Oberst efter F-16-flyvninger over Grønland: 'Ekstremt udfordrende operation'

Oberst efter F-16-flyvninger over Grønland: 'Ekstremt udfordrende operation'

F-16 på togt over indlandsisen. (Foto: Flyvertaktisk Kommando)

Planerne om at teste sensorsystemer på F-16-fly over Grønland måtte droppes, da nye brændstoftanke optog for meget plads.

Danske F-16-fly har netop gennemført de første missioner over Grønland i områder, hvor flyene aldrig har befundet sig før.

Med en afstand på 1.313 kilometer mellem f.eks. Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord) og Thule måtte jagerpiloterne operere med konstant tanke på brændstofforbrug. De første erfaringer er også, at der er tale om 'ekstremt udfordrende missioner', som chefen for operationsdivisionen i Flyvertaktisk Kommando, Søren Andersen, udtrykker det.

»Vi har store logistiske udfordringer og må overveje, om det overhovedet giver mening at have kampfly i Grønland. F.eks. skal vi hele tiden have tilstrækkeligt brændstof til at kunne vælge nyt sted at lande, og de nødvendige additiver i vores brændstof må vi medbringe hjemmefra ligesom flydende ilt til åndedrætssystemet i kabinen,« siger Søren Andersen.

Sensor blev droppet af frygt for ustabilitet

Egentlig var det meldt ud fra Forsvaret, at F-16 skulle afprøves som sensorplatform til eftersøgnings- og redningsoperationer (SAR) og øve overvågning og billedopbygning.

Men Forsvaret måtte droppe at medbringe deres såkaldte litening pod, der er en halvanden meter lang cylinder med en diameter på 20 centimeter, der er placeret forrest på flyets højre side og indeholder instrumenter som infrarød laser til kamerasystemer, der kan kortlægge områder og finde personer i vandet. Den kunne ikke medbringes, fordi missionerne i Grønland krævede særligt store brændstoftanke under vingerne, som Forsvaret måtte hente hjem fra Belgien.

»Vi er egentlig rimelig sikre på, at vi kan flyve både med litening pod og brændstoftanke, men vi tør ikke tage nogen chancer, så vi venter på, at ingeniørerne har gennemført beregning af flyets stabilitet ved brug af begge dele,« siger Søren Andersen.

Oberst: F-16 er ikke optimal til overvågning

Der er dog ingen nye konkrete planer for yderligere flyvninger over Grønland. De tre fly (et var kun med i reserve) vendte hjem torsdag, og nu vil Forsvaret evaluere, om det overhovedet giver mening at flyve F-16 i Grønland.

»Den umiddelbare fordel ved F-16 er, at vi kan være fremme overalt i løbet af meget kort tid. Det kan være en fordel i f.eks. redningsaktioner. Men spørgsmålet er, om det giver mening at lade F-16 lave overvågning. Mit bud er, at vores Hercules- og Challenger-fly samt satellitter er bedre til den slags,« siger oberst og chef for de nationale operationer Peter Boysen.

»Vores tilstedeværelse i Arktis handler jo også om en generel styrket indsats i området, og det står direkte i forsvarsforliget, at vi skal gennemføre flyvninger. Derfor gør vi det,« siger han.

Forsvarsforliget nævner direkte, at Forsvaret i Arktis både skal gennemføre 'civilrelaterede opgaver' og 'suverænitetshåndhævelse', hvilket nævnes direkte i forbindelse med den 'voksende opmærksomhed på retten til at udvinde naturressourcer'.

Derfor er det heller ikke forventningen, at F-16 har fløjet over Grønland for sidste gang.

»Min egen ambition er, at vi i de nærmeste år laver deciderede øvelser med flere fly over en til to uger, hvor vi også træner navigation og flyvning i lave højder,« siger Søren Andersen.

Kommentarer (45)