ØKORACE DEL 1: Automatgear og bedre kompressionsforhold skal slå verdensrekord
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

ØKORACE DEL 1: Automatgear og bedre kompressionsforhold skal slå verdensrekord

H.K.H Prins Joachim gav vanen tro sin velsignelse til DTU Roadrunners bil, inden den skal dyste i Rotterdam. Illustration: Anne Marie Lykkegaard

Regnen silede ned over DTU ude i Kongens Lyngby, da DTU Roadrunners præsenterede dette års øko-racerbil, Dynamo 11.0, også kaldet Holger Danske for Prins Joachim.

Økobilen skal igen i år af sted til Shell Eco-marathon i Rotterdam 21-24. maj og prøve at slå deres egen verdensrekord på 612,3 km/l fra 2013 og måske hive den syvende førsteplads med hjem. I år har økobilen dog fået et par mekaniske overhalinger, der forhåbentlig kan gøre det til en realitet.

Som en af de vigtigste elementer har de studerende øget kompressionsforholdet i motoren fra 12:1 til 14:1. Det betyder at brændstoffet kan udnyttes endnu bedre. En computer sørger nemlig for at måle forholdet mellem luft og brændstof og rette forholdet undervejs i løbet.

Læs også: Dynamo 11.0 officielt præsenteret

En anden vigtig ændring er i gearkassen. Normalt har Dynamo været udstyret med to gear, som der imidlertid har været problemer med. En kører glemte endda ved et af løbene at skifte til 2. gear. Resultatet blev et højere brændstofforbrug. I år kører bilen med automatgear, og det gør kørslen nemmere for Carina Lindahl, som i år skal manøvrere bilen rundt på banen i Rotterdam.

»Den er blevet nemmere at styre, og de her ændringer tager mere ansvar væk fra mig, så jeg kan fokusere på at ligge perfekt i svingene og generelt holde øje med de andre på banen,« siger Carina Lindahl, der er studerende på DTU og en del af DTU Roadrunners.

Disse mekaniske ændringer er i år pakket fint ind. Dynamo 11.0 har nemlig fået en nydesignet folie, som er lagt ud over den tynde kulfiberskal. Foliens nyeste element - ud over alle sponsorklistermærkerne - er Dannebrog, som løber over ryggen på bilen. Det er blandt andet derfor, Dynamo 11.0 i år har fået kælenavnet Holger Danske.

En uge med tests

Undervejs i præstationen af bilen valgte den silende regn at holde en pause. Det betød, at Prins Joachim kunne se de forskellige ændringer i aktion.

Dynamo 11.0 gav den gas på Produktionstorvets parkeringsplads, og der var ikke umiddelbart nogen fejl at spotte. Det betyder dog ikke, at de studerende ikke har travlt op til løbet. De skal nemlig være helt sikre på, at bilen kan bestå de forskellige tests i Rotterdam, inden den kan deltage i løbet.

»Jeg glæder mig til at komme derned og gennemføre løbet sammen med holdet. Vi har en rigtig god holdånd,« fortæller Carina Lindahl, mens jeg får et sidste kig ned i Dynamos motorrum, inden den skal til Rotterdam.

Ud over at vise Dynamo 11.0 frem kunne DTU Roadrunners også fortælle, at de barsler med en ny bil i kategorien prototype til Shell Eco-marathon 2016. Lige nu findes bilens design kun visuelt, hvor de studerende lige nu laver en række tests, der skal forbedre aerodynamikken. Team leder Thor Therkelsen Christensen kunne dog til præsentationen af Dynamo 11.0 fremvise en 3D-printet udgave af den fremtidige bils gearkasse.

Læs også: Ny prototype i 2016

Ingeniøren skal i år med til Rotterdam, hvor du på nettet kan følge, hvordan DTU Roadrunners klarer sig. Det sker på fredag den 22. maj til søndag 24. maj.

Følg løbet og resultaterne på Twitter hos @Amlykkegaard

Emner : Bioethanol
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først