Ole Birk om udskældt gebyr for nyt rejsekort: »Ting koster penge«
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ole Birk om udskældt gebyr for nyt rejsekort: »Ting koster penge«

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har ikke tænkt sig at gribe ind over for et af de mest udskældte gebyrer på at benytte det elektroniske rejsekort i busser og tog.

Kortet udløber efter fem år, og kunderne skal selv bestille et nyt kort og betale 50 kroner for det, sådan som Ingeniøren kunne rapportere første gang for knap tre år siden.

Læs også: Nu udløber de første rejsekort, og du mister automatisk din rabat

Siden dengang er rejsekort i tusindvis udløbet, og kritikken af gebyret er tiltaget. Det samme gælder proceduren, hvor passagererne selv skal bestille et nyt kort i stedet for at få det tilsendt automatisk, som det f.eks. sker med dankort.

Kritikken får dog ikke transportministeren til at ryste på hånden, fremgår det af fire nye svar til Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested.

Pris for nye kort: 15 millioner om året

Først og fremmest henviser ministeren til, at det vil koste ca. 15 millioner kroner om året, hvis de nye rejsekort bliver gratis for kunderne. Hvilket altså svarer til, at 300.000 rejsekort bliver skiftet ud hvert år.

»Ting koster penge, og disse penge skal findes et andet sted, hvis ikke de skal komme fra kunderne,« konstaterer Ole Birk Olesen.

Han henviser til, at Enhedslisten sammen med resten af rød blok og Dansk Folkeparti i 2012 indgik et forlig om »bedre og billigere kollektiv transport«.

»Det havde stået denne forligskreds frit for at disponere nogle af forligskredsens puljemidler til dette formål, hvis man havde ønsket det,« pointerer ministeren.

Transportminister: Ikke mit bord

På spørgsmålet, om han finder det rimeligt, at passagererne selv skal bestille et nyt rejsekort, svarer han:

»Det ville formentlig være nemmere for kunderne, end det er tilfældet i dag, hvis rejsekortet automatisk blev fornyet.«

Derefter tilføjer Ole Birk Olesen, at det elektroniske billetsystem er lagt i hænderne på selskabet Rejsekort A/S, som er ejet af DSB og de regionale transportselskaber.

»Som minister har jeg ikke direkte kompetence til at detailregulere på rejsekortet og betingelserne for brugen heraf,« skriver han.

Det forhindrede imidlertid ikke en af forgængere i ministerstolen, socialdemokraten Magnus Heunicke, i at stille sig i spidsen for markante ændringer i betingelserne for at benytte rejsekortet tilbage i 2015. Det førte blandt andet til en halvering af, hvad vi her i pressen døbte dummebøden, altså gebyret for at glemme at tjekke ud.

Ole Birk Olesen fremhæver, at alle kunder i god tid får besked om, at deres rejsekort udløber, og at problemet med passagerer, som mister deres optjente rabat, er løst.

Læs også: Sådan er det bare: Du skal betale 50 kroner for tvunget skift af rejsekort

Ingeniøren har i en årrække dækket rejsekortets tekniske problemer og budgetoverskridelser.

Læs hele vores fokus om rejsekortet her

Mange debattører er stærkt kritiske over for kortet. Det fik Movias repræsentant i bestyrelsen for Rejsekort A/S, Eskil Thuesen, at føle, da han for en måned siden i en blog her på sitet kaldte kortet »nærmest en succes« og derefter gik i debat med kritikerne.

Læs også: Rejsekortet: Fra stærkt kritiseret til nærmest en succes, men stadig med plads til forbedringer

Hvorfor skal kunder med papirbillet så ikke betale denne udgift?

Det er så himmelråbende ulogisk, at det er kunden, der skal betale omkostningerne ved billetmediet, når det samme ikke gælder for alle billetmedier.

Det kunne måske give mening, hvis man lod kunderne betale omkostninger ved de billetmedier, som man gerne vil have kunderne til at holde op med at anvende. Men Rejsekortet er vel netop et af de billetmedier, som man gerne vil have os til at anvende.

  • 13
  • 6

Ved bestilling af nyt rejsekort fremsendes en fatura med posten, da det ikke er muligt at betale elektronisk. Herefter spærres en gamle kort uden at beløbet er overført. Jeg får måske mine 175 kr fra det gamle kort. De 50 kr dækker slet ikke denne idiotiske proces med masser af manuelle håndteringer. - Jeg takker den ansvarlige Ole Birk Olesen for hans uansvarlighed

  • 12
  • 4

Kender i hvert fald et eksempel på at en person har droppet Rejsekortet efter udløb, det er simpelthen for meget bøvl i forhold til gevinsten når man kun bruger det få gange om året.

Inde på deres side skriver de:

Rejsekort A/S og andre lignende selskaber verden over følger nøje den tekniske levetid for chipkort. Det har vist sig, at den tekniske levetid for et rejsekort typisk ligger på fem år, helt ligesom med betalingskort. Herefter begynder der at optræde et stigende antal tekniske fejl på chipkortene, som gør, at kortene bliver mere og mere ustabile. Derfor har Rejsekort A/S besluttet at spærre alle rejsekort fem år fra udstedelsesdatoen.

Personligt fatter jeg ikke at jeg ikke bare kan bruge mit Dankort.

  • 12
  • 4

Det kan være jeg har misset det i debatten. Men er der ikke lige nogen der kan ridse op, hvorfor rejsekortene absolut kun skal have 5 års levetid. Antennen og chippen burde selv ved meget intensiv brug holde meget længere? Selv hvis der sidder noget flash eller lignende, som bliver skrevet ved hver rejse/omstigning, synes 5 år som kort tid. Og i hvert fald for os, der normalt bruger cyklen, og derfor kun bruger rejsekortet på 10-20 rejser om året...
Udover at den håbløse udskiftningsproces nok reelt gør, at det er en underskudsforretning med 50kr-gebyret - var min første tanke at det var/er en ren (håbløs) profitmaksimeringsøvelse? Men jeg er naturligvis interesseret i, om der reelt er en fornuftig teknisk begrundelse for at spilde ressourcer på nye plastic-chipkort hvert femte år?

  • 10
  • 2

Rejsekort behøver ikke at udløbe, og de behøver heller ikke at blive fornyet.
De kunne såmænd være gyldige sålænge at kortet fysisk fungerede, så kunne de blive skiftet efter behov.

  • 10
  • 4

De har fjernet klippekort og hele systemet der. Det burde vel give en besparelse. Sådan i et andet univers.

Det samme fænomen findes i bankverdenen. Oprindeligt jamrede bankerne over de enorme udgifter ved at håndtere checks. Så vi skulle have Dankort, og der kom gebyrer på checks. Da folk så efterhånden begyndte at lade Dankort erstatte checks og måske også kontanter, så gav check-gebyrerne ikke penge nok i kassen. Så fik vi sære gebyrer på Dankort og brug af arbejdskraftbesparende selvbetjeningsløsninger.

Nå ja, i går kørte jeg gratis på en kort strækning, for kortlæseren var gået i stykker. Men da jeg har periodekort, var fornøjelsen meget begrænset.

Jeg ved ikke, hvor længe et kort holder. De adgangskort, vi bruger på arbejde, kan i hvert fald ikke holde i fem år. 2-3 år er mere realistisk. Hvis et kort bøjes, så sker der altså skader på antennerne.

  • 8
  • 0

Som sagt er det ikke noget jeg bruger meget - men kan man stadig købe kontantbilleter i bussen (primært Khb)?

Hvis ikke så er det jo chikane af folk der bare skal køre en enkelt tur, som undertegnede det kører 3-5 gange årligt, hvis jeg da ikke går til stationen.
Alternativt kan man vifte med en 50er i bussen, og ikke betale - hvad så - skal man køre gratis til stationen for så at kunne få en rejsekort?
Kører man gratis så snyder man jo og bliver ikke registreret som bruger af bussen (få passagerer = nedlæggelse)

  • 2
  • 0

Personligt benyttes kortet så lidt som muligt, da man ingen tillid har til om systemet virker.
At man oveni skal betale for at få lov til at betale er en svinestreg. Kun fordi systemet er udtænkt i de forkerte hjerne, bliver det ikke ændret.

Bil eller gåben foretrækkes i stedet!

  • 3
  • 1

Tak til ministeren for at komme med kort fornuftigt svar og henvise til ejeren bag kortet.

Det må være op til ejerkredsen at blive enige om hvordan de vil kræve betaling for billetformer - ikke noget politikerne skal blande sig i. Politikerne skal alene bekymre sig om at stille krav til driftsleverandøren - og de bør helt klart ikke gå ned i helt uvæsentlige detaljer som hvem der betale for kortet..

Mht. forældelse - tjah, det eneste kort jeg har som ikke har været udløbet mange gange, det er faktisk mit Oyster-card fra London. Det virker stadig - med mange års mellemrum mellem brug. Jeg har godt nok ikke styr på hvad der måtte ske med en evt. saldo....
Alle andre betalingskort har påtrykt udløb - og her har udstederen bestemt at de selv dækker omkostning til forsendelse af nyt. Men det er udstederen og ikke politikerne der har bestemt det...

Jeg synes rejsekortet er en god løsning, og jeg har fået fornuftige svar og god service de gange jeg har henvendt mig til kundeservice.

  • 4
  • 1

forskellen på et betalingskort og rejsekort er at man (i princippet) har en valgfrihed om man vil have det ene eller andet betalingskort. Den valgfrihed gælder ikke ved rejsekortet. Og samtidigt er offentlig transport er et politisk anliggende. Derfor kan man ikke fra politisk side lade som om, at rejsekortet ikke kommer en ved.....
Men hvis man har en dagsorden om at offentlig transport er socialistisk og vi allesammen skal køre i private benzin- og dieselbiler (siden afgiften på elbiler er så høj), så er forskellige varianter af kaos på det offentlige trafikområde nok velkommen.

hvorfor er det at jeg kan betale ved enhver iskiosk med mit betalingskort eller telefon, men ved bus og tog skal det være så pokkers besværligt ?

  • 8
  • 1

Jeg forstår ikke at når man har vedtaget at et kort gælder i 5 år og det er personiligt så man skriver navn på det, kunne man så ikke skrive udløbsdato på det? Så havde man da en chance.

Det er bare super fedt at finde ud af at det er udløbet når man står i bussen på langt ude på landet og man ikke har nogen kontanter...

  • 6
  • 0

Det har de gjordt i Sverige, det fungerer fremragende og det kan også bruges af turister eller danskere ;-)
Når jeg skal tage færgen fra Helsingør til Helsingborg med konen koster 2 billetter 76,80 svensk kroner istedet for 96 dansk kroner, det er jo næsten halvpris!...
Og app'en er gratis :)
Du kan læse mere her: https://www.skanetrafiken.se/sa-reser-du-m...

Samtidigt har de reduceret Skåne fra 200 zoner til 3 Zoner!!
Skåne er større end Sjælland så mon ikke det kunne lad sig gøre her :)

  • 4
  • 1

At betale for at skifte rejsekort, svarer til når bankerne pludselig kræver 'gebyr' for brug af netbank, der har sparet dem milliarder i filial og medarbejder-omkostninger.

  • 0
  • 0

Hvorfor forlænger man ikke bare gyldigheden til ti år (eller indtil kortet er slidt op)?

Det er spild af penge og ressourcer for alle parter at forny kortet efter fem år.

Eneste årsag til det er at det står i reglerne/vilkårene. Men de kan laves om.

Da kortet er kontaktløst, sidder chippen indeni, og den slides ikke ligesom en magnetstribe. Så der er ingen god grund til at kortet udløber.

  • 3
  • 1

I bussen kan du købe en SMS-billet - det er nemt og hurtigt og har fungeret fint i mange år.

Ja, men trafikselskaberne kræver en ågerpris for SMS-billetter.

I Movia koster de f eks 24 kr for korteste rejse, hvor det koster 12 eller 15 kr på rejsekort.

Det er der ingen rimelig grund til, da sms-billet egentlig er endnu billigere i drift end papir og rejsekort.

Eneste grund er at man vil presse kunderne til at anskaffe et rejsekort.

  • 2
  • 1

P.S. Jeg læser i tråden herover at kortet faktisk bliver »slidt«, men den påstand er jeg noget skeptisk over for. Mine RFID-kort har fungeret fint i mange år (rejsekort, studiekort mv).

I det mindste kunne man nøjes med at udskifte efter behov og ikke efter en fast periode.

Der er enorm forskel på om man bruger og »slider« kortet to gange daglig eller 4 gange om året.

(Og en ikke relevant tilføjelse, alias surt opstød, : Det hele var forældet fra start og kunne fint være erstattet af en national app med salg af alle landets billettyper ... uden behov for at ensrette takstreglerne. Og uden kostbare automater og standere. Uden dummebøder.
Når jeg tænker over hvor forkert man har prioriteret opgaven med rejsekort, bliver jeg deprimeret. Som altid i Danmark begyndte man med at lave PR, design, en ny skrifttype, blinkende blå prik på standerne. Men tog sig ikke af om det hele fungerede. Modsat fx i Sverige og Tyskland, hvor løsningerne er teknisk gennemarbejdede, men måske mere industrielt designet.
Rejseplanen og DSB's webshop er også amatøragtige. Betaversioner lægges frem i halve år eller mere. Mange nedetider. Få finesser for søgning og resultatsvisning.
Tog forsvinder. Jeg sad for nylig i sidste aftentog fra Struer til Fredericia, og mit tilsluttende tog fra Fredericia til København var forsvundet fra rejseplanen. Det var heller ikke på skærmene i Fredericia. Bahn.de viste dog toget. Jeg ringede til DSB, som kunne berolige mig om at toget skam kørte, men bare var forsvundet fra rejseplanen. Så jeg behøvede ikke tilbringe natten i Fredericia.Ikke et sjældent eksempel. På samme rejse gik billetautomaten i Struer ned, så min billet ikke kunne printes.
Jeg brugte papirbillet, fordi den seneste harmonisering af rejsereglerne har skabt et nyt problem: studerende over 26 kan nu få rabat på papir hos DSB, men ikke længere på rejsekort. Det siger de. De skriftlige regler siger noget andet).

  • 2
  • 2

Næste spørgsmål - hvad gør fold der ikke har en telefon?

Her er svaret, dog på svensk:
Till en början måste du ha mobil. Men framöver kommer det nya biljettautomater och andra betallösningar kopplade till vårt nya biljettsystem. Till exempel någon form av plastkort eller möjligheten att köpa biljett hos kundcenter eller serviceombud.

Det fungerer fint med dansk mobilnummer og dankort, det er hvad jeg bruger :)

  • 0
  • 1

hvorfor er det at jeg kan betale ved enhver iskiosk med mit betalingskort eller telefon, men ved bus og tog skal det være så pokkers besværligt ?


Bl.a. fordi hvis du skulle betale med et betalingskort, skal du angive/vælge din rejsedestination ved påstigningen (bus) - til sinkelse af påstigningen for andre. Desuden skal du jo have dokumentation til omstigning og til ved eventuel kontrol.
Med rejsekort udfyldes disse krav.

  • 1
  • 0

der er vist ikke mange telefoner med to simkort tilgængelige i DK

Muligvis ikke. Kun de mest moderne har det. De har også brugbar NFC.


Jeg kan anbefale OnePlus på. Alle deres smartphone modeller har haft dual-SIM siden 2015. OnePlus 2, X, 3, 3T, 5, 5T og 6 modellerne har alle dual-SIM, kun deres aller første model OnePlus One havde ikke dual-SIM.
Deres nyeste model OnePlus 6 kan købes hos både ProShop, YouSee, Telenor, Telia, 3, Oister, CBB og muligvis flere danske forhandlere.
Telenor sælger dog ikke alle varianter (forskellige hukommelsesstørrelser og farver).
OnePlus 6 har også NFC og kan scanne og se status for rejsekort med gratis-appen Rejsekortscanner.
Med denne app kan man bl.a. se om man har husket at checke ind eller ud og se udløbsdato for kortet, når man scanner det med smartphonen. Det er i øvrigt for ringe at de ikke har trykt udløbsdatoen på selve kortet, det står på alle kreditkort.

Motorola og Huawei sælger også modeller med dual-SIM og der er sikkert også flere andre mærker der gør. Samsung og Apple er langt fra de eneste der sælger smartphones.

  • 2
  • 0

Det betyder så efter din logik (i mangel på et dækkende ord), at omkostningerne til billetpapir må have været negative på den strækning.


Nej, det var dog en mærkelig slutning.

Omkostningen til billetsystemet har altid været en del af billetprisen. "surpise" ;-)

Nej, om rejsekortet var det jo blevet lovet, at billetprisen ville blive mindre end eller lig med (papir)billetprisen. - Det er den så blevet.

  • 0
  • 1

Hvis amtet (undskyld) regionerne oprettede et overordnet trafikselskab med ens takster for hele området og få zoner, let betaling med rejsekort, sms, mobile pay, kontanter m.m., og det selskab så udbrød kørslen til alle de nuværende operatører?
Så skal de nuværende operatører ikke længere strides om billetpriser, zoner eller omkostninger.
De skal bare levere basisvaren; transport fra a til b til c og nogle gange også d.
Hvis de er kontraktligt forpligtet, har de sgu bare at rette ind!

Helt uden for den Politiske skydeskive er dukket muligh i den retning hele transportsystemet.
Hvor vil der spares enorm resourser ved at gøre hele systemet GRATIS AT ANVENDE for brugerne!

På lederpodst burde der seriøst kunne skænkes på gratis frokost.
Alle skørterne får lanngt bedre tid til udenom. Løsningen kræver ingen djøffer

  • 1
  • 3

Bl.a. fordi hvis du skulle betale med et betalingskort, skal du angive/vælge din rejsedestination ved påstigningen (bus) - til sinkelse af påstigningen for andre. Desuden skal du jo have dokumentation til omstigning og til ved eventuel kontrol.


Det er jo registreret, at du har brugt dit Dankort, da du steg på bussen, så det vil kontrolløren, der selvfølgelig er online (vi er jo i 2018), naturligvis også kunne se.

  • 0
  • 2

Hej Frank J. Andersen

Tak til ministeren for at komme med kort fornuftigt svar og henvise til ejeren bag kortet.

Det må være op til ejerkredsen at blive enige om hvordan de vil kræve betaling for billetformer - ikke noget politikerne skal blande sig i. Politikerne skal alene bekymre sig om at stille krav til driftsleverandøren - og de bør helt klart ikke gå ned i helt uvæsentlige detaljer som hvem der betale for kortet..


Rejsekortet harmoniserer billeteringen og gør priser transparente, og gør den enkelt at sammenligne den service de forskellige trafikselskaber yder.
Selvfølgelig vil trafikselskaberne stritte imod. Hvilket meget vel kan være årsag til den langsommelighed vi ser ved rejsekortet.
Da Ole Birk sagde ja tak til jobbet påtog han sig også en ansvar for offentlig trafik.

  • 1
  • 0

Ministeren har nok ikke fattet, hvorfor vi brokker os over "udløbet".
Hvad om han går ned i materien i sagen? Bruger noget tid på det?

Kortet behøver nemlig slet ikke fornyes ! det er godt nok, som det er.
Hvis det skulle fornyes, var det, fordi teknologi skiftede -
MEN så var det ALE kortene på en gang, der skulle fornyes ! Og ikke noget løbende noget, der skal spole penge ind og give problemer + administration for både kunder og selskab.
Som det er NU er det bare en dummebøde, fordi man har sat en imaginær grænse, de ikke selv kan forklare.
Kortene er kontaktløse og slides overhovedet ikke.

Kan vi ikke få indført, at de gebyrer, der pålægges fra en udbyder/firma gælder begge veje, så når man fra firmaets side dummer sig, så skal man betale et tilsvarende gebyr tilbage til kunden, som man selv har krævet? Dette kunne gøre gebyrer mere rimelige.

Tro mig, en gammel programmør og civløkonom

  • 0
  • 2

I at du registrer dig ved indkørsel (tidpunkt + kortnummer) og betaler ved udkørsel (parkeret tid + kortnummer), og at det er et lokalt system med udgang til NETS ved betalingen som ved anden betaling med kort.


Jeg er sikkert tungnem, men kan du ikke lige skære ud i pap, hvad det er, der ville gøre det så meget mere forfærdeligt end både føromtalte parkeringshus og den måde Rejsekortet fungerer på i dag?

  • 0
  • 0

at du registrer dig ved indkørsel (tidpunkt + kortnummer) og betaler ved udkørsel (parkeret tid + kortnummer), og at det er et lokalt system med udgang til NETS ved betalingen som ved anden betaling med kort.


Der er et begreb "Account Based Ticketing", som bruges om det slags systemer. Men en udfordring med er at trafikselskaberne kun har kortnummer (med udløb) fra kunden og man kan ikke skrive på kortet, som man kan på rejsekort. Så man kan ikke fx i tog se om man har tjekket ind.

  • 3
  • 0

Der er et begreb "Account Based Ticketing", som bruges om det slags systemer. Men en udfordring med er at trafikselskaberne kun har kortnummer (med udløb) fra kunden og man kan ikke skrive på kortet, som man kan på rejsekort. Så man kan ikke fx i tog se om man har tjekket ind.


Transportselskabet har en indtjeckning på kortnummeret, på samme måde som P-huset har.
Og når det er det automatiske parkeringshus på Dokk1 i Aarhus, jeg har parkeret i, finder systemet endda min bil igen udelukkende pba. mit Dankort.

Når jeg krydser Storebæltsbroen, får jeg, vha. mit Dankort, rabat på hjemturen, hvis jeg f.eks. kører hjem samme aften.

Når jeg kører på de franske betalingsmotorveje smider jeg også bare mit kort i automaten, når jeg kører ind på en betalingsstrækning, og igen når jeg kører ud.

Jeg mangler stadig at forstå, hvori forskellen ligger?

  • 0
  • 2

Jeg mangler stadig at forstå, hvori forskellen ligger?


Parkeringshuse og Storebæltsbroen er registeret i et system. Det gælder nok også betalingsmotorveje.

I busser og tog er det en række transaktioner (tjekind og ud), som først skal samles sammen før prisen kan udregnes for hele rejsen, da registrering sker i et lokalt system i busserne (hvor man ikke altid kan regne med at der er online forbindelse hvis mobildækningen er dårlig) og på stationerne. Ved kontrol i tog skal man kunne se transaktionerne fra stationerne. Men hvis data ikke er afleveret af stationerne eller terminalen i toget ikke har mobilforbindelse, så kan personalet ikke set om en kunde har tjekket ind.

Oyster har det - så man kan godt trække på deres erfaringer. Og jeg håber også det bliver muligt i Danmark, som man gør i London.

  • 1
  • 0

Jeg går naturligvis ud fra, at at hele foregår online, vi skriver jo altså 2018.


Online er ikke hurtig nok, hvis man skal tjekke data ved tjekind og ud. Når man de nødvendige oplysninger lokalt og man hurtig kan aflevere så betyder det ikke noget. Og så er man også uafhængig om det centrale system virker.

Der vil selvfølgelig opstå situationer uden mobildækning, men det har jo altså ikke forhindret udviklingen af sms-billeter og diverse billet-apps...


Der er en del bøvl med apps, når det central system har problemer og der mangler procedure for hvordan man omgår problemerne.

Og SMS er nogle gange... langsom med at aflevere en besked...

Ellers tjekkede jeg Holland - de er igang med at et projekt med betalingskort. Og deres basale system ligner meget det danske (samme leverandør)

  • 0
  • 0

Online er ikke hurtig nok, hvis man skal tjekke data ved tjekind og ud. Når man de nødvendige oplysninger lokalt og man hurtig kan aflevere så betyder det ikke noget. Og så er man også uafhængig om det centrale system virker.


Vi er fuldstændig enige om, at det giver problemer, hvis det centrale system er nede, og at sms'er ikke nødvendigvis kommer frem i samme sekund, man sender dem.

Men det undrer mig lidt, hvis det ikke kan gøres hurtigt nok online, når det tilsyneladende er det, man gør i f.eks. London?

  • 0
  • 0

Men det undrer mig lidt, hvis det ikke kan gøres hurtigt nok online, når det tilsyneladende er det, man gør i f.eks. London?


Fordi der er enhedstakst i busserne (£1,50 centrale London) og i Underground sket aflæsningen ved fast udstyr (gates) .
For begge gælder, at der tælles sammen hver dag, hvorefter beløbet trækkes.

https://www.visitlondon.com/traveller-info...

https://www.londontoolkit.com/briefing/und...
og
https://www.londontoolkit.com/briefing/con...

  • 2
  • 0

Fordi der er enhedstakst i busserne (£1,50 centrale London) og i Underground sket aflæsningen ved fast udstyr (gates) .
For begge gælder, at der tælles sammen hver dag, hvorefter beløbet trækkes.

https://www.visitlondon.com/traveller-info...

https://www.londontoolkit.com/briefing/und...
og
https://www.londontoolkit.com/briefing/con...


Og lader det sig ikke gøre her i landet?

Jeg ved godt, hvordan det foregår nu med millimeterafregning trafikselskaberne imellem. Men som jeg også skrev i mit første indlæg i denne tråd, så gik mine tanker på, hvor nemt det rent teknisk kunne være, hvis ikke det hele absolut skulle druknes i politisk bureaukrati.

  • 0
  • 1

Og lader det sig ikke gøre her i landet?

Jeg ved godt, hvordan det foregår nu med millimeterafregning trafikselskaberne imellem. Men som jeg også skrev i mit første indlæg i denne tråd, så gik mine tanker på, hvor nemt det rent teknisk kunne være, hvis ikke det hele absolut skulle druknes i politisk bureaukrati.


Det svært overføret enhedstakst til busser. De fleste ruter uden for byerne kan godt lange.

Men teknisk burde det lade sig gøre at bruge betalingskort. Men man ikke alle de funktioner med som er på et rejsekort hvor man kan notere. Fx kan man ikke tjekke om man er tjekket ind, pris på rejse efter afslutning. Det må vente til man har samlet data for hele rejsen centralt. Eller en periodes rejser, hvor daglig/ugelig cap også håndteres i London

  • 2
  • 0