

Transport Færre modeller, færre forhandlere
Vi kender alle sammen synet: på en indfaldsvej til en mellemstor dansk provinsby eller i et lidt slidt industrikvarter rundt om København ligger bilforhandlere side om side. Og hvis vi har vænnet os til, at vi inden for en kilometers penge kan gå ind og få et godt tilbud på fem-ti forskellige modeller i den størrelse og prisklasse, vi er på udkig efter, kan vi godt vænne os af med det igen.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Det ville vaere rationelt for den yngre generation at opfoere sig saaledes at klimakrisen bliver forminsket. Men, naar jeg gaar til moeder for aktivist grupper eller til en demonstration, saa ser jeg faa mennesker under fyrre. Hvis de ikke lige er i barnevogn. Alle naboernes boern har nye biler - cross overs - gave fra foraeldre. Boern har det nemt disse dage, i min omgangskreds i det mindste. Faa har et job eller melder sig til tjeneste. Maaske gider de ikke goere noget konkret naar man kan poste paa Facebook istedet.
Jeg tror heller ikke på, at MaaS vil reducere bilflåden eller trængslen eller antal kørte km væsentligt. Delebiler mm. fungerer kun i storbyer, hvor det ikke giver mening at eje egen bil. I DK er det stort set kun Kbh, som kvalificerer til 'storby. Pendling/trængsel kan overhovedet ikke løses med biler, førerløse eller delbare eller ej. Det kan kun løses med væsentlig forbedret kollektiv transport og bedre forhold for cyklister. Og ikke at forglemme en stram planlægning, så større arbejdspladser SKAL etableres i nærheden af offentlig transport.
Jeg skrev et indlæg, som ser ud til at være væk. Jeg regner ikke med, at det er forsvundet som følge af moderering, for indlægget var relevant, og min mailboks er tom. Men nu prøver jeg igen, og så beklager jeg, hvis der pludselig er to indlæg fra min hånd:
Jeg tror ikke på påstanden om færre biler på vejene. Der vil blive flere biler på vejene.
Der kommer ikke til at blive kørt færre kilometer end før. Kilometerne vil måske blive koncentreret på færre biler, men så tilbringer hver bil jo blot mere tid på vejene, fordi hver bil kører flere kilometer. Slutresultatet bliver samme.
Det er muligt, at MAAS med førerløse biler kommer til at give noget samkørsel. Så kan man om morgenen sidde nogle personer sammen i den samme bil, der kører ind til byen - hvorefter bilen kører tom tilbage for at hente næste hold, hvorved en stor del af besparelsen på kilometer forsvinder. Vi skal jo huske, at transportbehovet ud og ind af byerne er asymmetrisk, så bilen kan ikke regne med returfragt. Og om aftenen gentager det samme sig i modsat retning.
Ford's introduced af F1500 litning(eller hvad den nu heder) kan godt være start på en ny tid hvor bilen få en ny rolle.
Bilen kan måske udvikling sike til værktøj som hjælper med at sikker varme og power i huset.
Eksempel vil man kunne spare ca. 25 % på lave varmepumper til sit hus som kan lever tilstrækkeligt varm til huset ca. 358 dag om året. Her kunne billen hjælpe de sidste 6 til 8 dag om året, hvis bilen er ude og køre, er der sikkert ingen hjemme og opvarmning til ca. 15 grader vil være ok.
Jeg tror mange biprodukter vil gå ind på dette marked hvor bilen få flere roller!
Men det er altid svært at spå- særligt om fremtiden!