

SUV’erne er gået fra at være sjældne i 1990’erne over udskældte i 2010’erne til at være nærmest en standardbil i 2020’erne.
Faktisk var hele 46 procent af alle solgte biler i 2022 globalt set en SUV og det samlede salg af SUV’er steg med tre procent.
I det hele taget blev 2022 et lidt specielt år for verdens bilsalg.
Det totale salg af både elektriske og biler med forbrændingsmotor endte på cirka 75 millioner styk, hvilket var en nedgang på 0,5 procent i forhold til året før.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Yes, og det betyder, at en bus på 20t slider 10.000 gange mere på vejen end en 2t personbil. Oversat: Det er reelt kun den tunge trafik, der slider på vejene. Personbilers slid på vejene er ubetydeligt, uanset om de vejer 1 eller 2t. Men bevares, der kan være mange andre grunde til at beskatte (unødvendig) store biler...slid på vejen er proportional med vægten i fjerde potens
El regnes CO2 neutralt (og det skal det nok også blive), fordi det er inden for kvotesystemet, mens brændstof er udenfor. Således har du ret i, at elbiler er CO2 neutrale, uanset deres forbrug. Men en SUV er uøkonomisk og har derfor brug for relativt større batteri mm. Derfor er dens produktion stadig mere resursekrævende og dermed forurenende end en mere strømlinet (el)bil.Etter hvert som alle biler blir elektriske så vil naturligvis CO2-utslipp gå mot null
den er lidt mere kompliceret.
Få km mindre CO2, men til gengæld sviner fremstillingen relativt mere.
Grænsetilfældet er en bil der bliver kørt fra fabrik til samling. Alle de resourcer, energi, batterier CO2 - you name it - sviner jo vanvittig meget.
Det er ikke let det her, men lettere og mindre bil og max 130km/t trækker nok alle samme vej.
Jeg synes IEA's utspill her er litt tullete. Etter hvert som alle biler blir elektriske så vil naturligvis CO2-utslipp gå mot null etter hvert, enten folk vil ha SUV-biler eller noe annet.
Heller ikke kan IEA påby folk å kjøpe lettere biler. Avgifter på vekt kan ha betydning for folks valg, men da skulle IEA ha nevnt det som en mulighet i stedet for å komme med et fromt håp om at folk skal velge noe de ikke vil ha!
Hvad med vægten?</p>
<p>SUV'er er også tunge. I gamle dage betalte man vægtafgift, som afspejlede det faktum, at tunge biler slider mere på vejen end lette. En tommelfingerregel er, at slid på vejen er proportional med vægten i fjerde potens, så hvad med at lade den regel komme stærkere ind i afgift og den årlige licens?
I Norge har vi vektavgift som utgjør ca NOK 13.000 for en Golf (kr 12,50 per kg bil fratrukket 500 kg). Denne avgiften gjelder nå også for elbiler (fra 2023) og jeg leser at snitt på elbiler vil være ca NOK 17.500 (bilene tyngre pga batteri). Dette synes jeg er bra, men avgiften burde være progressiv og ikke lineær og det burde være et større fradrag for elbiler grunnet tungt batteri (har ikke selv elbil!).
En benzinsluger som ikke bliver kørt i udleder ikke CO2, modsat en lille økonomisk bil som kører mange km. Stop kørselsfradrag ( sponsoreret CO2 udslip ) og sænk ejerafgiften. Højere brændstofpriser på fossilt brændstof, og fjern afgift på CO2-neutralt brændstof.
Hvad med vægten?
SUV'er er også tunge. I gamle dage betalte man vægtafgift, som afspejlede det faktum, at tunge biler slider mere på vejen end lette. En tommelfingerregel er, at slid på vejen er proportional med vægten i fjerde potens, så hvad med at lade den regel komme stærkere ind i afgift og den årlige licens?