Ombudsmand slår i bordet: Rejsekort skal rydde op i takster og overholde loven
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ombudsmand slår i bordet: Rejsekort skal rydde op i takster og overholde loven

En overskuelig prisoversigt og en ny selvbetjeningsløsning, så loven om god markedsføring overholdes.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe slår nu i bordet over for Rejsekort A/S, fordi det i dag som kunde er alt for svært at danne sig et overblik over priserne og taksterne for at bruge det blåhvide rejsekort, oplyser Ritzau ifølge DR.

Det skyldes, at trafikselskaber som Movia og DSB, to af de i alt syv ejere af Rejsekort A/S, har et hav af rabatordninger sideløbende med rejsekortet. Derfor kan det som kunde være helt umuligt at finde ud af, om man rent faktisk sparer penge på sin rejse ved at scanne rejsekortet frem for at købe en papirbillet.

Som eksempel kan det koste op til 100 kroner mere med rejsekort end en traditionel billet at køre mellem landsdelene, oplyser Ritzau.

Lovbrud skal rettes

Henrik Øe retter også en kritik mod Rejsekorts håndtering af brugerens rejser på nettet, hvor Rejsekort A/S ikke lever op til loven.

Det skyldes, at rejsekort-ordningen foregår rent elektronisk, hvilket blandt andet betyder, at brugerne skal på internettet eller gå hen til en rejsekortautomat for at tjekke deres forbrug - man får nemlig ingen papirbilletter eller kvitteringer. Det stiller store krav til overskueligheden på internettet.

Derfor har Forbrugerombudsmanden bedt Rejsekort A/S om at vise mere tydeligt, præcis hvor og hvornår brugernes kort er brugt, og hvad prisen er godt et års tid tilbage i tiden. Foreløbigt kommer der til at være en overgangsordning, hvor man som kunde skal kunne ringe til Rejsekorts kundeservice og bede om en udskrift, der vil gå 13 måneder tilbage.

Men det er uholdbart, mener forbrugerombudsmand Henrik Øe, og pointerer, at prisoversigten også skal laves som selvbetjening, så brugerne selv kan tanke penge på kortet.

Læs også: Rejsekort-rod: Kunderne aner ikke, hvor mange penge de har brugt

Illustration: Lars Refn

Turbulent uge

Henrik Øes skærpelse kommer på en uge, hvor Rejsekort A/S har måttet foretage en større softwareopdatering af netop den oversigt, som brugerne af rejsekortet har på deres personlige side på internettet.

Flere eksempler viste nemlig, at der var uoverenstemmelser mellem den faktiske pris, som brugerne skal betale, og så den betalingsoversigt, som var tilgængelig online. Rejsekort A/S lover dog, at de fejl er rettet i dag, tirsdag, som led i softwareopdateringen.

Mandag kunne gratisavisen Metroxpress fortælle, at rejsekortet kan blive scannet, selvom det ligger i pungen eller lommen. En scanning, der betyder check-in- og check-ud-fejl, der i sidste ende fører til bøder på 750 kroner.

På trods af en video, der dokumenterer problemet, afviser Rejsekort A/S, at den trådløse RFID-teknologi, som får kortet til at virke, kan scanne sig selv i lommen.

Forbrugerombudsmanden har også påtalt rejsekortets såkaldte ‘tank op-løsning’, hvor brugerne fylder penge på kortet online. Men vil brugeren melde sig ud af aftalen, kan det kun ske på et af i alt 18 salgssteder i Danmark, har Politiken tidligere skrevet.

En kritik, som Henrik Øe fulgte op på. Rejsekort A/S har dog hele tiden afvist denne påstand, da man ifølge firmaet sagtens kan melde sig ud over telefonen.

Læs også: Rejsekort om forkerte priser: Det løser vi med en softwareopdatering

Læs også: Ingeniøren efterlyser: Send rejsekortets fejlpriser til os

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Endelig, må man sige, tager forbrugerombudsmanden ansvar i forhold til Rejsekortet. De mangler som forbrugerombudsmanden nu vil tvinge Rejsekortet til at rette, er jo ikke opstået i går, men har faktisk været der i hele kortets levetid, og de har gentagende gange været behandlet i medierne, bl.a. ganske indgående her på ing.dk.

Indtil idag har Rejsekortet ikke været modtagelig for kritik, som regel har de sendt direktøren på skærmen, hvor han som en dårlig parodi af 'komiske Ali', prøver på at overbevise de uvidende og dumme kunder om, at det slet ikke har set lyset i 'hans' system - og så ellers blot må vende sig til rejsekortet som det er - systemet er fejlfrit - og en evt. fejl vil ligge hos kunden. Deri kan man jo ikke modsige ham - kundens fejl er at vælge at benytte rejsekortet.

  • 13
  • 0

Hvorfor lige med rejsekort, der har været manglende priser på rejseplanen i flere år

Feks kan man ikke få en pris på en rejse fra Odense til Hammel eller fra Fåborg til Ringsted.

Det problem har jeg en nem løsning på og det er at folketinget vedtager en lov der tvinger Fynbus og Bat til at indføre rejsekort mod at staten betaler ugifterne
Samtidig nedlægges samtlige eksisterende takstzoner og et nyt Takstsystem DK

De øvrige billet skal også gælde i hele DK i alle selskaber.

Det med rejsekortet kan læse igennem en pung eller en jakke er en fordel og har selv brugt den sidste metode.

  • 0
  • 6

Hvorfor tvinge Sydtrafik og Fynbus til at bruge et kort der ikke fungere, når de selv har et kort der fungere langt bedre og med flere år på bagen.

  • 6
  • 1

Hvorfor tvinge Sydtrafik og Fynbus til at bruge et kort der ikke fungere, når de selv har et kort der fungere langt bedre og med flere år på bagen.

Tjae, da rejsekortet ikke kan bevise sig selv, så må nogen jo gøre noget for det.

Jeg erindrer en morgen i Københavns radio / P4 for mange år siden om et "forsøg", som man skulle gennemføre, og at forsøget ville mislykkedes da politikerne havde bestemt det sådan, hvorefter man spurgte hvorfor man så laver forsøget.
En politiker snakkede udenom som kun den slags kan, og forsvarede hvorfor de ikke syntes om den ide som forsøget gik ud på.

Dér følte jeg mig glad for at jeg er teknisk uddannet og ikke politiker....

  • 0
  • 0

Jeg er tydeligvis af en lidt anden holdning end de fleste herinde. Jeg fik mit rejsekort i begyndelsen af året og har ikke fortrudt det (eller haft lyst til et klippekort) en eneste gang.

Først vil jeg da give folk ret i at det så absolut ikke er perfekt, og specielt de tåbelige takstsystemer er noget bras. Det med at man skal tjekke ud (kan være noget af et problem i en bus på landet hvor tjek ind virker, men ikke tjek ud, og der er 2+ timer til næste bus og ingen station indenfor 5 kilometer) kan også medføre forskellige udfordringer, som man ikke har løst endnu.

Men når det er sagt så har jeg oplevet mange flere problemer med klippekort (selvfølgelig over en længere periode). Her virker maskinerne heller ikke altid (eller kortene), rejse på tværs af f.eks. Sjælland er både dyrt og besværligt. Zonesystemet endnu værre da frem og tilbage kan have forskelligt antal zoner (dvs. man skal have flere klippekort for ikke at snyde sig selv).

Så i min dagligdag er Rejsekortet klart at foretrække, og jeg anbefaler det altid til mine venner der bruger klippekort.

  • 1
  • 1

Hvorfor skal et udueligt, elektronisk system absolut tvinges ned over hovedet på folk at et en samling mennesker, der ikke rigtig ved noget som helst og som, de sidste år har udstillet sig som tåbeligt. Er vi virkelig nået dertil, at uduelige mennesker og lige så uduelige og amartøragtige systemer skal påduttes brugerene uanset omkostninger. Havde man startet med at rydde op i tilbudsjunglen, skitseret nogle klare og logiske systemer, havde det hele sikkert virket for år tilbage. Nu er der kun lappepeløsninger, en arrogant direktør og uduelige medløbere, der med arme og ben stritter imod al sund fornuft og kører videre med "ligvognen". God rejse!

  • 2
  • 0

Nej det er ikke særlig imponerende at det har taget så lang (og mange penge) at udvikle rejsekortet. Men allerede i sin nuværende form synes jeg ikke det er ubrugeligt (og pengene er altså betalt), og når/hvis zonesystemet justeres (øst for storebælt til at starte med) og månedskort kan bruges på hele Sjælland, bliver det væsentligt forbedret. Så vi kan være nok så skuffede og sure på direktørerne og ministrene, men det ændrer ikke på at vi nu har et system som (jeg tror) kan nå et niveau der er markant bedre end klippekortet (hvis det ikke allerede er det).

  • 1
  • 0
  • Rejsekortet havde de indlysende funktioner som kunderne vil bruge......

Hvis nu kortet var sprit nyt, så kunne man måske acceptere visse funktioner først kom om 6 måneder .... Men med et meget forsinket kort, hvordan kan basale funktioner mangle ?

For eksempel:
- straks kreditering af beløb. Det kan alle andre på internettet klare.
- gruppespillet (flere passagerer samtidigt). Hvor svært kan det være?

Er der flere glemte, indlysende, funktioner ?

Ja, samme farve for ind/ud er bare design-dumhed. Krav om check-out er vel uundgåelig uden automatiseringsteknologi.

  • 0
  • 0