Østrigere snupper gigantordre til metroudbygning
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Østrigere snupper gigantordre til metroudbygning

Det bliver ikke danske arbejdere, der kommer til at støbe de betonelementer, der i de kommende år kommer til at udgøre rygraden i den store københavnske metroudbygning.

Den kommende 30 kilometer lange Metro Cityringen skal fores med betonringe fra den østrigske betonvirksomhed Mobil Baustoffe.

Det skriver Licitationen.

De ca. 120.000 betonelementer, som skal bruges til produktionen af de i alt 20.000 ringe, skal støbes på en fabrik i Sassnitz på den tyske ø Rügen, hvor tyske arbejderne kommer til at stå for produktionen.

At det ikke bliver et dansk firma, der får opgaven, kommer ikke som nogen overraskelse for den danske Bentonelementforening, hvor beslutningen dog alligevel skaber ærgrelse.

»Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er ærgerligt, at det ikke bliver en dansk producent. Jeg ved, at danske elementfabrikker har givet tilbud, og at der ikke ville være problemer med hverken tid, kvalitet eller kapacitet, så man kan forestille sig, at det er prisen, som skiller. Vi har de senere år fulgt godt med hensyn til produktivitet, og det er lykkedes os at bevare konkurrenceevnen, men det har åbenbart ikke været nok,« siger sekretariatschef i Betonelementforeningen, Poul Erik Hjorth til Licitationen.

Betonelementerne til den nye tunnel kommer til at bestå af buede elementer med en længde på 1,4 meter. Til at skabe én ring kræves der seks elementer, som hver især er 30 centimeter tykke.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis der er 30km metroring og hvert element er 1,4m langt og der går 6 elementer pr ring, skal der så ikke bruges over 120.000 elementer til projektet?

  • 0
  • 0

Hvis der er 30km metroring og hvert element er 1,4m langt og der går 6 elementer pr ring, skal der så ikke bruges over 120.000 elementer til projektet?

20.000 ringe af 1,4 meters længde giver 28 km. Måske det sidste udgøres af stationer og andre underjordiske ikke-borede anlæg.

  • 0
  • 0

"Betonelementerne til den nye tunnel kommer til at bestå af buede elementer med en længde på 1,4 meter. Til at skabe én ring kræves der seks (6) elementer,.... ".
Altså skal der støbes 120.000 elementer (=6 x 20.000)

:-)

  • 0
  • 0

Det er altid behageligt at læse Ingeniøren eller på ing.dk, da læserskaren jo som bekendt ikke lader faktuelle fejl gå upåagtet forbi.

Til gengæld savner jeg i forlængelse af denne artikel en debat om, hvordan det kan lykkes for en østrisk virksomhed at lande en ordre til udførelse i Tyskland. Ikke at jeg går ind for protektionisme, men mig bekendt er lønniveauet ikke markant højere i Danmark, og sandsynligvis har det østriske firma visse mobiliseringsomkostninger, hvorfor vi i Danmark skal kigge lidt indad og fundere over, hvorfor ordren ikke blev nuppet af en dansk elementfabrik. Såvidt jeg ved har de ikke over-travlt lige for tiden.

Nogle, der vil byde ind?

  • 0
  • 0

....en østrisk virksomhed at lande en ordre til udførelse i Tyskland. Ikke at jeg går ind for protektionisme, men mig bekendt er lønniveauet ikke markant højere i Danmark,

Du er meget langt ude i din opfattelse af lønomkostninger i Danmark og Tyskland.
For mere manuelt arbejde er der i almindelighed en betydelig forskel. Faktisk kan det være ganske svært at leve for de laveste lønninger i Tyskland. Mecklenburg-Vorpommern er yderligere blandt de fattigste Bundesländer og ligger desuden tæt på Polen.

Hvis alternativet er Københavnerløn - så er det nok ikke så svært at vinde.

Lars :)

  • 0
  • 0

Det er da komplet hen i hegnet, at en dansk virksomhed ikke kunne vinde denne forholdsvis lavteknologiske kontrakt. Vi har dansk cement, sten og grus. Vi har dansk armeringsjern. Vi har logistikken på vores side, Vi har danske ingeniører, Vi har dansk, ledig arbejdskraft. Vi har, hvad der skal til.

Hvem kan forklare, hvorfor danske entreprenører ikke kan projektere og kalkulere et tilbud, der kan vinde. - Projektet burde ligge lige til det danske højreben. - Det er ubegribeligt og særdeles ubehageligt, at det er gået så galt at tabe til en østrigst virksomhed.

  • 0
  • 0

Karsten, jeg skal gøre et forsøg på at forklare det: Skat, moms og afgifter.

Vil man have at skateyderne skal understøtte verdens i forhold til befolkningstal største offentlige sektor og dertil tillade at en meget stor del af befolkningen i den arbejdsdygtige alder står udenfor arbejdsmarkedet og lever på diverse former for overførselsindkomster, så kan man ikke samtidigt være konkurrencedygtig overfor nabolande med en anden indstilling på disse områder.

  • 0
  • 0

Hej Lars

Jeg accepterer dit argument, men kan du ikke være lidt mere præcis. Din formulering antyder, at du er velunderrettet. Hvor stor en lønforskel snakker vi mellem "Københavner"-løn og "Vorpommern"-løn?

Desuden er jeg ikke enig i at det er et argument i sig selv, hvor svært det er at overleve på en given indkomst i et givent land. Forstå mig ret, jeg mener bare, at der sikkert også er mange af de laveste indkomstgrupper i Danmark, der synes det er svært at overleve i København.

Desuden, som Karsten skriver, så har vi ledige ingeniører og logistikken på vores side, så hvorfor kunne vi ikke lande opgaven i Danmark - og løse den med polsk arbejdskraft, for vi ligger trods alt også tæt på Polen :o)

/John

  • 0
  • 0

De kære polakker og "øst tyskere" skal jo være i træning til når de skal igang med femern forbindelsen.

Jeg tror ikke på at der bliver mange danske arbejdspladser i den heller.

  • 0
  • 0

Udenlansk arbejdskraft hvad er det for nogen. Er arbejdere fra EU som vi er helhjertede deltager af "udenlansk" arbejdskraft ????

Landet er nu bare blevet større og hedder Europa, hvor en af de rige kommuner hedder Danmark.

Ligesom i gamle dage, hvor den billige arbejdskraft kom ind med firetoget til København fra Jylland og hvor man i egnsudviklingens navn flyttede industrier til Jylland med vekslende held og til skade for københavnerne. Carlsberg til Fredericia blandt andet.

Nu skal man lade være med at være så konservative i de venstreorienterede og radikale kredse, at man både vil blæse og have mel( læs uld) i munden. Man kan da ikke være med i en demokratisk forening og så ikke ville overholde reglerne.

Hvis man mener reglerne virker til ugunst for landet, så bør man melde sig ud snarest.

Og det kan efter min ringe mening ikke gå stærkt nok.

  • 0
  • 0

Det er en fordel for alle, at tingene kommer i udbud.

At danskerne så ikke kan konkurrer pga. tårnhøjde timelønninger, det er bare ærgeligt. Det hedder globalisering og prisen på grisen styrer gamet.

Sjovt nok har vi mange år rost konkurrencen, men når det så går imod os, så er det et problem. Moral er godt, dobbeltmoral dobbelt så godt

Til Johan Peter
Løn til betonarbejder i Mac Pom 1850 Euro brutto pr. måned

  • 0
  • 0

@ Kristian Sørensen

Karsten, jeg skal gøre et forsøg på at forklare det: Skat, moms og afgifter.

Nej, det kan ikke forklare ret meget. Det er lønnen især timelønnen, der er helt forskellig. Momsen er ret høj i Tyskland og Tyskland har også store udgifter til velfærd. Betales lidt andreledes og delvist af arbejdsgiver.

Det med skatten er i meget høj grad blot 'træls for den enkelte' - men den falder jo samtidig med timelønnen.

@ John Peter Messerschmidt Ekstrand

....

Desuden er jeg ikke enig i at det er et argument i sig selv, hvor svært det er at overleve på en given indkomst i et givent land. Forstå mig ret, jeg mener bare, at der sikkert også er mange af de laveste indkomstgrupper i Danmark, der synes det er svært at overleve i København.

Jeg konstaterer blot, at man i Tyskland har et begyndende problem med 'Working poor' - og det er et meget kedeligt problem. Men per nielsens BRUTTO-løn på €1850 eller 13.800 kr/md er jo 2000 kr mindre end 'Fattig Carina' havde NETTO - på bistand.

Lars :)

  • 0
  • 0

Når danske entreprenører ikke kan vinde en ordre på et stort antal betonrør, som skal leveres i København, så frygter jeg, at der kommer til at stå Siemens på det store antal vindmøller, som er besluttet skal opstilles ved vores kyster for blot at have en lille chance for at leve op til miljøambitionerne.

Regeringens visioner, hvad angår bedre velfærd og mindre arbejdsløshed synes umulige at opfylde. Det er som at prøve på at blande olie og vand sammen. Embedsmændene må igang med at regne på, hvor længe, vi kan leve af at klippe hinanden.

  • 0
  • 0

Til Per,

Det var en positiv oplysning, du skrev der. Når regeringen ikke kan klare opgaven, så vi kan være konkurrencedygtige og få danskere i arbejde, er det fint, at tyskerne kan hjælpe til.

Hvad angår havvindmøllerne, bliver der sikkert priskrig mellem Vestas og Siemens, og det er helt fint.

Du har reddet min påskeferie.....

  • 0
  • 0

Jeg er udmærket klar over at vi lever i et EU delstat. Eu udbud er en del af min hverdag.
Jeg også set hvordan ting sker lande, hvor det ikke tager 100 år og en verdenskrig at blive enige om at bygge en Femern forbindelse, ej heller bygge den. Lande hvor motor vejene bliver bygget fra siden, og ikke fra enden.

Men jeg er træt af at høre danske politikere, prale med at de sætter ting igang for nedsætte arbejdsløsheden, fremskynde offentlige projekter, forbedre konkurrance evnen bla bla.

Når vi alle godt ved at arbejdet ender med at blive lavet af ikke danske skatteborgere.

  • 0
  • 0

Jeg er ikke inde i Eu´s udbudsregler, men det er vel stadig således , at man antager det mest fordelagtige tilbud , som nødvendigvis ikke behøver at være det billigste.
Lad os håbe at der ikke "Dækket op" til noget a la IC-4.

  • 0
  • 0

Er det bare mig eller er der andre der har svært ved at se det særlige problem i denne historie? You win some and you loose some - sådan har det da altid været. Ok østrigere er måske ikke det mest elskelige folkefærd, men det kan jo være at det viser sig at de slet ikke kan tjene penge på projektet. Haha! ;-)

Danmark er iøvrigt det 14. mest eksporterende land i verden pr. capita, vi er stinkende rige i forhold til så mange andre og har langt færre problemer, så kunne vi dog ikke snart blive fri for den evige sang om de høje skatter. Vi har ikke flere på passiv forsørgelse end de fleste andre vestlige lande, det er ganske enkelt noget sludder, den eneste forskel er at i Danmark betaler vi bare solidarisk til forsørgelsen hvor den i mange andre lande overlades til de enkeltes familier.

  • 0
  • 0

Nej jeg har det osse sådan.
Stop klynkeriet.

Så i aftes på RT eller var det CNN(?) at Meccano har "hjemsourcet" 45% af produktionen fra Kina til Frankrig. Så helt op ad bakke er det ikke...

Ps. for de uindviede: Meccano er den (lidt primitive) franske pendant til Lego-Technic.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten