Opdagelse af »stor astronomisk betydning« på trapperne

Nty gravitationsbølgesignal fra bl.a. Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory (vist her), der præsenteres i dag, har givet anledning til en stor astronomisk opdagelse. Illustration: LIGO Scientific Collaboration og Virgo Collaboration

På pressemøder mandag kl. 16.00 dansk tid i Washington D.C. og München vil forskere fra gravitationsbølgeobservatorierne Ligo i USA og Virgo i Italien sammen med en række andre astronomer og astrofysikere præsentere, hvad European Southern Observatory kalder en 'hidtil uset opdagelse'.

Herhjemme skriver Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet om en 'fænomenal opdagelse af astronomisk betydning'. De internationale pressemøder suppleres med mindre pressemøder verden over, heriblandt på Niels Bohr Institutet. Her har en række forskere fra Dark Cosmology Centre har været involveret i opdagelsen og den efterfølgende analyse og fortolkning af data. Forskere på DTU Space har også haft en andel i opdagelsen.

Ingeniøren er bekendt med opdagelsen i hovedtræk, men er underlagt en international embargo til kl. 16.00 i dag. På dette tidspunkt vil vi bringe en artikel, der overordnet set beskriver opdagelsen og dens betydning.

En stor del af de videnskabelige artikler knyttet til opdagelsen offentliggøres på samme tidspunkt online af Nature og Nature Astronomy. Derudover offentliggøres på samme tidspunkt artikler i andre videnskabelige tidsskrifter i relation til opdagelsen på arxiv.org.

I modsætning til de andre vigtige videnskabelige artikler, som hver uge offentliggøres af Nature, er disse videnskabelige artikler dog ikke på forhånd blevet sendt til videnskabsjournalister verden over, så de har haft mulighed for at læse artiklerne, før embargoen udløber, med henblik på at kunne præsentere en gennemarbejdet artikel for læserne.

Ingeniørens artikel kl. 16.00 vil derfor udelukkende være baseret på de udsendte pressemeddelelser og den tolkning, som de fremhæver, og vil ikke have mange af de interessante detaljer, som forventeligt vil være i de videnskabelige artikler.