Østersø-kort viser vej til Baltic Pipes ubeskyttede rør på havbunden

Plus7. oktober 2022 kl. 05:4513
Østersø-kort viser vej til Baltic Pipes ubeskyttede rør på havbunden
Den undersøiske gasrørføring gennem Østersøen løber fra Polen og ind i Faxe Bugt. Illustration: Baltic Pipe Project.
Kombineret med andre tilgængelige oplysninger om røret, rækker det til, at en dygtig sabotør kan udføre et attentat, mener DIIS-forsker.
Artiklen er ældre end 30 dage

Kilometer lange stræk af naturgasledningen Baltic Pipe ligger ubeskyttet på bunden af Østersøen, viser et kort i en Rambøll-rapport.

Søkortet i Rambøll-rapporten kan uden videre downloades på nettet.

En del af den dansk-polske gaslednings forløb i Østersøen er lagt ned i tunneller eller tildækket med dynger af kampesten.

close
Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
13 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
13
9. oktober 2022 kl. 23:10

Besynderlig kommentar?

At have faglig bagrund gør mig i stand til at udtale mig om undervands operationer og hvilken teknik det kræver?

At det er en relativt enkelt opgave at sprænge disse rør bør da bekymre, da det betyder at mange forskellige aktører kan have gjort det.

Hvad fanatiskt er der i at have en uddannelse og indsigt i et emne? især på en Ingeniør debat?

12
8. oktober 2022 kl. 15:30

Derfor er det udført af den ene aktør der ikke behøver annoncere hvorfor de gjorde det, nemlig Rusland.

Det ved vi ikke.

Men vi ved, at CIA ved hvem det er, men ikke vil sige det. Den amerikanske præsident siger, at det er Rusland, og da vi ved CIA ved det, så må vi nok forvente at USA's præsident siger sandheden.

Det sjove er, at rusland tilsyneladende ikke ved, hvem der står bag... De bliver nød til, at lave en undersøgelse.

11
8. oktober 2022 kl. 13:50

De sprængninger kunne tydeligt måles af seismisk måleudstyr i både Danmark, Sverige, Tyskland og Polen, så der er blevet brugt +100 kg TNT eller lign.</p>
<p>Dette er helt inden for rækkevidde af amatører som fx Greenpeace.

Greenpeace ville tage ansvar for det hvis det var dem. Det fremmer kun deres sag hvis vi ved hvem og hvorfor. Derfor er det udført af den ene aktør der ikke behøver annoncere hvorfor de gjorde det, nemlig Rusland.

Derudover så har Greenpeace ikke teknisk kunnen til at lave fire præcisionsprængninger og til at slippe afsted med det uden at blive afsløret. Det er kun statslige aktører der har de nødvendige kompetencer til at udføre hvad der kan betegnes som en maritim militær operation.

10
8. oktober 2022 kl. 00:39

Nu må det holde op. Nu må disse sensationsartikler af formiddagsbladskarat stoppe.

Bla, bla, bla og Rambøll-rapportens kortskitser.

Mit ganske ordinære elektroniske søkort (Navionics) viser tydeligt såvel denne gasledning som de famøse North Stream. Der er intet spektakulært eller opsigtsvækkende i de fremhævede kortskitser.

Jeg tror ikke man kan forestille sig søkort uden disse informationer, herunder også elkabler. Og mon en fantasifulde ide med at tegne en smal stribe mærket "Ankring Forbudt" istedet for "kabelfelt" og "Rørledning" ville gøre det meget bedre ?

Jeg mener det er et vilkår, at der ligger rørledninger, ellabler og kommunikationskabler på havbunden. Det er et vilkår at de er vanskelige at beskytte og det burde iøvrigt ikke. være nødvendigt.

Det løser ikke problemet, men vil sende et signal, hvis FN gjorde beskadigelse af sådanne til een af de store no-no på linie med f.eks. krigsførelse eller annektion af land.

8
7. oktober 2022 kl. 13:28

Det er sjovt med de ?jeg får, når jeg skriver om et emne jeg har arbejdet med og indsigt i fra min militære bagrund!

Det er åbenbart ikke fagligheden, der er i højsædet på debatten her, blandt ingeniører.

6
7. oktober 2022 kl. 11:21

Det er på ingen måde nødvendigt at bruge dykkerer til at udføre dette og med mængden af sprængstof der er blevet brugt, kan det hele gøres fra overfladen.

De sprængninger kunne tydeligt måles af seismisk måleudstyr i både Danmark, Sverige, Tyskland og Polen, så der er blevet brugt +100 kg TNT eller lign.

Dette er helt inden for rækkevidde af amatører som fx Greenpeace.

5
7. oktober 2022 kl. 11:08

Hvis man lave dybe og længerevarende dyk kræver det i praksis blot en tryktank, lidt anderledes indåndingsgasser samt dykkere som er vant til at lave mætningsdyk .. og folk på 'overfladen' der kan hjælpe dykkerne op og ned på sikker vis. Disse teknikker/setup er ganske standard indenfor proffesionel/erhvervsdykning, men også farligt hvis det ikke håndteres rigtigt. Jeg tager iøvrigt hatten af for de dykkere som har psyken og tålmodigheden til det.

4
7. oktober 2022 kl. 10:51

Det kræver også Nitrox udstyr (eller blot, at man er ligeglad med helbredet for dykkerne) at placere eksplosiverne. Men det er "blot" en tur til en dykkerbutik (og et certifikat).

Dygtigheden består dog i at kunne placere eksplosiver korrekt og i den nødvendige størrelse... hvis man altså ikke bare tager "go big or go home" strategien.

Strømforholdene gør, at man gerne vil bruge dykkere, hvis man vi være lidt mere sikker i placeringen. Men ikke umuligt for et lille team amatørdykkere

3
7. oktober 2022 kl. 10:38

Nej, det er super simpelt og kan gøres fra en fiskekutter eller motorbåd uden brug af dykkere.

Civile "fishfinder" ekkolod med GPS, kan finde disse rør på få minutter.

Vores infrastruktur er sårbar, og det ved myndighederne godt.

2
7. oktober 2022 kl. 09:28

Ja, det vil man kunne. Det vil dog kræve, at man kan se deformationen indefra.

Det bliver spændende at se, hvilke objekter det svenske Säpo har sikret. Jeg har også tænkt, om det kunne være en inspektions gris, der har været sendt afsted med en "pakke". Tror dog det hører til i den mere usandsynlige ende af teorier.

1
7. oktober 2022 kl. 08:43

Diamonds are Forever, The Living Daylights, The World is not Enough

Kan man se på et sprængt rør på havbunden om eksplosionen kom indefra eller udefra?