Ødelagt flymotor har måske samme fejl som ved ulykke i 2016
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ødelagt flymotor har måske samme fejl som ved ulykke i 2016

Illustration: NTSB/Twitter

Ulykken mandag, hvor Southwest flight 1380 fra New York til Dallas måtte nødlande i Philadelphia med venstre motor ødelagt af et løsrevet fan-blad, minder om et lignende tilfælde fra 2016.

Typen af ulykke kaldes i fagsproget for ‘uncontained engine failure’, hvilket indikerer, at ringen om de forreste fan-blade ikke var i stand til at beskytte omgivelserne for vragstykker.

Her oplevede endnu et fly fra Southwest en ødelagt motor på en tur fra New Orleans til Orlando (flight 3472). Det skriver Flight Global.

Flyet på vej til Orlando var udstyret med samme type motorere (CFM-567B) og også her var det et fan-blad, som rev sig løs og ødelagde ringen, der sidder rundt om den forreste del af motoren.

Læs også: Motor eksploderet: Amerikansk passagerfly tvunget til nødlanding

Vragdele fra flight 1380 er blevet fundet på jorden Illustration: NTSB/Twitter

I modsætning til flight 1380, hvor et vindue blev ødelagt og en person dræbt, så omkom ingen ved hændelsen i 2016. Men vragstykker fra den ødelagte motor punkterede kabinen og skabte trykfald.

Myndigheder: For tidligt at sammenligne

Direktøren for de amerikanske sikkerhedsmyndigheder NTSB (National Transportation Safety Board), Robert Sumwalt, siger til Global Flight, at det endnu er for tidligt at drage paralleller mellem de to hændelser.

Alligevel viste de foreløbige resultater fra undersøgelse af flight 3472, at fan-blade havde de klassiske karakteristika for metaltræthed.

I 2017 udsendte de amerikanske flymyndigheder en besked, hvori alle flyselskaber, der havde fly med den omtalte motortyper, blev pålagt at undersøge bestemte modeller af motoren for metaltræthed i fan-bladene.

Norwegian tjekker motorer

I kølvandet på ulykken i mandags er flyselskaber rundt om i verden gået i gang med at tjekke tilsvarende motorer. Det drejer sig først og fremmest om ældre motorer af typen CFM56-7B.

Det gælder blandt andet for norske Norwegian, som har syv motorer, der er identiske med den, der blev ødelagt. Det samme gælder for Korean Airlines, der vil tjekke alle motorer på deres B737-fly, og Japan Airlines vil tjekke motorerne på to af deres B737.

Det har tidligere været fremme, at også SAS fløj med lignende motorer på deres B737-fly, men det har SAS efterfølgende afvist.

I alt er der installeret mere end 8.000 styk af motortypen.

Det må være lidt efter vingens bagkant hvor fan-bladet hitter, hvis vi antager at dens egen hastighed og vector relativ til flyet ikke bliver markant ændret af luftstrømningen mellem motoren og kabinen, som vil trække det måske en lille smule baglængs.
I sædebestillingen ser man jo kun vingeroden, men motorene sidder jo længere bagud. Hvor er de sæderækker som er mest i fare for det?

  • 1
  • 0

Jeg undre mig lidt over de her ulykker. Det var min opfattelse, at en del af type godkendelsen for sådan en flymotor er en test, hvor et fan-blade bliver frigivet ved høj last og at det ikke må resultere i dele ud af siden af motoren.

Er der nogen der kan bekræfte eller korrigere mig?

  • 0
  • 0