Ombygget jumbojet med 17 tons teleskop jager ny stjerneviden
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ombygget jumbojet med 17 tons teleskop jager ny stjerneviden

Illustration: L-3 Communications Integrated Systems

Efter flere år med tekniske problemer og økonomiske forhindringer ser Nasa lys for enden af tunnelen med teleskop-projektet Sofia, hvor en Boeing 747 flyver et 17 tons tungt teleskop op i 14 kilometers højde for at undersøge infrarødt lys fra universet.

Sofia, der står for Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy, gennemførte allerede 26. april 2007 en vellykket testflyvning. De seneste vindtunnelforsøg bekræfter, at Nasa i samarbejde med Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) har overvundet projektets største udfordring - at fastholde teleskopets fokus på et himmellegeme, trods turbulens og rystelser fra jumbojettens motorer.

Teleskopet, som er bygget af DLR, er balanceret omkring et centralt punkt med modvægte og 12 trykluftballoner, som absorberer og neutraliserer flyets vibrationer. Yderligere tre gyroskoper med elektromotorer er monteret på teleskopets ramme for at fastholde fokus ved pludselige vindstød eller turbulens.

Teleskop flyver over atmosfærens vanddamp

I år er det 10 år siden projektet startede, og omkostningerne er nået op på tre milliarder kroner, før de indledende videnskabelige observationer bliver foretaget i begyndelsen af næste år.

Nasas vedholdende satsning på projektet skyldes, at et flyvende teleskop kan konkurrere prismæssigt med raketopsendelser af teleskoper såsom Hubble. Samtidig kan et flyvende teleskop i 14 kilometers højde afdække det infrarøde spektrum, som ellers er gemt for landbaserede teleskoper på grund af vandpartikler i luften.

Netop infrarøde billeder af stjerneformationer og galakser er Sofias kerneopgave, da det kan give viden om gas og støv, samt dannelsen af nye stjerner, fremgår det af en pressemeddelelse fra Sofia-projektet.

Ombygning får fly til at bule

Hovedspejlet ombord på Sofia er 2,5 meter i diameter, hvilket svarer til størrelsen på Hubbles spejl. For at få plads til både teleskop og bæresystem er den bagerste del af jumbojetten blevet udbygget, så der nu er en bule på flyet lige foran halen.

Den bagerste del af flyets krop er også blevet forstærket, fordi der bliver åbnet en luge på fire gange fire meter i skroget, når teleskopet er i brug. Med et så stort hul i skroget har det været nødvendigt at styrke de bærende konstruktioner.

Når Sofia begynder sine observationer, vil den afløse det mindre flyvende teleskop Kuiper, der sluttede sine Nasa-missioner i 1996. Kuiper havde en diameter på 0,9 meter og var anbragt i et C-141-transportfly.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først