Omstridt københavnsk luftplan sendt til EU

Selvom Københavns Kommune, interesseorganisationer og borgere har efterspurgt en mere ambitiøs renluftplan for de københavnske gader, sendes regeringens oprindelige plan 'Ren luft til danskerne' nu til EU-Kommissionen, hvor den skal afværge et sagsanlæg for overskridelse af NO2-niveauet på H.C. Andersens Boulevard i København.

Borgere, kommunen og interesseorganisationer har generelt set efterlyst en mere ambitiøs plan. Men man har også kritiseret, at en del af planen går ud på at rykke en målestation længere væk fra vejen, hvor den vil måle lavere værdier. Begge typer klager er afvist af Miljøstyrelsen, der altså nu har sendt den færdige renluftplan til EU-Kommissionen.

Regeringen har samtidig med den nye plan droppet den renluftzone efter tysk forbillede, som den frem til sommeren 2014 ellers havde planer om.

Læs også: Leder: Forbyd gamle dieselhakkere i København – giv os tyske miljøzoner

Årsagen til denne kovending, forklares på denne måde: ‘Beregninger viser, at der er en større effekt over tid ved at sætte rensesystemer på busserne frem for at indføre renluftzoner, som f.eks. i Berlin,’ skriver Miljøminister Kirsten Brosbøl (S) blandt andet i sin følgeskrivelse til den endelige version af planen.

Planen er målrettet den sundhedsskadelige NO2-gas, der særligt udledes gennem dieseludstødning.

Det er ifølge beregninger fra Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE) på Aarhus Universitet ganske vist sandt, at bybusserne vil betyde mere for NO2-niveauet lige akkurat i nærheden af målestationen på H.C. Andersens Boulevard end en tysk miljøzone ville gøre. Men det gælder imidlertid ikke, når vi taler om den generelle forurening længere væk fra målestationen, viser selvsamme beregninger.

Læs også: Minister: København skal kunne forbyde gamle dieselhakkere

Grænseværdien er målet

Ministerens svar læner sig op ad beregninger fra en rapport, som DCE udgav i 2012. Her konkluderer forskere, at målingerne på H.C. Andersens Boulevard vil kunne mindskes med 1,8 mikrogram pr. kubikmeter luft, når bybusserne får installeret SCR-katalysatorer. En miljøzone, som efter tysk forbillede forbød ældre person- og varebiler, ville til sammenligning kun have nedbragt forureningen med 1,5 mikrogram pr. kubikmeter.

Begge indsatser vil ifølge beregninger fra DCE skære omkring 8-9 pct. af NOx-udledningen, herunder NO2-udledningen på selve H.C. Andersens Boulevard. Men når man ser på den generelle NOx-udledning i København, er der væsentlig forskel på de to tiltag. Her vil regeringens bus-initiativ kun kunne skære 3 pct. af NOx-udledningen i København, mens miljøzonen vil skære hele 13 pct. af udledningen.

Læs også: Bybusser med katalysatorer skal gøre luften acceptabel i København

»Tiltaget over for busserne har effekt i de gader, hvor der er busser. Men over hele byen er det klart, at en miljøzone ville have større effekt. Det problem, man gerne vil løse, er overskridelsen, og det gøres cirka lige godt med de to tiltag,« siger en af forfatterne bag undersøgelserne fra DCE, seniorforsker Steen Solvang Jensen.

Når indsatsen over for busserne slår specifikt ned på NO2 og særligt har effekt på H.C. Andersens Boulevard, er det ikke en tilfældighed. Formålet med planen er netop at leve op til EU’s grænseværdi, forklarer funktionsleder Carsten Mølberg Larsen fra Miljøstyrelsen.

»Vi gør det primært for at slå ned på NO2, fordi vi gerne vil overholde grænseværdien på H.C. Andersens Boulevard« siger han.

Miljøzone bedre for folkesundhed

En miljøzone efter tysk forbillede ville overordnet set fjerne mere NO2 og flere partikler fra byluften og dermed være bedre for folkesundheden. Men den ville ikke nødvendigvis bringe NO2-niveauet lige så langt ned på H.C. Andersens Boulevard.

Tilsammen betyder de effekter, at en miljøzone havde sparet danskerne for 29 gange så mange kroner i sundhedsudgifter som bybus-initiativet vil gøre. Det kunne Ingeniøren skrive på baggrund af DCE-beregninger, da ministeren første gang fremlagde sin plan i sommeren 2014.

Læs også: Miljøzone 29 gange så effektiv til at skaffe ren luft som ministerens bus-katalysatorer

Det skyldes især, at helbredsomkostningerne hænger meget tæt sammen med de forskellige tiltag og deres effekt over for partikelforurening, som er en langt større sundhedsmæssig synder end NO2-forurening.

»Tiltaget over for busserne gør kun en lille smule for partikler, mens en renluftzone er målrettet partikler, ikke NO2. Regeringen har i stedet besluttet at bruge 75 mio. kr til en anden indsats målrettet partikelforurening,« siger Carsten Møberg Larsen.

Det understreger ifølge Steen Solvang Jensen pointen om, at tiltaget ikke skal løse helbredsproblemer, men primært problemet med grænseværdien på H.C. Andersens Boulevard.

Læs også: Teknologisk ros: Politikerne rammer plet med katalysatorer til busserne

»Man er meget fokuseret på NO2, men der er væsentligt større risiko ved partikler. Hvis man havde det udgangspunkt, at det var folkesundheden, man ville gøre noget ved, så ville man reducere partikeludledningen,« påpeger han.

Omkring halvdelen af NO2-indholdet i luften på de mest trafikerede gader stammer fra trafikken, mens omkring en fjerdedel er transporteret af vinden fra andre steder i byen, og den sidste fjerdedel er såkaldt baggrundsforurening, der også er at finde uden for byerne.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er simplethen pinligt at måtte læse om den slags: Det handler bare om at komme under grænseværdien på den billigst mulige måde, skidt med folks helbred. Ingen store ambitioner, bare papirnusseri af værste skuffe.

  • 18
  • 1

Ingeniøren skrev engang sidste år at man var ved at teste el-busser i københavn. Her lød det at man var positiv overfor de første resultater. Busserne kunne køre længere end de forventede 300 kilometer trods det danske vejr.

Der kører i dag næsten 40.000 el-busser rundt i kina, hvor er planen der skal få dem til at køre i Danmark?

  • 7
  • 0

Hmm. Jeg havde flere gange fornøjelsen af at køre med el-busserne på linje 12 sidste år. Busserne kørte ganske som almindelige dieselbusser. De lugtede lidt anderledes 'elektrisk' og lyden var lidt anderledes, men ellers skulle man se nøje efter at det var en anderledes bus. Aptering, farver osv fuldstændig som andre Movia busser.

Jeg talte med et par af chaufførene, som sagde at håndteringen af bussen også var fuldstændig lige som alle andre busser - ikke nogen forskel. Så rent teknisk må de da virke? Økonomien kan selvfølgelig være anderledes, men hvis man regner miljøeffekten med, hvordan ser det så ud?

Håber, at Ing's journalister følger lidt mere op på historien, og får en plausibel forklaring på, hvorfor Movia ikke mener el-busser er modne og kan bruges.

  • 8
  • 0

Busserne står kun for 9% af den samlede NOx udledning. Man kan derfor undre sig over at kravene til de øvrige køretøjer ikke skærpes. F.eks. ved at indføre tyske miljøzonekrav, som det også nævnes i artiklen. Gerne suppleret med f.eks. særlige nummerplader med et grønt flet (som det kendes fra de allerede eksisterende "papegøjeplader"), så det er synligt for alle om et givent køretøj må køre i miljøzonen. Alternativt kan politiets nummerpladescannere checke dette.

Og når man nu er i gang kunne man smide alle 2-taktere ud af miljøzonen, de sviner ad helvede til - det vil enhver der har prøvet at cykle bag en knallert kunne bevidne.

Jeg glæder mig nu stadig meget til el-busserne, for udover at være nul-emission (i lokalområdet), vil de også løse de støj-gener der er forbundet med dieselbusser.

  • 6
  • 0

Utroligt politikerne er ligeglade med Københavnernes sundhed. At El/Brintbusser ikke virker i Danmark er beskæmmende. Uden Tesla var elbilen blevet begravet for længst. Sover de folkevalgte, eller er de bare konservative alle til hobe?

  • 4
  • 2

Endnu et forsøg? Jamen det har vi da lige haft på linje 12, behøver vi virkelig et mere? Det er da bare at få fingeren ud af røven og købe el busser når der skal købes nye busser alligevel. De larmer meget mindre og forurener også mindre.

  • 5
  • 1

En læser har i en email påpeget at der slet ikke kører ret mange busser på det sted hvor målestationen er opstillet ? (HCA's boulevard ved brandstationen bag rådhuset)

Er der nogen der har et overblik ?

  • 3
  • 0

Ifølge Movias trafikkort er det kun linje 12, 26 og 33, der passerer H.C. Andersens Boulevard ved brandstationen/Tivoli. Linje 12 kører 2 gange i timen, linje 26 6 gange i timen og linje 33 også 6 gange i timen i myldretiden. Så rundt regnet 28 busser i timen i myldretiden...

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten