Officiel forklaring: Kæmpe trafikplan udskudt af finanskrise

Regeringen udskyder offentliggørelsen af sin trafikinvesteringsplan med mindst en måned, og den længe ventede plan bliver nu tidligst offentliggjort i slutningen af november.

Den officielle begrundelse er, at finanskrisen optager regeringens arbejdstid i så høj grad, at der ikke er tid til at planlægge trafikinvesteringer:

»Vi sidder nu og bruger meget tid på den finansielle krise. Det gør, at vi ikke kan levere et færdigt resultat så tidligt, som vi havde planlagt. Det har simpelthen taget mødetid fra regeringen at håndtere krisen,« siger transportminister Lars Barfoed til Ritzau.

Men udkastet til planen, der rækker frem til 2020, har længe ligget klar. Derfor går rygterne i Christiansborgs gange på, at helt andre ting er i spil.

Tre bud på udsættelsen kan ifølge rygtestrømmene være:

1) At de konservatives nordjysk valgte partileder, Lene Espersen, har bedt om betænkningstid, fordi hun er utilfreds med, at trafikplanen ikke rummer nordjyske investeringer.

2) At der er utilfredshed i Venstre over, at planen indgående behandler de trængselsafgifter, som partiet ikke bryder sig om.

3) At borgmestermodstand mod udbygningen af banen mellem København og Ringsted over Køge har udsat planen, som utvetydigt anbefaler en udbygning over Køge.

Regeringspartiernes trafikudvalgsmedlemmer har for travlt med finanskrisen til at be- eller afkræftet rygterne. Men i SF frygter trafikordfører Pia Olsen Dyhr for konsekvenserne på den kollektive trafik.

»Det er problematisk, hvis udsættelsen betyder, at der ikke bliver sat penge af på finansloven til investeringer i cyklisme og kollektiv trafik, som der ellers er enighed om. Jeg håber, min bekymring bliver gjort til skamme, men det er netop i slutningen af november, hvor investeringsplanen bliver offentliggjort, at finansloven skal klappes af.«

De første meldinger fra regeringen gik på, at planen om fremtidens veje og jernbaner kom i begyndelsen af oktober. Nu hedder transportministerens deadline for et forlig om trafikinvesteringsplanen "inden året er gået."

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis regeringen investerer i offentlig trafik risikerer de at miste en stor 1.ordens indtægt fra brændstofafgifter og 2.ordens indtægter fra forbedrede transport muligheder for dansk industri etc. indgår åbenbart ikke i regnestykket. Summa Summarum = Ingen udvikling af trafikplanen.

  • 0
  • 0

Udskydelsen af trafikplanen har HELT SIKKERT noget at gøre med, at der bag kulisserne er en indædt borgmestermodstand mod Køge-Bugt banen. Vallensbæks konservative borgmester har i en lokalavis udtalt sig voldsomt negativt fordi "jernbanen vil gå gennem vores ridecenter" - og mon ikke andre borgmestre er lige så negative.

Pudsigt nok var der i sin tid ikke modstand mod Køge Bugt motorvejen, som både fylder og støjer langt mere end en jernbane, men - nå ja, borgmestrene kører jo selv i bil...

  • 0
  • 0

Som OBAMA udtalte det . Man skal kunne tage sig af mere end et stort problemer ad gangen. Gå sammen med svenskerne. Planlæg højhastighedstog fra Stockholm , over Helsingør-Helsingborg til det Europæiske netværk Boe Jørgensen

  • 0
  • 0

Nogle, som her, fatter slet ikke hvor alvorlig den finansielle krise er, og hvilken krise, som følger.

Der er som om I går med skyklapper på og intet bemærker, men det kan I stole på I kommer til.

Så bliver der andre meget vigtigere ting at tænke på end trafikplaner.

Take care out there, this is really serious! (meget mere end I tror)

  • 0
  • 0

Husk det er i nedgangstider man skal planlægge . Der er mange, inclusive undertegnede som har advaret mod danskernes overforbrug som har medført at danske familier indenfor få år er blevet de mest gældssatte i verden. Ophævelse af1% særlig pensinsindbetaling Skattestop for ejendomsskat Afdragsfri lån 2 ufinancierede skattelettelser. Det er disse brølere som har medvirket til et overforbrug. Boe

  • 0
  • 0

Hvis finanskrisen medfører en langvarig økonomisk krise i Danmark, er det da ikke givet, at trafikplanen bliver totalt ubrugeliog. Måske kan man bare feremskynde investeringerne i jernbane og udskyde en del motorvejsudvidelser, som der så ikke vil blive brug for foreløbig.

  • 0
  • 0

Ved ikke helt hvad der skal til for at råbe de hovedløse politikere i Folketinget op?!?

  • som beboer i Greve kommune finder jeg projektet med nybygningsløsningen - KBH - Ringsted komplet vanvittig. Hele området er i forvejen belastet af støj fra Køge Bugt motorvejen, lufthavnen i Tune, S-tog - og nu (måske) også højhastighedsjernbane?!? Det eneste som den bane skal bidrage til at 'retfærdigøre' er den indgåede aftale om Femern-broen, hvor regningen for hele byggeriet sendes direkte til de danske skatteborgere, men tyskerne ikke bidrager med een eneste eurocent! Det netop overståede høringer for borgerne i de omkringliggende kommuner har kun været 'spil for galleriet' i forsøg på at bondefange borgerne til at at tro at de skam ikke bliver belastet af støjen fra banen, hvilket (ikke overraskende) ikke har rykket på nogens holdning..men det virker jo tydeligvis også som om at beslutningen er taget på forhånd fra politisk plan at ødelægge området langs Køge Bugt yderligere - både hvad angår boligkvarterer og rekreative områder!
  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten