-koncernens 2,0 TDI-motor blevet testet af FIA både før og efter opdateringen med den nye og godkendte softwareløsning til motorstyringen. Det drejer sig om en Golf og tre varianter af Audi 4A.

Ud over at de fire biler blev testet efter den gældende NEDC-standard (New European Driving Cycle), er de også blevet testet efter tyske ADAC's motorvejstest og den helt nye WLTC-test (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle).

FIA har testet hver af de fire biler tre gange både før og efter montering af den nye software. En operation, der koster 25.000 euro og tager en uge – for hver bil.

»Det er ikke noget, man bare lige laver ned på et gadehjørne,« siger Lone Otto.

WLTC-testen, som i 2017 skal erstatte NEDC-testen, afslørede en mindre forøgelse af brændstofforbruget på bilerne. Til gengæld faldt den omstridte NOx-udledning markant. For Golfens vedkommende helt op mod 36 procent.

Flere test på vej

Fremadrettet vil FDM i samarbejde med FIA udføre tilsvarende tests af VW-koncernens 1,2 og 1,6 liters-dieselmotorer, i takt med at opdateringerne godkendes af myndighederne.

»Lige p.t. er der kun frigivet 2-liters motorer med manuelt gear. Men efter sommerferien regner man med, at der kommer flere frigivelser,« fortæller Lone Otto.

For at bilerne kan softwareopdateres i Danmark, skal den danske færdselsstyrelse modtage de nye typegodkendelser fra det land, som den pågældende bil oprindelig er typegodkendt i. VW typegodkendes typisk i Tyskland. Men motorerne anvendes også af Audi, Seat og Skoda, som typegodkendes i Luxembourg, Spanien og Storbritannien.

I Danmark er ca 90.000 bilejere berørt af VW-skandalen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lyder næsten for godt til at være sandt.
Isåfald, må der være nogle software ingeniører hos VW som har røde øre, når en "simpel" softwareopdatering kan redde miljøregnskabet.

Bliver interessant at se hvordan det vil påvirke holdbarheden af motoren...

  • 6
  • 2

Det eneste der er lidt for dumt til at være sandt er de amerikanske myndigheders test...

her er den europæiske test cycle som EURO 5 testen bruger.

https://www.dieselnet.com/standards/cycles...

Den amerikanske er 3 gear 2000 omdrejninger kontinuert.

Så ja den amerikanske test er en simpel test men ikke en der siger en real bjælde om hvor meget bilen udleder under virkelige forhold.

Så hvis VW lever op til EURO 5 testen for de biler der er påvirket så er det eneste der har været dumt at gå ind på de amerikanske markede med de test de kræver. VW burde ha fået EU til at anmelde USA i VTO for en protektionistisk emmitions test der blokerede for import af europæiske biler.

Men det der mangler er et kæmpe regneark med alle biler alle motormodeller og test data fra EU og US test og test betingelser. Så vil man kunne få overblik over hvad der er hvad.

  • 5
  • 2

Læste en artikel i us blad.
Måske skal alle 2,0 diesel køres til skrot.
Kan være løsningen på ikke godkendte modeller i USA ..

  • 1
  • 0

En reduktion på 36% i NOx undre mig at det er nok for at overholde kravene. Jeg mener at have læst mange steder at test vist at bilerne udledte 5-10 gange grænseværdien. Så rækker 36% ikke meget.
Hvis der virkelig ikke er nogen "negative" konsekvenser af denne software opdatering undrer det mig hvorfor man ville lave en snyde software.

  • 6
  • 0

Hvis der virkelig ikke er nogen "negative" konsekvenser af denne software opdatering undrer det mig hvorfor man ville lave en snyde software.

Enig. Samt hvis det er så relativt simpelt at overholde standarderne, hvorfor skulle VW så overveje helt at droppe diesel https://ing.dk/artikel/vw-maaske-skulle-vi...? Er det måske fordi Euro-5 er opnåelig for snyde-software-bilerne, mens de kommende 2020 emmissionskrav bliver endnu mere komplicerede og dyre at opnå for små dieselmotorer til personvognssegmentet?

  • 4
  • 0

En softwareopdatering er ikke en opgave som kan kaldes simpel. Ja den er simpel at implementere når løsningen og den rigtige teori og model er på plads. Men at nå dertil har åbenbart været en tung og lang process for VW (og er det sikkert også for mange af de andre bilproducenter).
Det er forsimplet at sige: "hvorfor gjorde de det ikke fra starten af". VW havde sikkert ikke afsat de nødvendige resourcer til opgaven fra starten af og man har så accepteret at snyde.
At udvikle en korrekt motormodel er en yderst kompliceret opgave og problemerne her viser og belyser også med stor tydelighed at "lokal perlegrus motor optimering" skal forbydes fuldstændig - jeg vil her vove at ønske og håbe på (med stor risiko for en shit-storm) at KUN de enkelte producenter må lave softwareopdateringer. Man møder jo dagligt VW, Ford, BMW mm. på de danske veje der under belastninger slår nogle gevaldige dieselprutter med ufattelig forurening til følge. Det vi ser her har intet med optimering at gøre men kun et spørgsmål om at få flere kræfter ud af en mindre motor. Nogle påstår at de får en bedre økonomi - dette er endda også muligt, men kun på bekostning af nogle helt frygtelig NOx udledninger.

  • 3
  • 3

Nu var USA jo med til at afsløre problemet, så de har sådan set gjort os andre en tjeneste.
Det er ikke for at holde VAC gruppen ude, at de udfører test på en specifik måde, det er vel nærmere wv der ikke har læst på reglerne.

Der kører mange andre europæiske og asiatiske biler rund derovre, som tilsyneladende ikke har problemer.
forskellen mellem de 2 forskellige regelsæt kan forklares med, mit hus mine regler, de mener at deres metode er bedre end EU og det er den også på nogle områder.

Tilbage til emnet, grunden til at testen kan tage flere dage, må være at mange motorstyringer tilpasser sig til bilen og brænstoffet. Det kan godt tage 100-200km før en frisk programmeret motorstyring, har kørt sig på plads og dermed virker optimalt.

  • 2
  • 0

USA afslørede at de afprøvede bilerne "statisk" og ikke i praksis.
USA afprøvede altså alle bil mærker forkert i forhold til virkeligheden, uha uha.

Da VW har tjent masser af penge skulle de alene undgælde for den idiotiske afprøvningsmetode -
at klippe håret af en skaldet ved amerikanerne godt ikke betaler sig / - de andre bilfabrikanter har typisk ingen penge.

Bliver USA fremtidens produktionsland for konspirationsteorier?

  • 3
  • 2

Gad godt vide om disse 4 biler er sponsoreret og udleveret af VW/Audi eller hentet hos intetanede forhandlere. For på en standard motor/transmission kan der altid optimeres på. bl.a mindre tolerancer og bedre afbalancering af standard komponenter. Bare for at nævne nogen.

  • 2
  • 1

Grunden til at USA var med at afsløre problemet har intet med deres standard testmetode at gøre. Eneste grund til at de fangede VW var, at der var et par forskere der i samarbejde med Virginia University ville teste forskellige bilmærkers udledning af farlige gasser under reelle arbejdsforhold og dermed snublede over, at de VW biler de testede slet ikke kunne leve op til deres officielle udledningstal.

  • 4
  • 0

Man møder jo dagligt biler på de danske veje der under belastninger slår nogle gevaldige dieselprutter med ufattelig forurening til følge.

Ja, dieselprutter stinker og generer øjet, men denne slags forurening består af store sodpartikler og falder ret hurtigt til jorden eller bliver til en sort bussemand. Den forurening, der er værst, er de fine partikler, som kommer hele tiden, og som du slet ikke kan se. Her taler vi om den forurening, der kommer ud af en ordentlig motor, som køres ordentligt.
Når visse chiptuningsfirmaer faktisk lykkes med at give bilen bedre økonomi, hænger det ofte sammen med at tryk og temperatur øges, og det giver jo mere power til stemplerne osv. Ulempen er, at mængden af særligt de fineste partikler stiger markant. Der er mao ikke direkte sammenhæng mellem brændstofforbrug og partikelforurening. Du kan også læse flere andre steder, at VW forventes at måtte bruge mere brændstof for at holde forureningen nede.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten