Nyt tog ‘taler’ flydende svensk, dansk, tysk og europæisk
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nyt tog ‘taler’ flydende svensk, dansk, tysk og europæisk

Sprogforbistring er ikke kun en udfordring for turister, men også for tog, der kører mellem flere lande.

Selvom man i 25 år har arbejdet på at ensrette og harmonisere de forskellige landes jernbaneregler, skal man ved de fleste landegrænser skifte både lokomotiv og lokomotivfører. For lokomotivernes vedkommende skyldes skiftet blandt andet, at de forskellige lande har deres egne signalsystemer, og at tog, der skal passere en grænse, derfor skal kunne kommunikere med to forskellige signalsystemer.

Læs også: DSB vender det blinde øje til fejl på Øresundsbanen

Det kan de tog, der i dag kører mellem Danmark og Sverige allerede, men nu er Danmark ved at skifte signalsystem til det fælleseuropæiske ETCS/ERTMS-system, og i overgangsperioden bliver der brug for et system, som både kan fungere med de eksisterende systemer - ATC2 i Sverige og ZUB 123 i Danmark - og det nye danske ETCS-signalsystem. Sådan en løsning har Siemens netop fået godkendt, fortæller Siemens’ direktør for Mobility, Steen Nørby Nielsen.

Testen blev foretaget i Siemens ellokomotiv Vectron med hastigheder på op til 200 km/t. Foto: Siemens AG / www.siemens.com/press

»Når man skal krydse mellem Danmark og Sverige, skal man have nogle systemer, der kan læse den eksisterende infrastruktur og oversætte det til noget, som ETCS kan forstå. Vi har udviklet sådan en oversætter, og nu har vi testet løsningen og dokumenteret, at den virker.«

Billigere end at opgradere

Testen af Trainguard 200 OBU er foregået på Västkustbanan i Sverige, som Banedanmark og de svenske kolleger i Trafikverket bruger til at teste den løsning, der skal tages i brug på Øresundsforbindelsen. På strækningen er der installeret signaler svarende til dem, der er på Øresundsstrækningen i dag. Oversættelsen foregår i to såkaldte STM-bokse (Specific Transmission Module, red.), som Siemens havde installeret i ellokomotiv af typen Vectron.

»Med vores løsning kan man klare de krav, der vil komme i overgangsfasen. Og når der engang er kommet ETCS på begge sider af grænsen, kan man pille STM’erne ud og kun bruge ETCS. Det er nemmere end at opgradere fra den nuværende løsning, fordi det er lettere at få godkendt, at man piller noget ud, end at man installere noget nyt,« siger Steen Nørby Nielsen.

Han vurderer også at Siemens' løsningen vil være væsentlig billigere end at købe et tog med det eksisterende system og så opgradere senere.

Kan køre Sverige-Tyskland uden lokomotivskift

Samtidig med at Siemens har udviklet en løsning til den dansk-svenske grænse, har virksomheden lavet en tilsvarende STM til det tyske marked. Det betyder, at et tog udstyret med alle tre STM’er ville kunne køre fra Sverige over Danmark til Tyskland uden at skifte lokomotiv.

Læs også: Jernbanerne: Først gør det ondt, men hvor godt bliver det?

Hvor mange lokomotiver/togsæt den nye løsning vil være relevant for, kan Steen Nørby Nielsen ikke vurdere i dag.

»Alstom har jo vundet kontrakten på at levere On Board Units til DSB’s og nogle af de andre operatørers flåder. Så de skal lave noget lignende på et tidspunkt. Men der kører også tog fra andre operatører, hvor det kunne være relevant, og hvis man vælger at liberalisere markedet yderligere, kan der komme endnu flere. Nu er den tekniske løsning i hvert fald til stede.«

Banedanmarks seneste udrulningsplan viser, at strækningen mellem Københavns Hovedbanegård og Peberholm vil få nye signaler i 2023. Derefter vil alle tog mellem Danmark og Sverige skulle kunne 'tale' med ETCS-signaler i Danmark og det svenske signalsystem. Siemens har nu et system på plads, der kan klare den opgave. Foto: Banedanmark

Siemens og Alstom bliver imidlertid ikke alene om markedet. Thales arbejder også på interoperable systemer, og Hitachi/Ansaldo og Bombardier har lignende produkter på vej.

Ifølge den seneste udrulningsplan fra Banedanmark forventes det, at strækningen mellem Hovedbanen og Peberholm får nye signaler i 2023.

Kommentarer (10)

Godt at Siemens også er på vej. Men inden de kan tage det ibrug, skal der være et kort stykke med ETCS niveau 1 på systemgrænsen på Peberholm, hvor tog skifter fra et national system til ETCS og derefter over på det andet nationale system. Det skulle komme i løbet af 2017.

Ellers er Alstom også på vej. Lokomotivet med opsætning til test er set på vej til Sverige i weekenden.

Men det er en milepæl, så man kan komme igang med installation i lokomotiverne og være klar til når København-Ringsted banen åbner. Det, som nu kun mangler, er en mindre opgradering til den version af ERTMS Banedanmark vil bruge...

  • 5
  • 0

"Siemens har udviklet en oversætter til signalsystemer, der kan fremtidssikre tog, der kører over grænserne mellem Sverige, Danmark og Tyskland"

Der er også den detalje at toget skal kunne bruge to forskellige spændinger og frekvenser. Sverige og Tyskland bruger 15 kV 16.7 Hz. DK bruger 25 kV 50 Hz som bruges i fleste europæiske lande.

  • 1
  • 2

  • 7
  • 0