Øget flytrafik skyld i turbulensuheld
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Øget flytrafik skyld i turbulensuheld

Flere hundrede fly har siden 2010 oplevet problemer efter at være fløjet ind i slipstrømmen fra et andet fly. Det vurderer EU’s agentur for luftfartssikkerhed, EASA, der omtaler det som et stigende problem. Derfor har de også taget denne type af uheld med i deres årlige risikoanalyse og vil følge det løbende.

'Formodningen er, at fænomenet vil ske oftere i takt med stigningen i lufttrafikken,' skriver EASA i en mail til Ing.dk. Flytrafikken kommer fortsat til at stige mellem tre og seks procent om året frem til 2030, viser fremskrivninger fra OECD.

Læs også: Trafik løber løbsk: CO2-udslippet fra verdens transport stiger med 60 procent

Det er primært vingernes tiphvirvler og udstrømningen fra jetmotorerne, der skaber den såkaldte wake-turbulens i flyets slipstrøm. Ifølge EASA er de mest almindelige effekter, at flyet roterer i luften, at det taber eller vinder højde, og at passagererne risikerer at komme til skade på grund af de pludselige bevægelser.

Senest var det en tysk businessjet, der i starten af januar måtte nødlande efter at have passeret 1000 fod under en Airbus A-380 et sted over Det Arabiske Hav. Forretningsflyet drejede adskillige gange rundt om sig selv og faldt tre kilometer, før piloterne genvandt kontrollen. Flere af de ni passagerer kom dog til skade og måtte efterfølgende på hospitalet.

Læs også: Ramt af slipstrømmen: Kæmpe Airbus tvinger privatfly til dramatisk nødlanding

EASA kigger dog ikke specifikt på A-380 i deres undersøgelser af det stigende problem med slipstrømme.

Danske flyveledere oplever ikke slipstrømsproblemer

Selvom problemet er stigende, er det ikke noget, man har oplevet hos Naviair, der står for flyveledelsen i Danmark.

»Vi kender ikke til nogen tilfælde i Danmark. Vi følger det almindelige standardminimum for adskillelse af fly, men det er ikke på grund af wake-turbulens,« siger Jan Eliassen, der er pressevagt hos Naviair.

Ifølge reglerne skal der minimum være fem sømil mellem to fly eller en afstand på mindst 1000 fod i højden, hvilket svarer til henholdsvis ni kilometer og 305 meter.

Den tyske business-jet befandt sig 1000 fod under under airbus'en, da den ramte ind i den kraftige turbulens, og standarderne for den minimale adskillelse blev altså overholdt.

»Det er jo lige på grænsen, men vejret og andre forhold kan jo også have spillet ind,« siger Jan Eliassen.

Wake-turbulens er et kendt fænomen i forbindelse med start og landing, og der eksisterer faste regler for, hvor lang tid der skal gå mellem, at to fly letter fra den samme bane. Når en A-380 letter, skal der eksempelvis gå to minutter, før en Boeing 747 må tage af sted. Er flyet derimod mindre end en Boeing 747 eller lignende, skal der gå tre minutter.

Fly

En 300 m separation mellem et Airbus A-380, som er verdens største fly og så småfly er klart for lille. Et mindre fly risikere at blive væltet omkuld af bovbølgen. Derfor bør man udvide den vertikale separationszone omkring A-380 til 600 m eller måske endda 900 m.

  • 4
  • 6

Jamen så er den ged jo barberet.
Godt vi har sådanne verdensklasse eksperter her på ing.dk.
Hvordan har flyindustrien nogensinde kunne klarer sig uden dig!

  • 5
  • 17