Om tre år har vi tre gange så mange gasbusser som i dag

Om tre år har vi tre gange så mange gasbusser som i dag

I dag er der 37 gasbusser i drift i Danmark. Over de kommende tre år bliver antallet tredoblet, viser en ny opgørelse. Vore nabolande vil dog stadig have langt flere gasbusser end os.

I dag begyndte seks gasbusser at køre på rute 73 mellem Frederikshavn og Aalborg. Dermed kommer antallet af gasbusser i Danmark op på 37. For halvandet år siden var der slet ingen, men nu er der langt flere på vej. Det viser en opgørelse foretaget af gasleverandøren HMN Naturgas.

Læs også: Nu skal også nordjyske busser køre på gas

»Elbiler fylder jo meget i den offentlige debat. Men uden at særlig mange har opdaget det, sker der en del på gasfronten. Flere lastbiler og busser skifter nu fra diesel til gas. Når det gælder de tunge køretøjer, er det mere oplagt at bruge biogas og naturgas end el. Busserne og lastbilerne kan nemlig køre markant længere på gas end på el og skal derfor ikke tanke så ofte,« siger Susanne Juhl, administrerende direktør i HMN Naturgas I/S i en pressemeddelelse.

Flere og flere kommuner investerer i gasbusser. Trods væksten vil de dog stadig kun udgøre en forsvindende lille del af busserne i Danmark. Foto: HMN Naturgas I/S/Mie Dissing

I dag kører busserne i Holstebro, Fredericia, Skive, hovedstadsområdet – og i Nordjylland. Men Odense Kommune har besluttet at indsætte omtrent 40 gasdrevne bybusser næste år, og Skive Kommune vil indsætte yderligere 10 minibusser, mens Sønderborg Kommune har besluttet at købe omkring 35 gasbusser, som skal indsættes i trafikken i 2017. Samlet er der tale om 85 nye busser. Desuden overvejer Frederikshavn at indsætte gasbusser som bybusser.

Blandt årsagerne til, at kommunerne vælger gasbusser, er ønsket om at minimere udledningen af drivhusgasser fra kollektiv transport – især hvor der kan bruges biogas – og forbedre luftkvaliteten lokalt. Desuden udløser gasbusser i dag større støtte fra staten til kommuner, og det er med til at gøre busserne til en god forretning for kommunerne, viste et notat fra Cowi sidste år.

Andre lande har langt flere gasbusser end i Danmark – blandt andet pga. andre afgiftsystemer. Foto: Dansk Gasteknisk Center (DGC)

Læs også: Trods 25 års grønne forsøg er diesel stadig kongen af de danske bybusser

Selvom antallet af gasbusser bliver tredoblet i de kommende år, vil de imidlertid ikke nå op på samme antal som tidligere, hvor HUR havde 216 busser drevet af flaskegas kørende, og de vil kun udgøre en forsvindende lille andel af landets over 13.000 busser. I andre lande er gasbusser slået noget mere igennem. Men der har de typisk også flere afgiftsmæssige fordele.

Transportministeriet skulle have gjort en køreplan for udfasning af fossile brændsler i transportsektoren færdig inden sommerferien, men indtil videre har offentligheden ikke set noget til planen. Ifølge Transportministeriet regner man nu med at lancere planen omkring nytår.

Læs også: Høje afgifter hindrer gennembrud for gas på vejene

Derefter skal det kommende klimaråd se på planen for transportsektoren og lignende planer for andre områder og anbefale, hvor regeringen bedst kan investere 300 millioner kroner i forskellige klimatiltag. Pengene vil dog først blive udmøntet i 2018 og 2019.

Kommentarer (2)

Det undre mig lidt at Ingeniøren har valgt at sammenligne antallet af gasbusser i Danmark men lande som alle er betydeligt større.

Eksempelvis har Tyskland et areal der er 8 gange større og en befolkning der er 14 gange større end den Danske.

Så lad os sige at der skal bruges 10 gange flere busser i Tyskland end Danmark. Så de 120 gasbusser gange en faktor 10 ligge pludseligt tæt på det tyske antal.

Men det er nok bare noget godt lobbyarbejde fra HMN Naturgas og DGC..

  • 0
  • 0

De anvendte tal i sammenligningen er de aktuelle tal, hvor Danmark er langt bagud i forhold til stort set alle andre, der har et gasnet af en vis størrelse. Det er et faktum.
Det må formodes, at der ligesom i Sverige også i andre lande er planler om en fortsat udbygning af antallet af gasbusser. Det er også et faktum, at partikelforureningen (NOx) især i København i nogle tilfælde overskrider EU's grænseværdier.
Anvendelse af gas i stedet for dielsel til bl.a. busser og skraldebiler giver markant mindre partikelforurening, men også lidt mindre CO2-udledning og især mindre støj. Men hvis man anvender biogas, som der nu er mulighed for at tanke via gasnettet, givet det faktisk et positivt bidrag til CO2-regnskabet fordi det reducerer udledningen af metan fra landbruget, og metan (CH4) er faktisk mere end 25 gange så kraftig klimagas som CO2.
Så klart vil gasselskaberne - ud over HMN er det indtil videre NGF Nature Energy (Natugas Fyn) og E.ON - naturligvis gerne opnå et vist salg fra de tankstationer, de opfører rundt om i landet.
I min hjemby Skive er kommunen gået foran med et godt eksempel med gasbiler til bl.a. hjemmeplejen, hvor elbiler (i øvrigt delvist baseret på kulkraft) har vist sig uhensigtsmæssige, især om vinteren på grund af en beskeden rækkevidde.

  • 1
  • 1