Ombygning af Slagelse Station bliver udskudt

Illustration: Steffen Mcghie

Banedanmark har besluttet at udskyde en større ombygning af spor og perroner på Slagelse Station til 2021, fordi der mangler validatorer. Det er sikringsteknikere, som inspicerer og godkender nye installationer på jernbanen af hensyn til sikkerheden.

Det oplyser styrelsen i en pressemeddelelse.

Arbejdet på Slagelse Station skulle være gået i gang til sommer og være fortsat frem til udgangen af året, men projektet bliver nu udskudt til et tidspunkt næste år. Præcis hvornår er ikke vedtaget endnu, og Banedanmark oplyser i pressemeddelelsen, at styrelsen i den kommende tid vil udarbejde en ny tidsplan.

Nyt aktstykke venter

Hvad udsættelsen af Slagelse Station kommer til at betyde for projektets økonomi, fremgår ikke af pressemeddelelsen. Banedanmark oplyste dog tidligere i marts til transportudvalget, at der vil være behov for at fremlægge et nyt aktstykke og dermed flere penge, end der er afsat hidtil.

I samme notat bliver det også oplyst, at Banedanmark netop har gennemført udbud af entreprenørarbejderne, men de blev annulleret lige inden kontraktindgåelsen som følge af udsættelsen.

Læs også: Millioner spildt: Ringsted-jernbane bliver stadig ombygget – og snart skal det ske igen

Det samlede projekt med ombygning og fornyelse af spor og perroner på Slagelse Station er budgetteret til cirka 600 mio. kroner. Det er dog inklusive sporfornyelse af strækningen Fjenneslev-Forlev, som stort set er færdig. Pr. 30. september var næsten 250 mio. kroner af budgettet brugt, ifølge den seneste anlægsstatus, som Transport- og Boligministeriet offentliggør to gange om året.

Ikke et nyt problem

Banedanmark har selv kun få validatorer, efter at styrelsens rådgivningsdivision blev solgt fra i 2001. Nu er det er primært en ydelse, som bliver hentet ind hos de rådgivende ingeniørfirmaer. Det er særligt teknikere, der er specialiseret i de gamle sikringsanlæg, som er en mangelvare og har været det i noget tid.

»Det er et dilemma, vi har i forbindelse med mange af vores projekter i disse år. Vi gennemfører en historisk stor udbygning og modernisering af jernbanen i Danmark, og derfor har vi et kæmpestort behov for validering – men samtidig er der ret få validatorer på markedet, som kender de gamle sikringsanlæg, så vi skal hele tiden tilpasse vores projekter efter, hvornår vi kan få valideret arbejderne,« siger områdechef Annette Justesen Bech i pressemeddelelsen.

Der vil fortsat være behov for personer, der kan validere de gamle sikringsanlæg, så længe Signalprogrammet med de nye ERTMS-signaler ikke er helt udrullet. Signalprogrammet er flere gange blevet forsinket. De skulle være klar i 2021, men de sidste signaler vil først være udskiftet i 2030, ifølge den seneste tidsplan.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er et velvalgt tidspunkt her under Corona krisen at liste en dårlig nyhed ud. Og Bane Danmark glemmer endda at fortælle at Ringsted-Næsrved bliver yderligere 3 måneder forsinket af samme årsag.

  • 2
  • 1

Sidder med en underlig fornemmelse her. Validator-snakken har kørt de seneste 6 måneder eller så. Derfor bør det ikke komme som en overraskelse for BDK at der ikke er de nødvendige validatorer tilrådighed. Det virker mere som at BDK ikke helt har styr på hvornår BDK skal bruge validering.

Endelig skriver "manglende validatorer" sig ind i en længere fortælling om at BDK har holdningen "Signalprogrammet først, elektrificering bagefter". Denne holning blokere pt. for elektrificering af jernbanerne. Et kært argument i denne forbindelse er "mangel på validatorer" og at immunisering er meget dyrt og besværligt. Dette eksemplificeres bedst ved den nu påbegyndte elektrificering mellem Roskilde og Holbæk. Vel skal der nok snart dukke nogle master med ledninger op, men da signalerne IKKE er immuniseret, så går der "nogle år" (gæt selv hvor mange) inden de elektriske tog kører. Dén del "glemte" BDK, DSB og ministeriet pænt at fortælle om...... Endvidere, så har BDK modtaget tilbud på totalentreprise (med validering) til immunisering af signalerne Roskilde-Holbæk. Selve entreprisen holder sig under den sum, som er afsat på finansloven, men da BDK skal bruge 60 millioner kr. i "tværgående omkostninger, kaffekassebidrag og smørkagetillæg", så er vi pludselig over budget.....og så kan det ikke lade sig gøre.....siger BDK altså. Læg dertil klagesangen fra BDK over mangel på validatorer til selvsamme projekt - det hænger ikke pokkers godt sammen for BDK.

Når ovenstående omkring strækningen Roskilde-Holbæk holdes i mende, så virker det mere som at aflysningen af sporarbejdet omkring Slagelse skal skrives ind en vinkel "signalprogram først, elektrificering bagefter". Yep, der er elektrificeret i Slagelse, men når BDK åbenbart finder det nødvendigt at pille i sikringsanlæggene, så rammer vi igen validator-problematikken. Det handler åbenbart på alle mulige måder for BDK om at vise, at validering i ældre sikringsanlæg er frygtelig besværligt. Og gad vide hvad alle de sparede penge på den nu aflyste sporombygning så skal bruges til? Forhåbentlig skal de ikke pløjes ned i signalprogrammets bundløse hul?

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten