»Olfert tager os seriøst, selvom vi kun går i 6.klasse«
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

»Olfert tager os seriøst, selvom vi kun går i 6.klasse«

Per (forrest) er ikke altid lige god til det med computere, men så er det jo godt, at man kan kalde på hjælp fra matematiklærer Olfert Holte. »Jeg vil gerne lære mere om at kode, hvis jeg nu skulle få brug for det i fremtiden,« siger Per. Foto: Søren Zeuth

»Det bedste ved Olfert er, at han tager os seriøst, selvom vi kun går i 6. klasse. Og så gør han meget ud af at fortælle, hvad vi skal bruge undervisningen til i fremtiden.«

Per går i 6.A på Skelgårdsskolen i Kastrup. Han sidder med næsen dybt begravet i et Star Wars-univers på computerskærmen foran sig, mens han fortæller ivrigt. Det er torsdag morgen, 6.A har matematik, og de er ved at lære, hvordan man programmerer med hjælp fra Stars Wars, Minecraft og Disneys ‘Frost’.

Deres lærer er 25-årige Olfert Holte. Han underviser i matematik, fysik og kemi, biologi og natur- og teknologi i 4.- 6.- og 7.klasse på Skelgårdsskolen. Men Olfert Holte er ikke uddannet folkeskolelærer. Han er derimod bachelor i produktion og konstruktion fra DTU, og så er han blandt de første til at være en del af graduate-programmet Teach First, der der omfatter en meritlæreruddannelse, og er et til nyligt universitetsuddannede.

Udover sin bachelor har Olfert Holte også erfaring som coach og mentor, og selvom det kan virke som et ‘karriereskridt’ tilbage at tage en læreruddannelse, er han ikke i tvivl om, at undervisningen er det rigtige valg. ‘Min hjertesag,’ kalder han det.

Og det synes at smitte af på eleverne.

»Vi lærer mere med Olfert,« fortæller Magnus.

»Olfert er lærer på en speciel måde. Han går mere op i at hjælpe os her i stedet for hele tiden at give os lektier for,« siger han.

»Vi laver aldrig noget i grundbogen«

Ifølge eget udsagn er Magnus ikke totalt god til matematik, men så er det heldigt, at Olfert er god til at sørge for, at det er sjovt. I dag er ingen undtagelse, og Magnus stryger da også let og elegant gennem den ene programmeringsbane efter den anden.

Enkelte opgaver kan være svære at knække, men Magnus stryger gennem de fleste. Han stedfar har tidligere fortalt ham, hvad det vil sige at programmere, og Magnus kunne godt forestille sig at blive programmør, når han bliver voksen. Foto: Søren Zeuth

For Per går det knap så nemt, så han må række hånden i vejret efter Olfert et par gange. Men det slår ham ikke ud.

»Normalt er jeg ikke så godt til computer,« siger han.

»Men så meldte jeg mig til et it-kursus på skolen sidste år, og nu er jeg lidt bedre. Så hvem ved - måske kan jeg en dag selv programmere et spil og tjene kassen,« siger han og smiler forsigtigt.

6.A på Skelgårdsskolen er som 6.klasser er flest: Pige-fnideri i krogene, drenge der møver rundt på stolen, smågrineri, afbrydelser og en hulens masse spørgsmål, der ofte råbes gennem rummet.

Men så snart Olfert Holte taler, har han klassens opmærksomhed.

»Vi hører efter, fordi Olfert altid er glad og god til at forklare. Og så er han lidt sjov,« siger Signe Sørensen. Hun bliver hurtigt bakket op af veninderne Armela og Cecilie ved hendes side.

»Vi laver næsten heller aldrig noget i grundbogen, men vi lærer tit ved at lege eller lave noget fysisk,« fortæller de tre.

Signe Sørensen (i front) har prøvet at programmere lidt før, så hun fører an, mens klassekammeraterne Armela (i midten) og Cecilie (bagerst) kigger hende koncentreret over skulderen. Foto: Søren Zeuth

De fleste af eleverne i 6.A har aldrig hørt om programmering før i dag, men selvom det kan være svært at forstå, hvad det skal bruges til, og hvorfor man skal lave det i matematiktimen, er begejstringen stor, når det lykkes at få de virtuelle figurer til at flytte sig, som de skal.

»Årh, hvad. Jeg gjorde det sgu!,« udbryder en af drengene.

Flere af eleverne begynder da også at lugte lunten.

»Altså, vi tror ikke, at vi skal være it-programmører, men det er lidt sejt at kunne lave sine egne spil. Og hey, så tjener de altså også vildt mange penge,« lyder det fra makkerparret Simon og Emil.