ØKORACE: Topplaceringer til Danmark trods bøvl med bilerne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

ØKORACE: Topplaceringer til Danmark trods bøvl med bilerne

DTU Roadrunners hiver efter en hæsblæsende uge den syvende førsteplads hjem til Shell Eco-marathon. Illustration: AP

Guld og bronze. Det har DTU Roadrunners og Team Aalborg Energy med tilbage til Danmark efter dette års Shell Eco-marathon. Men det var ikke letkøbte sejre.

Søndag formiddag lå DTU Roadrunners solidt på en førsteplads, efter at de lørdag aften slog verdensrekorden med 665 kilometer pr. liter benzin. Team Aalborg Energy lå også lunt i svinget med en andenplads i deres kategori for brintbiler. De præsterede nemlig at køre 204 kilometer pr. kubikmeter brint svarende til 640 kilometer pr. liter benzin om lørdagen.

Læs også: VIDEO: Glædesrus ved DTU efter verdensrekord

Med ét løb tilbage søndag eftermiddag kunne der dog stadig laves om på placeringerne.

Team Aalborg Energys Cimbrer var den første af de danske biler på banen. Med hele tre nye hækspoilere i plexiglas havde holdet gjort den endnu mere aerodynamisk, hvilket ellers var et af Cimbrers store problemer.

Der blev arbejdet flittigt med at få lavet to nye hækspoilere til forhjulene på Cimbrer, inden den kørte ud på sit tredje og sidste løb. Team Aalborg Energy havde også 3D-printet stumper til at lave to hækspoilere mere til baghjulene, men de nåede ikke at blive sat på. (Foto: Anne Marie Lykkegaard) Illustration: Anne Marie Lykkegaard

Læs også: ØKORACE: De danske hold sætter sig foreløbigt tungt på guldet

Der skulle dog kun gå syv omgange, før Cimbrer måtte køre af banen. Bremseklodsen i bilen havde revet sig løs, hvilket betød, at Stig Seiferheld ikke kunne bremse bilen ved startlinjen, som alle UrbanConcept-biler skal for at simulere bykørsel.

I mellemtiden havde et hold fra Bulgarien sneget sig op på en andenplads med 215 kilometer pr. kubikmeter brint. Og det var derfor en noget slukøret Christian Jeppesen fra Aalborg Universitet, jeg havde i telefonen efter løbet.

»Vi er noget nedtrykte lige nu, kan du nok forstå. Nu må vi bare vente og se, om vi kan holde vores tredjeplads,« sagde han.

Holdet endte med at holde deres tredjeplads, så ikke alt var trist i den nordjyske lejr.

»Vi nåede 11,6 procent over vores resultat sidste år, så det er alt i alt positivt,« siger Simon Sahlin, der er vejleder på økobilsprojektet.

Motorproblemer og lækage stoppede ikke DTU

Ligesom Team Aalborg Energy havde DTU Roadrunners også lavet optimeringer på Phoenix til det sidste løb.

Gearskiftet var ændret, så den ikke behøvede at gå helt ned i omdrejninger og bruge ekstra meget brændstof på at komme op igen. Det skulle spare holdet cirka én til to procent brændstof.

Læs også: DTU tror på god placering efter brandskade

Men holdet nåede kun at nyde lyden af det lette gearskifte i 10 minutter. Vejleder Claus Suldrup Nielsen fandt nemlig ud af, at et leje havde rykket sig løs. Det betød at hele motoren måtte splittes ad 1,5 time før løbsstart.

DTU Phoenix nåede lige akkurat at køre ud af startpitten, så de havde tid nok til at gennemføre deres sidste løb. Der blev sagt pøj pøj fra Shells tekniske team inden afgang. Illustration: Anne Marie Lykkegaard

»Jeg er mest bange for, at vi i panikken kommer til at ødelægge et eller andet,« sagde en noget stresset Claus Suldrup Nielsen, mens han og tre andre studerende forsøgte at få motoren ud af Phoenix.

Fejlen blev heldigvis rettet, og der kom liv i DTU Phoenix tids nok til at bilen kunne køre til en kort inspektion og derefter ud på banen. Men noget gik galt. Bilen gennemførte de 10 omgange, men brændstoftanken med ethanol var næsten tom på grund af en lækage. Derfor kunne dommerne ikke give holdet noget resultat.

På dette tidspunkt var der 370 kilometer ned til andenpladsen, og sådan blev det ved med at være. DTU Roadrunners tog dermed deres syvende førsteplads i træk med hjem fra Shell Eco-marathon.

»At vinde Shell Eco-marathon for syvende gang i træk er jo fuldstændig fantastisk i sig selv. Men når man tænker på, hvad vi har haft af arbejde med branden osv., så er det virkelig utroligt, at det har kunnet lykkes for os. Vi er meget glade og tilfredse,« skriver Christian Gørtz i en sms til Ingeniøren.

Han fortæller, at de allerede nu tænker på, hvad de skal gøre til næste år, hvor DTU også stiller op i kategorien Prototype med en helt ny bil.

Du kan se alle resultaterne her.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Gad vide om de mange års gode resultater kunne bruges i normale biler?

Det ville jo være et mega boost hvis mine biler bare kunne fordoble rækkevidden fra 16/25 km/l til 32/50 km/l.

Så må brændstofprisen om nødvendigt jo godt forøges 50%.

  • 0
  • 0

Hej Niels.
I teorien vil det faktisk være muligt, men i praksis vil det være meget svært. Roadrunners benytter som sådan ikke nogle former for banebrydende teknologi i deres økobil. De fleste løsninger findes allerede i bilindustrien, men den store forskel ligger i prioritering af egenskaber samt kørestil. DTU's økobil har kun fokus på at skulle køre langt på literen og skal ikke kunne køre motorvejskørsel eller bestå crash tests. Den er derfor godt og vel blottet for alt komfort- og sikkerhedsudstyr ud over det der forlanges af Shell Eco-Marathons arrangører, ligesom der kun er plads til én person og kun en lille kuffert som bagage. Samtidig kører holdet med en kørestrategi de kalder coast and burn, hvor forbrændingsmotoren driver bilen op i fart, og derefter sukkes så bilen bare triller. Den er udstyret med envejslejre på den trækkende aksel, hvorfor motoren isoleres fra drivhjulet når den slukkes.
Det vil derfor være utopisk at forvente et tilsvarende brændstofforbrug for en moderne bil i trafikken. Økobilen viser dog at det rent teoretisk ville kunne lade sig gøre.

  • 2
  • 0

Som kandidat fra DTU glæder det mig at se sådan et resultat.

Noget tilsvarende oplevede jeg da et hold fra det tekniske universitet i Zurich præsenterede deres nye bil til sæsonen for Formula Student. Teknologien i bilerne er fantastisk, og med et relativt beskedent budget.

Sidste sæson satte holdet verdensrekord for acceration 0-100 på 1.785s, og i endurance konkurrencen bruger de omkring 1.4 gange den lagerede energi ved at indvinde energi under bremsning.

http://www.amzracing.ch/en/

https://www.youtube.com/watch?v=T2Dql2gGfk0

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten