Odense Letbane får samme tog som Aarhus
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. Newsletters and emails from Mediehuset Ingeniøren may contain marketing from marketing partners.

Odense Letbane får samme tog som Aarhus

Odense Letbane har udvalgt to leverandører til anlæg af transportsystemet og togvognene. Togvognene bliver sandsynligvis de samme som i Aarhus, som set ovenfor.

Odense Letbane vælger den sikre og afprøvede løsning til byens nye bane, der skal stå klar i 2020.

Odense Letbane har indstillet virksomhederne Comsa og Stadler til at levere den letbaneløsning, der skal stå klar i Odense i slutningen af 2020. Nu mangler kun den endelige ‘thumbs up’ fra Odense Kommune, Region Syddanmark og staten, der finansierer letbanen.

Før arbejdet kan gå i gang, skal kontrakterne skal nemlig godkendes af de tre bidragsydere, og det sker formentlig om en måneds tid, oplyser Odense Letbane P/S.

»Vi får, såfremt bidragsyderne godkender kontrakterne, en gedigen, gennemafprøvet og driftssikker letbane til Odense. Og det sker inden for rammerne af vores budget inklusive reserver,« forklarer Mogens Hagelskær, administrerende direktør for Odense Letbane P/S, ifølge en pressemeddelelse. Han påpeger, at de to udbydere er valgt ud fra en samlet vurdering af pris og kvalitet.

Går efter det velafprøvede

Hvis alt går efter planen, skal spanske Comsa S.A.U. anlægge selve transportsystemet, der omfatter skinner, master, signalsystemer og køreledninger. Det bliver også Comsa, der skal bygge de 26 stationer samt kontrol- og vedligeholdelsescenteret i det sydlige Odense. Alt sammen skal stå klart i 2020.

Stadler Pankow Gmbh skal levere de 16 letbanevogne. De bliver af typen Variobahn, som også skal køre på Aarhus Letbane, der begynder almindelig drift til efteråret. Og det er absolut en fordel at købe de samme vogne som Aarhus, mener Mogens Hagelskær.

»Det betyder, at vi må forvente, at sikkerhedsgodkendelsen hos os vil blive hjulpet på vej. Og så er det i det hele taget en fordel, at vi kan høste af Aarhus’ erfaringer med Stadlers vogne, når de snart begynder at køre i drift,« siger Mogens Hagelskær.

Vant til det hårde klima

Variobahn har også kørt i Bergen siden 2009, hvor der er sammenlignelige vejrforhold.

»Det vindende tog har bevist sin styrke under nordiske klimaforhold. Det indeholder velafprøvet og moderne teknologi. Dertil har det relativt lave driftsomkostninger, hvilket er positivt for kommunens økonomi i mange år fremover,« siger Mogens Hagelskær.

De 16 togsæt fra Stadler kommer til at koste 21 millioner kroner stykket, altså samlet set 336 millioner kroner. Selvom Stadler har hovedsæde i Schweiz, bliver Variobahn-vognene produceret i Tyskland.

Det samlede transportsystem vil ifølge Comsa S.A.U. koste knap 1,2 milliarder kroner.

I alt er der afsat 3,3 milliarder til letbanen.

Ekstra vogn giver kortere ventetid

Odense Letbane bliver i alt 14,5 kilometer lang med i alt 26 stationer mellem Tarup i det vestlige Odense over centrum til Hjallelse i syd. Oprindelig skulle 14 vogne sikre en almindelig drift med afgange hvert 10. minut. Odense Byråd vedtog dog tidligere på måneden at købe yderligere to vogne - det er planen, at det skal nedsætte ventetiden mellem tog til syv et halvt minut i dagstimerne.

Kommentarer (27)

Hvor er det rart at se at det offentlig købe samme løsning flere steder!
Måske kan Aarhus letbane og Odense letbane, når der skal købes nye tog engang i fremtiden, endda gå sammen og købe materialet, og derved opnå besparelser.

  • 16
  • 0

Sund fornuft anvendt i det offentlige.
Lad det nu ikke være en enlig svale.

Man må håbe på Aarhus og Odense kan gå samme og få nogle stordriftsfordele.

  • 16
  • 0

Er der nogen der ved hvem der er ansvarlig for køreledningerne?

Man har i Århus valgt en løsning med 2 parallele køreledninger, som er ophængt med en afstand mellem fæstningspunkterne på omkring 20 meter. Samtidigt har man valgt at afstanden mellem ledningerne skal være omring 1,5-2cm. Resultatet er lige så dumt som det er forudsigeligt, ledningerne svinger i vinden og laver MEGET høje smældelyde når de rammer hinanden.

Mage til makværk...

  • 2
  • 2