Ombyg din egen Hyundai Getz til elbil for 100.000 kroner
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ombyg din egen Hyundai Getz til elbil for 100.000 kroner

For 100.000 kroner kan man få sin Hyundai Getz ombygget til en elbil med de nyeste lithium-ion phosphate batterier. Ombygning af en i forvejen typegodkendt bil gør det forholdsvis lettere at få en elbil godkendt til kørsel på offentlig vej.

Motoren skiftes ud med en hårdfør 40 kW tre-faset elmotor, og gearkasse/kobling ombyttes med en to-gears udveksling til henholdsvis by- og landkørsel.

Resultatet er en tophastighed på 120 km/t og en acceleration fra 0-60 km/t på 7 sekunder.

Put et lithium-batteri i tanken og en tre-faset motor under hjelmen. Så kan man glemme alt om at skulle købe diktatordiesel. (Foto: Wikipedia) Illustration: Wikipedia

Rækkevidden er 120 km i bykørsel med jævnlige småopladninger fra den regenerative bremsning.

Ladetiden til en "fuld tank" på 14 kWh er 7-9 timer, når strømmen kommer fra en almindelig 240 V stikkontakt, og helt ned til en time, hvis man har et kraftstik med store sikringer.

Efter ombygning har bilen stadig airconditioning, skriver firmaet Blade Electric Vehicles (BEV), som udfører operationen, på sin hjemmeside. Energiforbruget til en konstant kørende aircondition koster strøm svarende til cirka 8 km i bilens rækkevidde.

Det største problem for danskere med lyst til at ombygge deres Hyundai er, at firmaet har hjemme i Australien.

Den gode nyhed er imidlertid, at hele ombygningssættet kan købes som et kit til selvbyggere, der har mod på selv at få fingrene ned i motorrummet.

Batterierne forventes at holde i otte år, hvorpå det koster 50.000 kroner i nutidspriser at skifte dem.

Ombygningsprojektet er udviklet af ingeniøren Ross Blade, og resultatet er blevet så lovende, at Hyundai's new zealandske forhandler bakker projektet op ved at forhandle de færdigombyggede biler.

Ross Blades firma har foreløbig leveret fire færdigbyggede biler, som kører i daglig drift. Men en række australske kommuner har stillet sig i kø for at købe, så inden nytår vil der være 18 elektriske Getz'er på vejene.

Men interessen fra udlandet er så stor, at Ross Blade forventer at sælge 5.000 elbiler i løbet af de næste to år, siger han til avisen The Australian.

En færdigbygget bil koster cirka 150.000 kroner. Prisen vil imidlertid blive sat ned, efterhånden som produktionen øges.

BEV's kommende ombygningsprojekt baseres på Toyota Yaris.

Interesserede købere skal skrive en mail til BEV. (link nedenfor)

Dokumentation

BEV's hjemmeside
Gør-det-selv-kittet til Hyundai elbilen
Hyundai New Zealands pressemeddelelse
Artikel i The Australian

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Og så bruger de de rigtige celler.

LiFePO4 celler kan man vel betragte som index 100 i markedet pt., idet de opfylder alle de basale krav man kan stille til elbil celler.

http://www.bev.com.au/

BEV's Electron comes with Lithium Iron Phosphate - LiFePO4 - cells (LFP). We chose these cells because they have higher discharge current, very fast charge times (5 minutes), high power density and do not explode under extreme conditions.
LFP cells have a wider heat tolerance than other lithium cells. They can withstand between -25C and 75C which is ideal for Australia's hot and varied driving conditions.

On the down side they have lower voltage and energy density compared to other Li-ion cells. The Electron has a range of around 120km with its LFP cells compared to say 220km if it used lithium polymer cells. On the other hand LFP cells have twice the heat tolerance range, last twice as long, are 50% less expensive and don't explode. The trade off is less range for a tougher, safer and longer lasting cell.

  • 0
  • 0

Hvor meget er afgiften på sådan et projekt?

Hvis man køber en donorbil i Tyskland - fx. http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=... og så smådelene fra Australien?

Og så kan man vel ikke helt kalde det for et kit - jeg synes umiddelbart at der mangler en ramme at hænge motor og gearkasse op i, tilpassede trækaksler, servotandstang med elmotor, vakum-pumpe til bremsekraftforstærkeren osv. osv.

Er der nogen der har en pris incl smådelene?

  • 0
  • 0

Tja, bilen bliver så meget ændret, så den skal omregistreres. Den nye vurdering kommer formentlig frem til, at der er tale om en elbil, som er fritaget for registreringsafgift.

Desværre kan man ikke få en negativ forskelsafgift udbetalt ved sådanne omregistreringer, medmindre ombygningen finder sted i udlandet.

Bilen skal derfor udkøres af Danmark, hvorved man får noget af registreringsafgiften retur (Den præcise værdi beregnes som registreringsafgiften af bilens værdi på udførelsestidspunktet fratrukket 7.500 kr)

Herefter kan man i udlandet få bilen ombygget og indført som en afgiftsfritaget elbil.

Alternativt kan man købe en bil i Tyskland eller Sverige, som ikke har registreringsafgift og få bilen ombygget på stedet, hvorefter man indfører den til Danmark som en afgiftsfritaget elbil. Dette vil formentlig være det billigste.

  • 0
  • 0

Det lyder miljøvenligt.

Køb en bil i Tyskland - kør den på trailer til garagen i DK - ombyg den - kør den på trailer til Tyskland - kør den (på egne hjul) til grænsen, og kør så langt som du kan på batterier - og kør resten af vejen hjem på traileren.. Eller hvad ?

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke lade producenterne integrere det nye udstyr under produktionen, alternativt at få et parti råbiler, og lave slutmontage på små værksteder i nærheden af slutmarkedet.

En god løsning indtil de rigtige el-biler kommer om et par år.

For mig er rigtige el-biler, biler hvor der er tænkt el hele vejen fra første til sidste beslutning.

  • 0
  • 0

Hvorfor omvejen med at udføre en bil, eller købe en udlandet?. Danmark har jo i mange tilfælde de laveste bilpriser, altså FØR afgift, og man kan jo godt købe en bil uden registreringsafgift, så kan den bare ikke få plader på.
Så ombygger man den til elbil, indregistrerer den og wupti, et stk elbil uden afgift. Med udgangspunkt i billigste 5 dørs Getz (115.000) ender man vel omkring de 150-160.000.

  • 0
  • 0

Det er helt klart det billigste, hvis det kan lade sig gøre at købe bilen hos en dansk forhandler uden plader.

Det er blot langt fra alle forhandlere, der vil være med til det, fordi de kommer til at hæfte for afgiften, hvis ejeren "kommer til" at køre i bilen på steder, hvor færdselsloven gælder.

  • 0
  • 0

Det må da gå at indføre bilen uden registrering, for så at ombygge.
Det ved jeg man har gjort med andre typer import fra USA med mere i Norge, hvori en måde var at adskille bil og eksisterende motor i 2 kolli, og på den måde importere det som "bildele" Rally biler etc. er vel også fritaget den afgift :-)
Så i teorien kan jeg ikke se det er et problem at importere, kun et problem hvis man registrerer med fosil forbrenningsmotor.

Så i teorien skulle man da kunen købe bilen ny i butikken, uden garanti og uden afgift ? Det er vel mere et spørgsmål om velvilje.......ehh

Da en lille bil koster mellem 110 til 150 tusind.. med 180% afgift.. er det jo nemt at vurdere hvad bilen "egentlige" koster..
Så kan man jo sælge motor og gearboks til højstbydende måske oveni :-) Og på den måde supsidiere konverteringen.

  • 0
  • 0

Da en lille bil koster mellem 110 til 150 tusind.. med 180% afgift.. er det jo nemt at vurdere hvad bilen "egentlige" koster..

Helt enkelt er det ikke, men heller ikke nogen videnskab. I runde tal er der 105% afgift af de første 79000 kr og 180% af resten. Så er der diverse "mellemregninger" for sikkerhedsudstyr eller mangel på samme osv.

Så en bil der kan sælges for 150000kr er der ikke noget 180% afgift men "kun" 105%. Dvs en effektiv beskatning på 131% ...

  • 0
  • 0

Man kan vel bare købe bilen færdig i australien, skibene har alligevel ikke noget at sejle med for tiden.

Husk lige at medregne prisen for at sejle en højrekørsels-bil til Australien først, medmindre det er lige meget for køberne om rattet sidder i den "forkerte" side her i Dk! :-)

  • 0
  • 0

Det ser ud til at den hurtigste "vej" til en eldrevet fin familliebil med gode køreegenskaber og "høj sikkerhed" ved sammenstød, - til en overkommelig pris - er at få en eksisterende bil ombygget af et firma der har specialiseret sig i det. (to år hurtigere end de store bil-mærker?)

At få en bil fra udlandet til Danmark lyder til at være lidt omstændigt/besværligt/svært at gennemskue detaljerne i.

Jeg synes kun at have hørt om et enkelt enmandsfirma i Danmark, der har konkrete planer om at lave konverteringer i Danmark. Det er ikke så mange som det kunne være, hvis der er god økonomi i det. Hvis købsprisen for en bil er fornuftig, og de løbende udgifter meget lave, så burde der da være interesserede nok til flere hundrede biler per år de næste par år.

Den håbefulde dansker med elbilplanerne: http://www.afuture.dk (Nissan Qashqai ombygges i samarbejde med Autonorden, før de indregistreres første gang?)

  • 0
  • 0

Da en elbil kan holde i mange år bør man vælge en donorbil med en velanskrevet modstandsdygtighed mod rust.

  • 0
  • 0

Jeg kan se på deres hjemmeside, at mange af delene kommer fra USA - den foretagsomme vil nok selv kunne sætte et kit sammen væsentlig billigere end at købe det i Australien.

Og hvorfor er det så lige at producenterne, som kan se et faldende bilsalg, vælger at pause deres produktionslinier, når de i stedet kunne ombygge.

Det ville være til gavn for deres medarbejdere, og måske også nogen af deres underleverandører.

Hvorfor gør de ikke det?

Er de dovne?

Vil de ikke lægge navn til?

Er tidshorisonten for kort?

Risiko for at konkurrere med sig selv?

Mangler ekspertisen?

Er der ingen information, så de ved slet ikke at el-biler er skattelempet, i visse områeder?

  • 0
  • 0

en god bil til 150 tkr. lyder jo fint, hvis ellers driftøkonomien kan følge med.

Er der nogen af jer kvalificerede, der kan give et bud på hvad man skal afsætte til reparationer, og hvor driftsstabil man kan forvente den er, bliver opladningstider og aktionsradius påvirket af de kolde vinterperioder ? Er der andre forhold (udover udskiftning af batterier) som man bør tage med som ikke ses med almindelige biler ?

  • 0
  • 0

Er der andre forhold

En ombygget bil, må blive tungere, så lasteevnen må blive mindre, slid på dæk og bremser tilsvarende større.

Fejl på det elektriske system må være sværere at få udbedret.

Du må helst ikke dybdeaflade, og det kan være svært at finde 230v stik uden for vante omgivelser.

Måske 230v stikket bliver leveret i en for os ukendt standard.

En ny vægtfordeling, kan måske påvirke køreegenskaberne.

Manglende motorstøj, mest af hensyn til cykler og gående, kunne være et problem, det lød ikke til at være et problem i videoen.

Nyeste lithium-ion phosphate, lyder som et batteri der har det fint i det dansk klima.

Aircondition blev bevaret, jeg formoder systemet kan vendes og lave varme, når nu der ikke er spildvarme fra fossilbrænderen.

  • 0
  • 0

Kunne man ikke have en benzindrevet generator liggende i bilen.
Hvad koster det at oplade bilen på den måde?
Måske kunne man endda indbygge den og så få en slags seriel hybrid.
Hvordan mon den ville blive beskattet?

Lars

  • 0
  • 0

Hvordan mon den ville blive beskattet?

Hvis du indbygger en el-generator, så skal du betale registreringsafgift for en hybrid bil.

Hvis det er last/bagage/værktøj, som du tilslutter ved dit sommerhus, generatorens data står i databladet, så ganger du med benzinprisen.

  • 0
  • 0

Det er efterhånden lang tid siden jeg snakkede med Blade Electric Vehicles, men jeg håber da at gøre manden kunsten efter. Dog med rettet i venstre side...

Ved import af biler i større antal skal man være opmærksom på at alt der kan køre ikke nødvendigvis må køre herhjemme. Der er f.eks. en del små forskelle på bilerne der skal ændres for at de kan accepteres på de danske veje. At ombygge en dansk eller i det mindste europæisk bil er derfor en bedre mulighed i kommerciel sammenhæng.

BEVs "kit" mangler i øvrigt et par væsentlige detaljer, deriblandt f.eks. interface til airbag og ABS der ikke vil synes det er morsomt når motoren forsvinder. En ældre bil kan godt konverteres "simpelt", men pas på med både trafiksikkerhed og egen sikkerhed, for det kan nemt gå galt hvis man overser en detalje.

Går man med tanker om at bygge egen bil foreslår jeg at derfor at man kigger fordi http://www.danskelbilkomite.dk/forum og får syn for sagen før drømmeplanerne sættes i gang. Det kan godt lade sig gøre, men der kræver mere organisation end som så. Og meget, meget få i Danmark har rent faktisk gjort det.

Mvh

Søren O. Ekelund

"Den håbefulde dansker med elbilplanerne" fra
www.afuture.dk ;-)

  • 0
  • 0

Den håbefulde dansker med elbilplanerne: http://www.afuture.dk (Nissan Qashqai ombygges i samarbejde med Autonorden, før de indregistreres første gang?)

Det er nemlig rigtigt, og der er lidt forskellige muligheder for at undgå/refunderet registreringsafgiften hvis man er bilforhandler, men det kan SKAT forklare bedre end jeg.

Mvh

Søren O. Ekelund

  • 0
  • 0

Getz, Qashqai, Kangoo

Af de 3 projekter tror jeg mest på Kangoo, den er født til at transportere gods, hvor Getz med 4+4 velvoksne passagerer, nok vil ændre køreegenskaberne.

De første 4 passagerer er en omformulering af batteriet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten