Ombudsmand kræver redegørelse om rod i rejsekort
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Ombudsmand kræver redegørelse om rod i rejsekort

Passagerne har ikke en chance for at tjekke de beløb, som bus- og togselskaberne trækker på deres rejsekort. Det viser nogle af de første data fra det elektroniske billetsystem. Det gik som det første sted i landet i fuld drift 1. april på Vestsjælland, hvor det har afløst klippekortene.

Allerede nu har Forbrugerombudsmanden og Finanstilsynet, der sammen godkender og overvåger betalingskort, modtaget de første klager.

En af dem kommer fra den selvstændige softwareudvikler Poul-Henning Kamp, blogger på både ing.dk og version2.dk. Kontooversigterne for hans rejsekort mangler stadig at vise detaljer om en stribe rejser, nogle af dem foretaget for to måneder siden. Pengene er trukket, men systemet skriver i stedet for en destination blot 'afventer oplysninger om rejse'.

Poul-Henning Kamp har endda været ude for, at saldoen på hans konto ikke stemmer overens med transaktionerne. En del penge er ganske enkelt forsvundet ud i den blå luft.

»Det er helt godnat. Det her flueknepperi overlever vi ikke på landsplan. Der er ikke et sanity-tjek på det,« siger han.

Folk skal kunne stole på systemet

Poul-Henning Kamps klage har fået Forbrugerombudsmanden til at kræve en redegørelse fra selskabet Rejsekort A/S, som bus- og togselskaberne ejer.

»Betalingskortloven siger, at man skal have kvitteringer, så man i rejsekortets tilfælde kan se, hvilke rejser man har ført. Derfor interesserer vi os for uafsluttede transaktioner, som er over en måned gamle,« siger chefkonsulent Søren Iversen fra Forbrugerombudsmandens kontor.

»Når rejsekortet er i drift, så skal folk også kunne stole på, at de bliver trukket for de korrekte beløb,« tilføjer han.

Han vil ikke tage stilling til, om problemerne er af teknisk karakter, før han har modtaget svaret fra rejsekort-selskabet. Det er Poul-Henning Kamp imidlertid ikke i tvivl om, at de er, og han får opbakning fra flere eksperter.

»Det er åbenbart, at rejsekortsystemet i det område, hvor det er sat i drift, og hvor der kommer noget brugerrespons, lider af en lang række alvorlige svagheder, både hvad angår takstberegning, gennemskuelighed, samt praktiske forhold omkring tjek ind og tjek ud,« siger lektor Erik Frøkjær, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet. Han har erfaring fra at undersøge over 100 komplekse it-systemer.

Lektoren finder det direkte grotesk, at saldoen ikke stemmer overens med de transaktioner, som er opført.

»Det ligner eksperimentel drift og ikke et færdigt system,« konstaterer lektoren.

Han er ikke i stand til at afgøre, om rejsekortet blot lider af børnesygdomme, eller om der er mere grundlæggende problemer. Offentligheden kan ikke få lov til at se hverken tekniske detaljer eller eksterne rapporter om rejsekortet.

»Nu haster det meget med at få lavet en systematisk undersøgelse af de brugervendte forhold i systemet. Det er mangel på professionalisme, at den ikke er gennemført, inden rejsekortet gik i drift, men bedre sent end aldrig,« siger Erik Frøkjær.

Han fremhæver NemID, som netop gennemførte en brugerundersøgelse, inden erstatningen for den digitale signatur blev rullet ud til foreløbig godt tre millioner danskere. Endnu flere vil få et rejsekort i løbet af de kommende år.

»Det er trist for os som teknikere, at politikere, der skal sikre effektiv brug af digitale tjenester, overhovedet vil finde sig i et system, der bliver indført så ringe,« lyder det fra Erik Frøkjær.

Ekspert: Det bør kun tage 24 timer

Rejsekort A/S og Movia, som driver busserne på Vestsjælland, ønsker kun at svare skriftligt på Ingeniørens spørgsmål, blandt andet om hvor mange procent af afregningerne, der afventer oplysninger om rejsen.

'Dette er en formulering anvendt i selvbetjeningsdelen på rejsekort.dk. Formuleringen er møntet på, at data om rejsen kommer successivt ind fra udstyret på stationer og busser. Men alle data kommer ind efter en kortere periode,' skriver Rejsekort A/S, som understreger, at 'transaktioner, der giver anledning til at opkræve penge hos kunden, er altid komplette.'

I Poul-Henning Kamps tilfælde har den kortere periode nu varet to måneder.

Betalingskorteksperten Henning N. Jensen, som rådgav et af de konsortier, der deltog i udbuddet om rejsekort, anser svarene for helt bevidst at være upræcise.

»Alle transaktioner burde afsluttes inden for 24 timer. Ellers bliver et det et kæmpeproblem, som gør kundeservice umulig. Der kommer en pukkel, som blot bliver større og større. Tænk dig, når vi kommer til, at fire millioner danskere har rejsekort,« siger han.

»Jeg kan se, at der er noget rivende galt med systemet, men jeg har ingen idé om hvad. Derfor bør Finanstilsynet gribe ind,« mener Henning N. Jensen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis rejsen ikke kan specificeres fra Rejsekortet side, bør de ikke kunne opkræve betalingen for den pågældende rejse.

Det er helt ækvivalent til procedure i en internetbutik, hvor den bestilte og fakturerede genstand, skal være afsendt, før pengene må trækkes på kundens konto.

Martin.

  • 0
  • 0

Disse erfaringer svarer meget til de rygter om problemer der har været fremme - f.eks. om at Rejsekortet skulle have problemer med at håndtere personer med månedskort.
Man må endnu en gang tage sig til hovedet, hvis dette viser sig at være endnu et dansk IT-system med alvorlige problemer.

Der er tidligere af ern arbejdsgruppe Teknologirådet lavet en analyse der viser hvornår det går galt. Det er bl.a. andet når de daglige brugere involveres alt for sent, således at specifikationen af systemet bliver alt for overordnet og så køres der ud af et galt spor.

Jeg ved ikke om det er tilfældet her, men jeg føler mig som borger og forsker beskæmmet, HVIS dette ser ud til at blive endnu en 'katastrofe' og med dårlig feedback og manglende åbenhed fra udbyder / operatør som de første reaktioner kunne tyde på.

  • 0
  • 0

f.eks. om at Rejsekortet skulle have problemer med at håndtere personer med månedskort.

Så længe der ikke er sluser, der skal åbnes med rejsekortet, man skal igennem, så er der da ingen grund til at elektrificere månedskortet.

Hvis et månedskort alligevel er "flat-rate", så er det da en fordel både for passagerer og for behovet for antallet af standere, at månedskortindehavere bare står direkte på og af uden at skulle checke ind og ud.

  • 0
  • 0

Disse erfaringer svarer meget til de rygter om problemer der har været fremme - f.eks. om at Rejsekortet skulle have problemer med at håndtere personer med månedskort.

Månedskort har det ikke problemer med håndtere - det ville ikke havde det, fordi alle oprindelige skulle betale pr. rejse. Det er først kommet med i projektet og første kommer reelt i projekt december måned - men først til næste større version.

  • 0
  • 0

Rejsekortet er en EPIC fail. Alene det at, man afskaffer klippekortet på samme dag og tvinger borgeren til at rode sig ud i et rejsekort, er dybt ulogisk.

For at få et rejsekort skal man så lige udfylde en formular med Navn, adresse, CPR etc. Til hvad ?

Jo man kan godt få et anonymt rejsekort, men det er så lige 30 kr dyre ? Halo mand!

Heldigvis kan man stadig købe månedskort, men hvor længe?

Man kan også købe en billet i kiosken, men ikke en retur GAB

Og så kan man kun komme fra Vestsjælland og til HøjeTåstrup, hvor man så skal købe en anden billet (Du godeste!)

Hvis fæhovederne nu havde valgt at, fortsætte med klippekortet, således at rejsekortet ville få en mere flydende overgang i stedet for en D. dag, ville det være lidt mere overskueligt.

  • 0
  • 0

Jeg undres hvorledes store seriøse og tekniske projekter, kan komme så galt fra start, gang på gang.

Hvor er det inkompetance, uvidenhed og mangel på overblik kører et projekt af sporet - er det i udbudsfasen, design, implementering. Er det politisk eller teknisk funderet.

Vi har alle vores egne ideer til hvor projekter som Amanda, EJP, Digital Tinglysning, Rejsekortet, NemID og IC4 bliver til det rene Fawlty Towers. En offentlig undersøgelse eller PHD afhandling kunne måske afdække nogle trends, der kunne skabe en række anti-patterns, så fremtidige projekter, ihvertfald som udgangspunkt, har en mulighed for bare at blive en lille smule succesfulde.

  • 0
  • 0

Et bud paa hvorfor de naevnet peojekter ender i ren katastrofe kunne vaere mennemlederes fokus paa opfyldelse af deadlines midt i projektet. En mellemleders succes er direkte relateret til at partielle deadlines opfyldes - d.v.s. at noget kode erklaeres for "faerdigt til tiden" saaledes at det kan overdrages til QA-afdelingen - som i praksis ALTID viser sig at vaere en QC-afdeling. Og saa er det foerst her at skeletterne vaelter ud af skabene. I mellemtiden har den paagaeldende mellemleder fundet et andet job...

  • 0
  • 0

Hvis rejsen ikke kan specificeres fra Rejsekortet side, bør de ikke kunne opkræve betalingen for den pågældende rejse.

Det er helt ækvivalent til procedure i en internetbutik, hvor den bestilte og fakturerede genstand, skal være afsendt, før pengene må trækkes på kundens konto.

Martin.

Det vil give meget mening.


Et af de helt store problemer synes jeg er, at jeg ikke på forhånd kan regne ud hvad prisen på rejsen bliver, da pris system er utroligt komplekst.

  • 0
  • 0

Hvilket jeg så ikke er.'

Ville jeg, udstyre disse "blåøjet" terminaler med et zone kort, så man kunne trykke hvor mange zoner man skal igennem. 2-3-4-5 og det er så det. Lige som et klippekort.. Så ville det også være overflødigt med at "tjekke" ud"

  • 0
  • 0