Østeuropæiske lastbiler slår NOx-filtrering fra for at spare penge

5. april 2016 kl. 16:5915
Østeuropæiske lastbiler slår NOx-filtrering fra for at spare penge
Illustration: Volvo.
Ifølge en tysk transportorganisation sælger flere østeuropæiske og kinesiske firmaer soft- og hardware, der hæmmer NOx-filtrering i lastbiler med SCR-katalysatorer. Rumænsk chauffør anslår, at omkring 70 procent af de rumænske lastbiler, der kører på europæiske veje, har slået filtreringen fra.
Artiklen er ældre end 30 dage

Selv om EU i årevis har krævet, at lastbiler udstyres med NOx-filtrerende teknologi, er det langtfra sikkert, at teknologien bliver brugt. Efter et tip fra en rumænsk chauffør har den tyske transportorganisation Camion Pro dokumenteret, at mange leverandører og værksteder tilbyder soft- og hardware, der kan slå de såkaldte Adblue-anlæg fra på lastbiler. Det fortæller Camion Pro i en pressemeddelelse.

Snød snyderne

SCR-katalysatoren fungerer ved, at en vandig opløsning af urea sprøjtes ind i udstødningsgassen. Ved en katalytisk reaktion nedbryder opløsningen røggassens indhold af NO og bliver til H2O og NO2. Opløsningen kaldes Diesel Exhaust Fluid og forhandles blandt andet under navnet Adblue. Illustration: Diesel Technology Forum.

Organisationens folk har ladet som om, de var interesserede i at købe teknologien, og på den måde fået kontakt til mange leverandører. Desuden kan man ved at søge på ‘Adblue Emulator’ på nettet finde flere værksteder, der tilbyder at installere teknologien.

Læs også: Kun kostbar rensning kan sikre ren luft fra dieselbiler

Artiklen fortsætter efter annoncen

Flere af leverandørerne, eksempelvis britiske Diag-x Diagnostics, forsvarer sig med, at nogle godstransportører kører gennem lande, hvor der ikke er krav om at bruge Adblue, der ellers kan reducere NOx-udledningen med omkring 90 procent. Hvis man blot slår Adblue fra eller undlader at fylde tanken med Adblue-væske op, vil man få fejlmeddelelser i lastbilerne og have mindre motorkraft til rådighed. Ved at bruge en ‘emulator’ kan motorstyringen imidlertid narres til at levere fuld kraft uden Adblue.

Kan spare millioner af kroner

Ifølge Camion Pro er fordelen for de godstransportører, der snyder med katalysatorerne, at de sparer på den dyre Adblue-væske. Hvis en transportør har omkring 100 køretøjer, kan han spare ‘et sekscifret beløb’ i euro.

Læs også: Bøder, tests af biler i brug og øget kontrol: EU vil stramme skruen for typegodkendelser

Der er ifølge Camion Pro kun en lille risiko for at blive opdaget, og derfor vurderer organisationens kilder, at teknologien er meget udbredt.

15 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
19
6. april 2016 kl. 21:39

...tør næsten ikke tænke på hvad du ellers laver når du skulle forestille at køre bil ? Og så kan man vel også holde afstand til et køretøj som kan se, tjah, kan koste en forrude ! Næh, så er det da bedre at hænge ud af bilen for at tage billeder med mobilen ? Erik Jensen, hvem er det så lige der kører uforsvarligt ? Du må være bindegal !

Aksel

16
6. april 2016 kl. 14:57

Det har de slet ikke tid til. Jeg undrer mig også over alle de lastbiler jeg ser der kører med grus og sten(af alle størrelser) ned af motorring 3 hver formiddag. Ikke alene er de ikke dækket til, halvdelen af dem har også et lad uden bagklap. Det er ikke unormalt at se dem med en sky af sand efter sig og en enkelt gang har jeg også set en tabe nogle af de store sten bag ud. Jeg holder mig så ude i 3 bane for at undgå dem. Jeg har selv fået 2 stenslag der har krævet ny forrude, fra sådanne lastbiler hvor man kunne se stenen falde af lastbilen, lave et hop på asfalten og ramme bilen. Min fejl var at jeg overhalede i banen ved siden af.

Jeg har forsøgt at anmelde dem til politiet via forsikringen når det skete, men først anden gang hvor jeg hang med mobilen ud af vinduet mens jeg kørte, kunne de bruge mine billeder til noget. Første gang blev de afvist fordi billederne af nummerpladen var på anhængeren. Så man skal lige have et billede af deres læs, og derefter af nummerpladen på selve lastbilen..

De forbandede lastbilchaufførers ligegyldighed over for andre har indtil videre kostet mig 2x4500 i nye forruder. Nu har jeg så fået ændret forsikringen og skal have skiftet den en 3 gang inden for 5 år, denne gang "gratis" da jeg har fået ændret til ingen selvrisiko ved glas skade.

15
6. april 2016 kl. 12:08

Når man købe urea (adblue ) i større mængder koster det ca. 2.5 Kr /liter. Der går ca. 1 liter til for hver 20 liter diesel så det er ikke alverden. Men reparationer af doseringssystemet hvis det fejler er dyrt, det undgår man hvis man ikke montager fejlmeldinger. Disse SCR-Emulatore kan slås til og fra vha. en kontakt, så det er muligt ikke at blive opdaget i en kontrol. Men politiet kunne bede om kvitteringer for køb af adblue og hvis ikke man har nogle er der grund til en ekstra kontrol.

14
6. april 2016 kl. 11:32

Er det ikke bare urea tilsat en smule farve for mekanikerens skyld? Bruger de virkelig så meget at de kan spare millioner?

13
6. april 2016 kl. 08:17

Her er det vel på sin plads at rose den Rumænske chauffør der tilsyneladende har startet hele denne historie. Skal vi tro at danske vognmænd der benytter underbetalte chauffører til deres danske og lange udenlandske ture har en bedre moral end de vognmænd de konkurrere med fra udlandet.

12
6. april 2016 kl. 07:32

Er lig med billige kneb. Der har aldrig rigtigt været ordnede forhold i transport branchen. Enig med Niels der bør indføres total overvågning, og måske også Log bog på alle lastbiler. Sådan chaufføren i realtime skulle indberette alle dagens store og små Hændelser. Men det er lidt ligesom om - det med billig transport og Østarbejdere bare får lov at passe sig selv ingen gør noget´???

11
5. april 2016 kl. 22:54

, og ud på vejene?

Der er altså værre forseelser end at køre 84 i stedet for 82.

Jeg kunne f.eks. foreslå dem at køre en tur fra Kolding til grænsen en lørdag formiddag efter lønningsdag. Hold da ferie, hvor er der mange der kører dårligt, og decideret farligt. Det kunne evt. kombineres med at køre fra Aalborg til grænsen for at være grænsevagt i 4 timer inden de skal køre hjem igen, eller i Lalandia.

Jeg skulle hilse at sige, at fusk med forureningen er ikke det eneste de kan udskrive bøder for til lastbiler med nummerplade RO, LT, PL, SK, osv.

10
5. april 2016 kl. 21:46

De sender ved bare en besked til hinanden om, at " nu er de ud at sniffe igen " ... Også kører alle lovligt, statistiken viser succes pga. kontrol, politichefen får bonus - og alle er glade.

Ligesom den gamle klassiske med at snyde fartbegrænseren i lastbiler ved pille sikringen ud til abs-bremserne, som levere hastighedssignalet. Smart!

Der er kun en vej frem i den branche, online overvågning 24-7. Jo, mere man snyder, jo flere EU-udbud man vinder... sådan er det.

8
5. april 2016 kl. 20:59

Hvad får nogen til at tro det kun er østeuropæiske vognmænd ?

6
5. april 2016 kl. 19:45

For at måle det så er det vist også nødvendigt at medbringe transportable rullefelter til biler og lastbiler.

Man kunne vel placere et photo- eller raman- spektrometer i forbindelse med den masseovervågning af nummerplader man alligevel er i gang med?

Så får man en real-time analyse af udstødningen, så man ved hvem der skal vinkes ind hende på kontrolstationen længer henne. Forurening slår helt sikkert flere ihjel end terrorister.

5
5. april 2016 kl. 19:17

I USA har man stillet forureningsmålere op ved en del motorvejstilkørsler. Så tager de et billede af nummerpladen når der er opdaget forurening, og bilen bliver kaldt ind til syn.

4
5. april 2016 kl. 19:11

Christian Hansen, bødestraffen er ca. 20 tkr. men fordelt som en tredjedel til føreren af lastvognen og to tredjedele til vognmanden (ejeren af lastvognen som kører for fremmed regning eller eget firma). Desværre er det nok kun dem der i meget tydelig grad er meget synlige i gadebilledet når en patrulje ser dem - enten tudsegamle slidte lastvogne eller hvis mørk kraftig os omgiver vognen. Jeg kender personligt ingen vognmænd eller chauffører som er blevet stoppet for dette. Eneste sted at dette berøres rimeligt, er ved selve teoridelen af køreprøven. Men ordentlige vognmænd sørger for at overholde lovgivningen og også miljøzonemærkningen (med Euro 5 og 6 lastvogne). Læs også: http://ing.dk/artikel/frit-slag-diesel-osere-i-miljozoner-111129

Ja, politiet burde lave checks. Deres tungvognsgruppe vil kunne gøre det ved deres i øvrigt ret grundige og effektive kontroller. Men mht. dieseldrevne personvogne, er der rigtig, rigtig mange "familiefædre", sælgertyper, knægte med deres første Golf, starionscar Audi'er med tonede bagruder mv. som kører med chiptuning. Det er blot at stille sig op og vifte dem ind til kontrol. De forurener i høj grad mere end andre biler - desværre er der ingen bevågenhed på dette område. Endnu. Måske der skal en mindre VW-affære til, førend at det pludselig bliver almen viden - og dermed er politikernes stemmer der forcerer en øget indsats på området. Det er ret let at gå til og relativt billigt at kontrollere. Med masser af "gevinst" i nettet.

2
5. april 2016 kl. 18:21

Det er tilsyneladende knap forbudt. VW m.fl. oser uforandret videre med myndighedernes velsignelse og "skandalen" husker efterhånden kun amerikanerne.

1
5. april 2016 kl. 17:20

Hvad er straframmen for at køre uden godkendt filter i en miljøzone her i landet?

Burde de danske myndigheder ikke anskaffe sig mobile NOx målere, og så medbringe disse ved større kontroller som dem der afholdes på den fynske motorvej jævnligt? Så kunne man osse være heldig at fange nogle af de chiptunede dieselbiler der befærder de danske veje...