Omkring 700.000 forbrugere kan få erstatning for forældet tv

Omkring 700.000 forbrugere kan få erstatning for forældet tv

En afgørelse fra Forbrugerklagenævnet kan betyde, at næsten 700.000 tv-købere kan få kompensation i forbindelse med køb af MPEG-2 fladskærms-tv.

En fladskærmskunde har efter en afgørelse i Forbrugerklagenævnet fået tilkendt en kompensation fra Fona på 500 kroner.

Kompensationen er udløst af, at kunden i januar 2008 købte et fladskærms-tv i butikken, men hun fik ikke at vide, at tv'et, der kun indeholdt den ældre MPEG 2-standard i stedet for den nyere MPEG 4, ikke var fremtidssikret, skriver Børsen.

På købstidspunktet fandtes der ganske vist kun få tv-modeller med MPEG-4, der blandt andet er nødvendig for at kunne se DR1, DR2 og TV2 fra 2012, men derfor burde forbrugeren alligevel være blevet orienteret om, at tv'et havde en teknologi med begrænset holdbarhed.

En kunde har fået tilkendt 500 kroner i kompensation, fordi kunden ikke blev oplyst om, at fladskærmen ikke var fremtidssikret.

Dog har nævnet i afgørelsen også lagt vægt på, at der ikke er tale om en væsentlig mangel ved apparatet, da fjersynet kan forsynes med en ekstern boks, der gør det muligt at tage MPEG 4-kanalerne.

Afgørelsen kan alligevel vise sig at få store konsekvenser for branchen, hvis køberne af de 685.500 MPEG 2-tv, der siden er blevet solgt, alle forlanger kompensation. Det kan i sin yderste konsekvens koste tv-forhandlerne 350 millioner kroner, forudsat at kunderne også har krav på kompensation.

»Det er et godt spørgsmål. Afgørelsen peger jo på, at forhandlerne burde have vidst, hvordan det forholdt sig - og have oplyst kunden om det«, siger souschef i Forbrugerstyrelsen, Lars Arent, til Børsen.

Han understreger desuden, at afgørelsen er meget konkret og forholder sig til et bestemt købstidspunkt.

Dokumentation

Børsen: Købere af nye tv har ret til erstatning

Kommentarer (23)

Nej, datoen (Jan.08) har kun relevans i den nævnte sag. Det der er essensen er, at iflg. markedsføringsloven (§ ??) har sælgeren en "loyal oplysnings-PLIGT" (uanset varetypen), der betyder at kunden har krav på erstatning (eller ret til at hæve købet - i yderste konsekvens), såfremt sælger har fortiet relevant information om varen/varens brug. Også selv om problemet ligger et stykke ude i fremtiden.
Altså : hvis kunden kunne købe en mere fremtidssikret vare, har han/hun krav på at få det at vide af sælger, så strengt taget så er skæringstidspunktet lig med fremkomstdatoen for den bedre vare (her = MPEG4-TV).

  • 0
  • 0

Det her lyder altså ualmindeligt dumt. Skal alle kunder, der køber tv nu så også have penge fordi de ikke har fået at vide at deres nye fjernsyn ikke understøtter DVB-T2? Det skal jo nok komme på et tidspunkt. Måske allerede i 2012 :-)

Det var iøvrigt først i november 2008, at boxer betyndte at godkende de første tv og modtagerbokse, så hvorfor er skæringsdatoen ikke der?

//michael

  • 0
  • 0