Odense går i luften med førerløse flyvende taxier om få år

Plus24. november 2022 kl. 15:4710
Odense går i luften med førerløse flyvende taxier om få år
Odense Kommune forventer, at om blot to til tre år vil de første flyvende taxaer lette fra Odense. Billedet viser Joby Aviations bud på en flyvende taxa. Illustration: Joby Aviation.
Odense Kommune satser på at kunne få førerløse batteridroner til at flyve passagerer fra Odense til København på 20 minutter inden for de næste tre år.
Artiklen er ældre end 30 dage

Nu forventer både flere virksomheder, Odense Kommune og dronetestcentret H.C. Andersen Airport at tilbyde flyruter mellem Danmarks tre største byer via droner inden for de næste to til tre år, skriver TV2 Fyn.

De såkaldte eVTOL’s vil Odense have til at agere som en flyvende taxa, med der er plads til seks personer.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
10 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
10
27. november 2022 kl. 21:15

Jeg troede kommunerne havde nok at gøre med at drive kommunen fornuftigt. Er det overhovedet en kommunes opgave at investere noget i sådan en flyrute?

Er politikerne trætte af togforbindelsen til København?

9
26. november 2022 kl. 18:14

De kommer vel før eller senere - netsøg 'taxa drones' - med alle de miljø- og sikkerhedsproblemer, dette giver.

DK savner nogle store, kvalificerede NGO'ere, der kan følge med i denne slags proaktivt. Techsikkerheds- og miljøudfordringer generelt taler for, at sådanne NGO'ere skal være af Ældresagen-kaliber mht. medlemsgrundlag, men gerne noget mere rørige i flere henseender.

7
25. november 2022 kl. 08:56

Virker jeres bullshit-detektorer stadig? Min er lige stået af. Jeg tror, den blev overbelastet, da jeg læste artiklen.

Hvorfor er det lufthavnen, der udtaler sig?

Lufthavne driver ikke flyruter. Flyselskaber driver flyruter.

Der står intet konkret om noget flyselskab, der vil drive ruten.

Hvorfra kommer flyene?

Et flyselskab behøver fly.

Der står intet konkret om disse fly. Blot lidt tågesnak om, at mange er ved at udvikle noget, der måske bliver til noget.

Hvorfor regner Naviair billetpriser?

Naviair leverer flyveledelse. Hvorfor er det Naviair og ikke et flyselskab, der regner på billetpriser?

I mine øjne lugter det her lige så meget af vaporware og bullshit, som hvis en dansk borgmester annoncerer, at de regner med at have et kraftværk med MSR-reaktor i drift i kommunen om X år.

6
25. november 2022 kl. 08:09

Mon de så udvider letbanen med et spor til flyvepladsen? ;-)

4
25. november 2022 kl. 01:13

Skal vi gætte på at sådan en drone larmer cirka ligesom en helikopter ?</p>
<p>Kan vi ikke bare sige nej tak til sådan en støjforudrening på forhånd?

Ubers larmer en del, men i en højde af 400 meter, skulle den ikke larme meget.

Ubers har pilot ombord i første omgang, fordi at loven ikke tillader andet.

https://www.youtube.com/watch?v=nwZNe1rIo0s

Måske er luftskibe løsningen:https://www.youtube.com/watch?v=h0hpcpnWAsQ

3
25. november 2022 kl. 00:02

Fordelen ved at bruge droner er, at de kan lette og lande vertikalt, og giver passagererne mulighed for at lande midt i byen i stedet for først at lande i en lufthavn.

Skal vi gætte på at sådan en drone larmer cirka ligesom en helikopter ?

Kan vi ikke bare sige nej tak til sådan en støjforudrening på forhånd?

2
24. november 2022 kl. 21:37

130 km i fugleflugt ,,,,

1
24. november 2022 kl. 19:57

20 minutter? Der er 175 km fra Odense til København - så det må vel næsten være dobbelt tid eller flyvehastighed?