Odense skrotter gratis bycykler: Næsten ingen gad køre på dem
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Odense skrotter gratis bycykler: Næsten ingen gad køre på dem

Illustration: Visit Odense

Et enigt by- og kulturudvalg i Odense Kommune besluttede tirsdag at skrotte de bycykler, som kommunen gennem en kontrakt med firmaet AFA JCDecaux har stillet gratis til rådighed i op til 24 timer ad gangen for borgere og turister. Det beretter flere fynske medier.

Bycyklerne er ganske enkelt blevet brugt for lidt. En sammentælling, som Fyens Stiftstidende har fået aktindsigt i, viser, at cyklerne kun blev brugt syv gange om dagen i gennemsnit i turisthøjsæsonen i juni og juli. Og det tal gælder vel at mærke for de knap 100 bycykler tilsammen.

»Nu stopper vi den pinsel. Cyklerne bliver ikke brugt, og det er penge ud af vinduet at fortsætte med at vedligeholde bycyklerne,« siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V) til TV2 Fyn.

De odenseanske politikere lader i deres kommentarer til at være nogenlunde enige om, at systemet med bycykler er forældet. Cyklerne er nemlig bundet til ti faste stationer rundt omkring i den fynske hovedby, hvor de skal hentes og afleveres igen, fuldstændig som det er tilfældet i de fleste storbyer, inkl. København.

Læs også: Hvad København ikke kan: Aarhus, Odense og Randers skaffer gratis by- og pendlercykler

Bycyklerne har været meget lidt benyttet i Odense i årevis, men fremkomsten af udlejningsfirmaer, der har placeret elløbehjul i byen, har gjort ondt være. Ved at kunne efterlades hvor som helst tilbyder de netop den fleksibilitet, som bycyklerne har manglet.

Problemet er imidlertid, at byrødderne har bundet sig til en 15 år lang kontrakt med AFA JCDecaux, som lever af udendørs reklamer. Modydelsen for bycyklerne er, at kommunen stiller gratis reklameplads til rådighed, og det skal fortsætte frem til minimum 2024.

Derfor har politikerne i aftes givet embedsmændene lov til at forsøge at forhandle en anden modydelse end gratis bycykler, for eksempel offentlige toiletter, som kommunen ikke behøver at betale for, har Fyens Stiftstidende berettet.

Samtidig har bycykelfirmaet Donkey Republic ifølge samme avis sendt et tilbud til kommunen om at levere nye bycykler til Odense. Donkey Republic driver i forvejen bycykler i en stribe storbyer verden over, inkl. København. De fungerer ligesom løbehjulene ved hjælp af GPS og er således ikke bundet til en fast position, og så skal cyklisterne betale for at benytte dem.

Læs også: Fyn siger nej til gratis bycykler fra kinesere

AFA JCDecaux driver også by- og pendlercykler i Randers og pendlercykler i Aarhus markedsført under navnet Cibi.

Emner : cykler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I Kbh. bruger ingen (mere?) de bycykler, der blev dyrt udviklet og indkøbt for seks år siden. Men her er der måske investeret for meget prestige og valuta i projektet til at det kan afvikles allerede?
Under alle omstændigheder sker der vel ikke noget før Teknik- og Miljø-borgmesteren er tilbage fra sin langvarige arbejdsferie/sygemedling?

  • 10
  • 2

Det siger sig selv at det er for ufleksibelt med systeme hvord der kun er nogle få steder hvor man kan hente/aflevere.
Donkey Republics system er tilgengæld genialt. Hundredevis af steder (men ikke overalt) hvor der kan hentes/afleveres, typisk hvor der i forvejen er et cykelstativ. Betaler gerne for den fleksibilitet.

  • 3
  • 0

Der er faktisk cykelhandlere der udlejer cykler på forsvarlig vis, og der er hoteller og andre professionelle forretningsdrivende der gør det samme.

Det er derfor helt forfejlet når kommuner stiller bycykler eller andre transportmidler gratis til rådighed for nogle. Og gratis er det jo ihvertfald ikke for skatteborgerne.
Ret beset er det vel en overtrædelse af kommunalfuldmagten, da gratis transport til hvem som helst ikke er omfatter af det fælles sociale sigte som er kommunernes arbejdsområde.

  • 8
  • 4
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten