Offentlig transport bliver dyrere næste år
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Offentlig transport bliver dyrere næste år

Fra 20. januar næste år bliver det dyrere at køre med bus, metro og S-tog i hovedstadsområdet. Generelt vil det her komme til at koste 3,5 procent ekstra at benytte kollektiv transport.

Priserne for enkeltbilletter holdes i ro, mens klippekort, rejsekort, periodekort og FlexCard bliver dyrere.

Udviklingen vækker ærgrelse i Enhedslisten, hvor trafikordfører Henning Hyllested mener, at lavere priser er opskriften på succes.

»Man kan gøre meget for at styrke kvaliteten af den kollektive trafik, men faktum er, at prisen er helt afgørende, hvis flere skal tage bus og tog. Og den kollektive trafik i Danmark er alt for dyr,« siger han.

De nye takster rummer ikke kun stigninger. I Movia, DSB og Metroselskabet arbejder man hårdt på at få flere kunder til at benytte sig af elektroniske løsninger, og derfor giver man kunderne en rabat uden for myldretiden, hvis de bruger rejsekort.

Læs mere på B.dk

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Denne regering må da snart være champion i at lave løftebrud.

Lavere priser var et af de hotteste emner i valgkampen.

Til gengæld sætter man så også prisen op for at køre selv, jo det bliver nemmere at være dansker.

Vedrørende rejsekortet virker usikkerheden betydeligt, jeg anskaffede mig et sådant i håb om lavere priser og mere gennemskuelighed. Men det modsatte skete, vildt svingende priser og for den sags skyld høje priser. Derudover de sædvanlige driftsforstyrrelser og vagter, hvor transportmuligehederne ikke passer.

Så nu kører toyotaen igen.

  • 1
  • 1

Med deres løfte om det ville være billigere med rejsekort har jeg måtte konstatere at jeg skal betale mere for at køre lidt længere ture med rejsekort end med kontant billet, jeg har skrevet til både Rejsekort A/S og DSB, men de kan ikke finde ud af at svare på hvorfor man skal betale det ekstra for at bruge den elektroniske løsning.

  • 1
  • 0

I Nordjylland droppes de traditionelle klippekort desværre fra 15. februar. Det var ellers en dejlig simpel måde at køre til acceptabel pris, men nu er det så kun almindelig billet eller rejsekort.
Lidt besværligt, når man bruger bussen fem gange om året, især fordi det var så let at deles om et klippekort i husstanden.

Gennem godt de seneste 10 år, er priserne steget med over 50%
http://www.ae.dk/files/AE_kraftige-stignin...

  • 0
  • 0

Jeg har bus og tog lige uden for døren, men en tur i svømmehallen i nabobyen med konen og 3 børn koster i forvejen, det samme som 2 tanke diesel (= 2400 km). Dertil tage det 4t50m med tog og bus, plus 4 km til fods ved tog- og busskifte. I bil tager det under 10 min, der er 12 km. Tja...

Så det gør derfor ingen forskel for mig, at de sætter priserne op... Det var snare interessant, hvornår de laver nogle ruter der giver mening. Det er ikke et under, at det er dyrt, når man tænker på, hvor meget de transporterer en rundt uden grund.

Da jeg er meget miljøbevist, så tager jeg bilen... der andet er noget svineri.

  • 1
  • 0

Alt er blevet dyrere, men hvor meget er inflationen? Det er vel meget naturligt at de øgede omkostninger skal dækkes af tilsvarende indtægter.

  • 0
  • 0

Løftebrud - igen
Denne regering må da snart være champion i at lave løftebrud.
Lavere priser ar et af de hotteste emner i valgkampen.

Lavere priser på kollektiv trafik var desværre ikke det fælles valgprogram for de nuværende regeringspartier, men kun for en del af dem. Alligevel valgte disse at gå i regering også med De Radikale, hvis prioriteter går i en anden retning.

Til orientering for de mange, der tydeligvis ikke forstår den danske parlamentarisme, så har statsministeren i Danmark ikke diktatorisk magt.
I stedet skal alt forhandles for at skaffe flertal fra gang til gang, ofte med de fleste af Folketingets partier, da meget er bundet op i tidligere brede forlig.

De mere kollektivtsindede partier kunne have valgt at undlade at danne regering med De Radikale, eller forlade regeringen, når de ikke kunne få opfyldt disse krav. I stedet har de valgt at indgå en hulens masse kompromisser, og har i det hele taget haft forbandet svært ved at fremvise en klar dagsorden for deres sag.

For øvrigt lovede VKO-partierne også en utrolig masse ting før dette valg, men har stort set intet fået gennemført. Dette er et langt voldsommere "løftebrud", men skyldes jo nok at de ikke fik absolut flertal efter valget. Det gjorde diverse andre af de nuværende regeringspartier heller ikke, men beskyldes alligevel for at bryde løfter, som de ingen mulighed har for at holde, da heller ikke de har stemmer nok til det.

Sådanne beskyldninger afslører brutalt det lave debatniveau herhjemme. Det mest absurde var at overvære åbningsdebatten, hvor de forsmåede VKO-partier netop grillede Socialdemokraterne og SF for at de ikke havde fået flere af deres egne ønsker med i det fælles regeringsgrundlag. VKOerne virkede simpelthen skuffede over, at der ikke omgående var blevet udråbt en Arbejderrepublik.

  • 0
  • 0

Hvis alle kunne købe er rejsekort der dækkede hele Danmark. Det skulle måske koste 2-4000 kr. naturligvis billigere for børn mm. Kortet skal kun kunne benyttes mellem kl. 18-7 og fra kl.11-13. samt bestemte dage/tider omkring højtider. Hvis man kørte uden for disse tider var det mindst "normal"pris. Dette ville flytte en del over i den offentlige trafik. Det er ofte man ser tomme busser der kun kører 2-3 km/ liter diesel i netop disse perioder - kortet ville være gyldigt til.
vh Søren

  • 0
  • 0

Nu er det et stykke tid siden jeg har læst op på min makroøkonomi, men det må næsten være korrigering for inflation. Men efter hvad jeg lige checkede på wikipedia er inflationen stigende enten grundet trykken af penge eller højere lønninger. Begge dele er ikke aktuelle mig bekendt, eller?Hvis ham med hornene skal males på væggen kan man sige at det nok kunne have sine fordele at holde prisstigninger i ro hvis lønningerne ej heller stiger. Ellers kunne man henvise til andre €urolande.

  • 1
  • 0

Vi er nødsaget til at have en form for offentlig transport! Derfor er det tude dumt ikke at udnytte den eksisterende kapaciteten. Hvis vi bare kunne flytte 10-20 % over i den offentlige transport det vil reducere stigningstakten i trafikken. Der findes ingen trylleformular. Makroøkonomisk vil det reducere brugen af forsile brændstoffer - i den nuværende transportteknologi.

  • 0
  • 1

Har selv set høere priser - men også lavere priser m. rejsekortet. Særligt hvis du ikke er pendler og bor i KBH kan du nå spare 20% udenfor myldretiden. Det betyder at det faktisk ikke længere er billigere at tage bilen fra Humlebæk hvor jeg bor og til Kbh (hvis jeg er alene) - længere. Men så skal jeg dog parkere et sted hvor det koster penge førend regnestykket er positivt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten