Øst-vest-konflikt om Billund-jernbane
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Øst-vest-konflikt om Billund-jernbane

En letbane, en stikbane eller en opgradering af en eksisterende godsbanestrækning? Mulighederne er mange, men uenigheden er også stor, når det kommer til at koble Billund Lufthavn på det danske jernbanenet.

Det eneste som alle aktører – fra Trafikstyrelsen over rådgiveren Atkins til foreningen Rådet for Bæredygtig Trafik – kan blive enige om, er, at en jernbane til Billund aldrig vil blive samfundsøkonomisk rentabel.

Men med forventede 21 millioner ture til Billund by i 2030 generet af Legoland, Lalandia og lufthavnen samt et behov for en bedre baneinfrastruktur i en region med et stort erhvervsmæssigt opland, bør politikerne ikke kun skele til bundlinjen, påpeger Tommy O. Jensen, jernbaneekspert hos Atkins, der selv har forfattet en stikbaneløsning:

»Man skal ikke gøre det hele op i samfundsværdi. Det handler også om, hvad vi rent faktisk vil med de jyske lufthavne. Vil vi styrke dem ved at sikre bedre kollektiv transport til og fra lufthavnene, eller er det op til passagerne selv at finde derhen? Man skal heller ikke undervurdere, at mange af vores store produktionsvirksomheder rent faktisk ligger i Midt- og Vestjylland, så det har en stor erhvervsmæssig værdig at have en lufthavn med gode forbindelser ud i Europa, som er koblet på jernbanenettet i regionen,« siger han.

Har DSB forstand på letbaner?

Trafikstyrelsen gennemførte sidste år en forundersøgelse af muligheden for en banebetjening af Billund Lufthavn. I den arbejder styrelsen med to scenarier: en ny stikbane fra regionallinjen mellem Vejle og Herning via Jelling eller en letbane direkte mellem Vejle og lufthavnen. Konklusionen blev, at den mest rentable løsning er stikbanen til en samlet pris af 700 millioner kroner med mulighed for en videreførsel fra lufthavnen og ind til Billund by for 70 mio. kr.

Trafikstyrelsen nævner i sin forundersøgelse kort, at det desuden er muligt at lave en linjeføring videre vestpå til Grindsted, men længere vestpå kommer styrelsen ikke. Det er dog for snæversynet kun at tænke i en østlig linjeføring til Vejle, mener Rådet for Bæredygtig Trafik, der søger at ‘fremme en miljømæssigt bæredygtig trafikudvikling’.

»Både letbane og udfletning fra Jelling bliver rimelig dyrt. Og letbanen vil være en fremmed fugl i reden, så at sige, for hvem skal drive den? DSB har ingen erfaring med drift af letbaner, og den ville skulle gå gennem Vejle Ådal, som er et vanskeligt terræn,« siger Ole Iskov, bestyrelsesmedlem i Rådet for Bæredygtig Trafik.

I stedet foreslår foreningen, at man starter med at opgradere den eksisterende, men p.t. spærrede godsbanestrækning mellem Bramming og Grindsted og derfra anlægge en ny linjeføring videre til Billund.

Et sådant anlægsprojekt ville kunne gøres for knap 500 mio. kr., altså billigere end Trafikstyrelsens forslag. Derfor arbejder Ole Iskov p.t. på at få foretræde for transportminister Pia Olsen Dyhr (SF), i håbet om få gennemført en forundersøgelse.

Ekspert: For ensidigt fokus på øst

Der er dog ikke umiddelbart opbakning til projektet i de store kommuner. Esbjerg har meddelt rådet, at kommunen prioriterer en nærbane mellem Ribe og Oksbøl, mens Billund Kommune ifølge borgmester Ib Kristensen (V) bakker mest op omkring en letbane fra Vejle.

Men Rådet for Bæredygtig Trafik har en pointe, mener Atkins’ Tommy O. Jensen, som godt kan forstå, at rådet kritiserer Trafikstyrelsens forundersøgelse for at tilgodese østjyderne.

»Jeg synes, den mangler at tage hensyn til Nord- og Vestjylland. Det virker lidt, som om midt- og vestjyderne selv må finde ud af løsninger, og det er synd. En letbane mellem Vejle og Billund-Grindsted betragter jeg som en dårlig løsning, når det gælder en fremtidssikret transportløsning. En letbane er god til nærmiljøer og forstadsmiljøer, men hastigheden og komforten er for lav til lange strækninger,« siger han.

Tommy O. Jensen tilføjer, at en Bramming-Billund-forbindelse nok aldrig bliver økonomisk rentabel, men rent teknisk burde det godt kunne lade sig gøre at opgradere godsbanestrækningen til passagertransport – og ud fra et regionalpolitisk synspunkt giver en vestlig forbindelse god mening.

Jernbane en flertrinsraket

Atkins selv har lanceret et fjerde bud på en forbindelse i form af en stikbane fra Farre mellem Herning og Vejle, idet Farre ligger tættere på Billund end Jelling.

Ifølge rådgiveren ville en stikbane fra Farre betyde, at indbyggere i Herning-området kan komme til lufthavnen på cirka en halv time, mens folk fra Holstrebro- og Struer-området ville kunne gøre det på cirka en time.

Tommy O. Jensen mener, at man bør anskue en jernbaneforbindelse til Billund som en flertinsraket.

»I første omgang handler det om at få en god forbindelse ind til lufthavnen. Næste skridt er at forlænge banen til Grindsted og måske opgradere Bramming-banen og dermed betjene de store byer i Vestjylland.

Hvis der endelig skal bygges en bane over Billund, så vil jeg foreslå, at man bygger en helt og aldeles up to date jernbane, som både kan klare høje hastigheder og fremtidens krav og behov, halve og billige løsninger er som, at tisse i bukserne, og succesen vil blive begrænset.

Mht. strækning, så kunne en vision være, følgende strækning: Vejle - Billund - Grindsted - Ølgod - Varde - Esbjerg (opgradering Ølgod- Esbjerg), dette vil give en fuld cirkel, og man får Danmarks 5 største by og kundeunderlag koblet med på strækningen, samtidigt med, at der i Ølgod også bliver omstigning/adgang til den nordlige bane mod Tarm - Skjern - Ringkøbing - Holstebro og Lemvig (den nordlige strækning kan kan man så også på sigt vælge, at opgradere).

Samtidigt, bør denne hovedbane, naturligvis kobles på banen fra Herning til Vejle, ved Give/Farre, dette vil give mening, og den offentlige trafik i det jyske vil for alvor være væsentligt hævet, attraktiv og brugbar i fremtiden.

Men til sidst vil jeg blot igen advare mod halve eller delløsninger, en effektiv helhedsløsning, hvad angår strækning, hastighed og dækning, vil give det bedste udbytte og brug på sigt.

Hvis politikerne gerne vil have befolkningen til, at bruge den offentlige trafik, så må de også sørger for at den er der, og de må gå helhjertet ind i sagen, og invester det, det vitterligt koster for en effektiv og attraktiv bane!

  • 2
  • 1

Fuldstændigt enig i dette forslag til linieføring - det giver klart mening at forbinde i Ølgod! Mens Grindsted - Bramming slet ikke giver mening. Til gengæld:

.... vil jeg foreslå, at man bygger en helt og aldeles up to date jernbane, som både kan klare høje hastigheder og fremtidens krav og behov.....


synes jeg er skudt over mål. Ja - banen skal klart lægges så der på sigt kan udbygges til både 2 spor og højhastighed - men i første omgang bør der ikke etableres mere end et spor med udgangspunkt i Farre (naturligvis).
Der vil klart blive tale om en lokalbane (uden potentiel transit værdi) med mange stop som slet ikke retfærdiggør højhastighed - og de mange stop sikrer rigelig mulighed for passage ved et spor...

  • 0
  • 0