Østeuropæiske vognmænd i NOx-svindel: Sætter AdBlue-killer i lastbilerne

Ved et forholdsvist simpelt indgreb sættes emulatoren, eller 'AdBlue-killer' ind i lastbilens motor. Illustration: 'Frontal 21', ZDF

Hver femte af alle lastbiler fra Østeuropa har installeret en ‘emulator’, der gør, at bilerne ikke længere registrerer manglende AdBlue, viser den tyske TV-kanal ZDF.

Når lastbilerne fra Østeuropa kører gennem Tyskland, kan de spare på vejafgifterne ved at påstå, at de benytter et additiv, normalt kaldet AdBlue, som fjerner NOx fra udstødningen og dermed bidrager til renere luft. ZDF mener at kunne dokumentere, at omfanget af snyd koster den tyske stat op mod 820 millioner kroner årligt.

ZDF har i samarbejde med polsk politi undersøgt lastbiler fra Østeuropa, specielt Rumænien, for tilføjede elektroniske komponenter til motoren. Dem benævner tv-stationen ‘emulator’ eller ‘AdBlue-killer’. Komponenterne lammer den indbyggede elektronik i lastbilen, så myndighedernes overfladiske kontroller ikke afslører svindlen.

Læs også: NOx: Dieselbiler er værre end lastbiler og kan undslippe testlaboratorierne

Tv-stationen bestilte herefter en undersøgelse hos Heidelberg Universitet og Foreningen for transportindustrien Camion Pro. Den viser, at svindlen gælder i omegnen af 20 procent af de østeuropæiske lastbiler på Autobahn. Det svarer til, at der bliver kørt 1,6 milliarder km årligt i Tyskland med lastbiler, der snyder.

Lastbilerne tanker AdBlue for at omsætte udledte NOx-partikler i udstødningen til kvælstof og vanddamp - og dermed nedsætte luftforureningen. Ifølge tyske eksperter giver svindlen en ekstra udledning på NOx fra lastbiler på 14.000 tons årligt. Det er dobbelt så meget, som VW-skandalen er skyld i.

Læs også: VW-svindel har stået på siden 2006

Kirsten Lühmann fra det tyske socialdemokrati, SPD, medlem af Forbundsdagens Transportudvalget, siger, at der altid er nogen, der snyder, når man indfører ny teknik, men at det selvfølgelig er kriminelt og skal stoppes.

ZDF forsøgte at få en kommentar fra Trafikministeriet, men det var ikke muligt.

Læs også: Snyd med bilers brændstofforbrug stiger markant

Emner : Forurening
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Klip pladerne, konfisker bilerne og udskriv nogle gedine bøder for at udlevere dem igen!

  • 0
  • 0

Konfisker lastbilerne og kør dem til destruktion.

Bevidst snyd skal straffes, så det ikke kan betale sig.

Ved bøder, kan firmaer købe deres lastbil tilbage og derefter lade firmaet gå konkurs, når værdierne er trukket ud.

  • 0
  • 0

"Lastbilerne tanker AdBlue for at omsætte udledte NOx-partikler i udstødningen til kvælstof og vanddamp"

NOx er ikke partikler, Hvorfor digte noget ekstra på?

  • 0
  • 0

kør dem til destruktion

Jo, men hvordan er det lige at det fremmer miljøet at knuse fuldt funktionsdygtige lastbiler og producere nye istedet?

Uden af have nogen data vil jeg dog tro at det kræver væsentlig mere energi og dermed CO2 og NOx end at køre med AdBlue emulator i hele lastbilens levetid?

  • 0
  • 0

Konfisker lastbilerne og kør dem til destruktion.

Bevidst snyd skal straffes, så det ikke kan betale sig.

Ved bøder, kan firmaer købe deres lastbil tilbage og derefter lade firmaet gå konkurs, når værdierne er trukket ud.

Beslagllæg LASTEN og sælg den på auktion til fordel for statskassen. Læs derefter bilen på et tog, der med passende forsinkelse kører den derhen, hvor det er mest ubekvemt for den pågældende vognmand at hente den.

  • 0
  • 0

Jeg forstår ikke hvorfor at artiklen retter fokus på østeuropæiske lastbiler , jeg er helt sikke på at der er lastbiler der snyder i alle lande. Tror i Græske eller Italienske lastbiler er bedre ?

Kan man ikke bare tisse i den adblue tank ?

Jo flere dyre og besværlig og uforståelige love vi får jo flere vil få lyst til at snyde

Adblue i personbiler vil give enormt meget snyd

  • 0
  • 0

Kan se du tog ordet " Destruktion" meget bogstaveligt.

Kan ikke se nogen grund til, at man ikke kan genbruge delene, på samme måde som vores udtjente skrotbiler.

Når den er strippet for alle dele, må den være destrueret.

  • 0
  • 0

Som jeg husker det er den tilsætning der er brug for for at omdanne NOx til kvælstof og vanddamp urea. Urea er et ret billigt gødningsstof, mens AdBlue er ganske dyrt. Er der nogen der kender grunden til den store forskel i pris?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten